Bismillahi Rahmaani Raheem

15 1 0
                                    

20.) AL KAABID (De Samentrekker, de Beperker)
Allah geeft overvloedig voedselmaterie, rijkdom enz. aan wie Hij wil en beperkt het voor wie Hij wil. Ieder mens probeert zich naar een betere positie toe te werken, maar helaas vaak alleen in materiële opzichte. Mensen hebben het vertrouwen niet dat wij ook op dit gebied totaal afhankelijk van Allah zijn. Alles is in Zijn hand, Hij geeft wat Hij wil en beperkt het voor wie Hij wil.

Allah vergroot en vermindert de voorziening voor wie Hem behaagt. En zij verheugen zich in het tegenwoordige leven, terwijl het tegenwoordige leven een (kort) vermaak is vergeleken met het volgende. (13:27)

21.) AL BASIT (De Verruimer)
Deze naam is het tegenovergestelde van Al Kabid en betekent de Verruimer Al Baasit geeft levensmiddelen zoveel als Hij wil. Hij verruimt vooral het levensonderhoud van degenen die ervan houden om anderen te voeden. In de Soennah van de Profeet zijn er veel voorbeelden hiervan. En er is ook een Koranvers waarin Allah verteld dat Hij de aalmoezen (giften) van mensen 100x vermenigvuldigt.

Iedereen en alles wordt gevoed door Allah, zonder Hem zouden wij honger lijden, zonder Hem zouden wij geen kleren hebben. Hij voedt ons en Hij kleed ons. Hij verruimt het voor wie Hij wil en beperkt het voor wie Hij wil. Want Hij is Al Baasit.

22.) AL GHAFIED (De Vernederaar)
Allah geeft de ene mens eer en de andere vernedering. Degenen die vernederd worden hebben dat te danken aan hun zelf. Al Ghafied vernederd wie Hij wil, en zoals Hij wil:

Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen, daarna laten Wij hem vervallen tot het allerlaagste. Behalve degenen die geloven en goede werken doen; voor hen is een oneindige beloning. (95:4-6)

Eén van de mensen die bekend staat om zijn vernedering is Farao. Farao had vlak voor zijn dood de ware God erkend, maar zijn berouw werd niet aanvaard, want voordien was Farao opstandig, koppig en verblind in zijn heerschappij. Hij onderdrukte en vermoordde mensen op de meest gruwelijke wijze. Het meest kwalijke was dat hij zich tot God had verklaard. Bovendien was hij een slechte afgod voor zijn mensen.

Allah zorgde ervoor dat hij de vernietiging van zijn koninkrijk met zijn eigen handen zou voorbereiden. Farao kreeg een vijand die zijn koninkrijk zou vernietigen, namelijk Mozes (vrede zij met hem). Farao nam hem op toen hij een baby was en verzorgde hem als een koning. Mozes (vrede zij met hem) kreeg het beste eten, de beste kleding en de beste verzorging. Niemand anders genoot zo'n comfortabel leven. De levensomstandigheden werd voor niemand zo gemakkelijk gemaakt als voor Mozes (vrede zij met hem).

Mozes (vrede zij met hem) werd later door Allah gekozen tot een profeet, hij moest Farao waarschuwen en uitnodigen om de leiding van Allah te volgen, maar Farao weigerde. Uiteindelijk verdronk hij tijdens een achtervolging van Mozes (vrede zij met hem). Zo kwam het einde aan de man die beweerde God te zijn.

Farao is een term geworden van opstandigheid, blindheid en vooral van laagheid en vernedering.

23.) AR RAAFI (De Verheffer)
Als de Gebeurtenis plaatsvindt, zal er niets dit plaatsvinden kunnen tegenhouden. Enigen zal het vernederen, anderen zal het verheffen.
(56:1-3)

De naam Ar Raafi is het tegenovergestelde van Al Ghafied. Ar Raafi verheft een ieder die Hij wil door Zijn gunsten, geschenken en zegeningen.

Eén van de mensen die werd verheven was profeet Ibrahiem (vrede zij met hem). Hij moest eerst van Allah een zware test doorstaan. Allah heeft uiteindelijk hem als vriend genomen. Hij heeft hem een goed nageslacht gegeven. Er zijn vele profeten uit zijn nageslacht voortgekomen. Zijn toewijding tot Allah wordt nog steeds als voorbeeld genomen. Hij was een geëerde man in dit leven en zal een geëerde man zijn in het volgende leven.

Wie zijn best doet in het geloof en Allah behaagt zal verheven worden door Allah. En wie opstandig en ongehoorzaam leeft kan vernedering verwachten.

99 namen van Allah Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu