Bismillahi Rahmaani Raheem

26 1 0
                                    

38.) AL HAFIEZ (De Beschermer, de Instandhouder)
Zonder besturing van Allah zou het heelal meteen in elkaar storten. Alles heeft zijn bestaan te danken aan Allah.

Al Hafiez houd zijn schepping voortdurend in stand. Hij rust geen enkel moment. Het voortzetten van Zijn schepping maakt Hem nooit moe of slaperig.

...Zijn Troon strekt zich uit over de hemelen en de aarde en het waken over beide vermoeid Hem niet; Hij is de Verhevene, de Grote.
(2:255)

We kunnen Allah niet met onszelf vergelijken, Zijn eigenschappen kunnen wij niet evenaren, want Hij is God en Zijn eigenschappen zijn goddelijk.

39.) AL MUKIET (De Onderhouder)
Al Moekiet schenkt alles wat wij nodig hebben. Niet alleen in materiële dingen maar ook immateriële dingen. Hij balanceert onze geest en geeft ons wat wij nodig hebben.

Hij schenkt kinderen, partner en familie. Maar het mooiste waarmee Hij ons heeft voorzien, is de Islam. Dat is de grootste gunst, de grootste voorziening voor onze geest.

Als we de Islam op de juiste manier benutten zal dat voor ons de weg openen naar het Paradijs.

40.) AL HASIEB (De beste Rekenaar)
Al Hasieb is de beste Rekenaar. Er is geen wiskunde leraar, of een professor in het rekenen die tegen Hem op kan. Hij heeft de totale schepping naar Zijn plan berekend en alles in evenwicht gezet. De rekensommen die Hij daarvoor heeft gebruikt zijn verbluffend en ver boven ons vermogen.

Een van de voorbeelden vinden we in de DNA coderingen. Wanneer we het DNA onder een microscoop bekijken, zien we niets anders dan strepen. De strepen zijn niet willekeurig neergezet, zij vormen bepaalde codes die onze fysieke gedaante bepalen. Tot zover begrijpen wij het, maar wanneer we proberen om de coderingen te ontcijferen komen we voor een groot raadsel te staan.

Dit is een van de voorbeelden, zo zijn er talloze berekeningen in de Schepping van Allah die ons menselijk verstand te boven gaan:

...en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten dan wat Hij wil...
(2:255)

De naam Al Hasieb staat ook voor de Verrekenaar in het Hiernamaals. Hij zal op de Dag des Oordeels ieders daden berekenen en er over oordelen zoals niemand anders dat kan.

41.) AL DJALIEL (De Majestueuze)
Al Djaliel is uniek en ongeëvenaard in Zijn Majesteit. Zijn bevelen en geboden mogen niet genegeerd worden. Alle schoonheid en aantrekkingskracht van de wereld is een weergave van de schoonheid van Allah en Zijn eigenschappen.

Alle schoonheid van het heelal is een weerspiegeling van de manifestatie van Zijn eigenschappen. Als we iets mooi vinden dan moeten we de Maker ervan bewonderen en niet andersom.

Allah bewijst Zijn koningschap op vele manieren, maar helaas zijn velen er blind voor. Konden mensen maar meer zien dan wat ze zien!

42.) AL KARIEM (De Edelmoedige)
Al Kariem is Degene die weggeeft zonder dat Zijn schepselen erom vragen. Zijn edelheid is heel groot, maar niet voor iedereen. Zijn edelheid kan bestaan uit het schenken van kinderen, het verruimen van levensonderhoud of het schenken van een goede positie. Al Kariem kan ook Zijn dienaren wonderbaarlijke dingen laten zien, om daarmee het geloof van de mensen te versterken.

Van Hem smeken allen, die in de hemelen en op aarde zijn, (gunsten) af. Elk ogenblik toont Hij een andere Heerlijkheid. Welke van de gunsten van uw Heer wilt gij dan ontkennen? (55:29-30)

99 namen van Allah Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu