Bismillahi Rahmaani Raheem

26 2 0
                                    

43.) AR RAQIEB (De Waakzame)
Al Raqieb is altijd alert, er ontgaat Hem niets. Hij is altijd waakzaam, er is geen moment voor Hem van onoplettendheid. Deze eigenschappen van Allah kunnen we het beste met enkel Koranverzen uitleggen:

Allah! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande. Sluimer, noch slaap overmant Hem. Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem. Wie kan bij Hem bemiddelen zonder Zijn verlof? Hij kent hetgeen voor hen is en wat achter hen is en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet; Hij is de Verhevene, de Grote. (2:255)

En bij Hem zijn de sleutels van het onzienlijke; niemand kent dit, behalve Hij. En Hij weet wat op het land en wat in de zee is. En er valt geen blad zonder dat Hij het weet... (6:59)

O gij mensen, vreest uw Heer, die u van een enkele ziel schiep en daaruit haar gezellin schiep en uit hen beiden mannen en vrouwen verspreidde en vreest Allah in Wiens naam gij een beroep op elkaar doet en (wees plichtgetrouw) betreffende de familiebanden. Voorwaar, Allah is Bewaker over u. (4:1)

Hij is de Eerste en de Laatste, de Zich Manifesterende (de Openlijke) en de Verborgene. En Hij heeft kennis van alle dingen. Hij is het die de aarde in zes periodes schiep; daarna zette Hij Zich op de troon neder. Hij weet wat de aarde ingaat en wat er uit voortkomt, en wat van de hemelen neerkomt en wat er naar toe opstijgt. Hij is met u waar u ook bent, want Allah ziet alles wat gij doet. (57:3-4)

44.) AL MOEDJIEB (De Verhoorder, Degene die gehoor geeft aan alles)
En tot het volk van Samoed zei hun broeder Salih: "O mijn volk, aanbid Allah; jullie hebben geen god dan Hem. Hij wekte u op vanuit de aarde en vestigde u er. Vraagt vergiffenis aan Hem en bekeert u tot Hem. Voorwaar, mijn Heer is nabij, Verhorende."
(11:61)

Al Moedjoeb is Degene die gehoor geeft aan alles, maar Hij vervult alleen de wensen van degenen die oprecht zijn. Voor de rest beantwoordt Hij hoe Hij ze wil. Al Moedjieb geeft niet altijd gehoor aan onze wensen al zouden wij dat wel vaak willen. Hij kiest het beste voor ons en laat onze goede voornemens in vervulling gaan. Wat Hij in achterwege laat bewaart Hij voor het Hiernamaals. Indien een mens zich waardig maakt zullen al zijn wensen in het Hiernamaals in vervulling gaan.

Allah geeft gehoor aan wat Hij wil.

45.) AL WAASIE (De Alomvattende, de Bezitter van grenzeloze capaciteit)
Al Waasie omvat alles. Zijn wezen en eigenschappen kennen geen grenzen. Ieder molecuul, ieder atoom en kleiner dan dat zijn gevangenen in de alomvattendheid van Allah.

Hij heeft grenzeloze capaciteiten; alle mensen zijn bijvoorbeeld uit dezelfde materie geschapen en toch zijn er geen twee mensen die exact hetzelfde uiterlijk hebben. Het oog is maar een stukje vlees en toch kan het zien en hele kleine verschillen onderscheiden. Er zijn miljarden verschillende stemmen en toch is het oor in staat om ze te onderscheiden. De hersenen slaan de toon van geluiden op en weet nog na jaren welke stem bij wie hoort. Er zijn miljarden vingerafdrukken en geen één is hetzelfde. Er zijn geen twee dezelfde gezichten, personen of karakters te vinden. Gods capaciteiten zijn grenzeloos. Hij doet wat Hij wil want Hij omvat alles:

En bij Hem zijn sleutels van het onzienlijke; niemand kent dit, behalve Hij. En Hij weet wat op het land en wat in de zee is. En er valt geen blad zonder dat Hij het weet... (6:59)

Aan Allah behoort het Oosten en het Westen; waarheen gij u ook wendt, daar zal het Aangezicht van Allah zijn. Zeker, Allah is Alomvattend, Alwetend. (2:115)

46.) AL HAKIEM (De Alwijze)
Voorwaar, aan u wordt de Koran voorgedragen door de Alwijze, de Alwetende.
(27:4)

Gods wijsheid zit in alles beduist, Zijn wijsheid is verbazingwekkend en bewonderenswaardig.

Niemand kan Hem evenaren, sommige mensen studeren hun hele leven één tak van natuurkunde en ontdekken maar een beetje van Gods wijsheid. Als we hierbij bedenken dat wij praktisch nog niets over het heelal weten, kan je voorstellen wat voor lessen er nog zijn in de schepping van Allah.

Om een voorstelling te maken hoe veel Gods wijsheid is zouden wij alle details van het heelal moeten weten. Uit de volgende vers leren we dat dit onbegonnen werk is en hoe groot de wijsheid van Allah is:

Als alle bomen op aarde pennen waren en de oceaan, met nog zeven oceanen aangevuld (inkt was) zouden de woorden van Allah niet kunnen worden uitgeput. Voorwaar, Allah is Almachtig, Alwijs. (31:27)

47.) AL WADOED (De Liefderijke)
Mensen die de Islam beschuldigen van een harde religie, kijken niet verder dan hun eigen mening. Zij zijn onbekend met de Islam of verspreiden bewust valse informatie. Iemand die de Islam oprecht bestudeert zal zien dat alles om liefde draait. Hij zal zich ook realiseren dat liefde geen menselijke uitvinding is. Hij zal ontdekken dat God liefde met liefde heeft geschapen.

God heeft onze natuur voorzien van liefde en heeft ons geleerd hoe we lief moeten hebben en geliefd kunnen worden. De wetten die Hij heeft voorgeschreven en de gezanten die Hij heeft gestuurd, zijn om de ware liefde te onderwijzen. De auteur van het sterveloze liefdesboek is onze Schepper Zelf. De grootste en de beste liefdesscholen (het geloof) zijn van Hem. De beste liefdesleraren waren de profeten; zij zijn allemaal opgeleid door Allah, want Hij is Al Wadoed; de Liefderijke. Hij is de bron van de eindeloze ware liefde.

"En zoek vergiffenis van uw Heer en bekeer u tot Hem. Voorwaar, mijn Heer is Genadevol, Liefdevol." (11:90)

Hij is de Vergevende, de Liefderijke. (85:14)

Hij is het Die duidelijke tekenen nederzendt aan Zijn dienaar om u van duisternis in het Licht te brengen en voorwaar, Allah is Liefderijk, Genadevol. (57:9)

LIEFDE TUSSEN GOD EN ZIJN SCHEPSELEN

Liefde kan dus ook bestaan tussen de Schepper en Zijn schepsel. Allah is bijvoorbeeld de Genadevolle, maar Hij heeft geen genade van anderen nodig. Hij is de Voorziener maar niemand kan Hem in iets voorzien. Dit soort goddelijke eigenschappen zijn niet wederzijds. Maar wat liefde betreft: Hij wil Zijn liefde delen met Zijn schepselen: Hij heeft lief en wil ook geliefd zijn.

...Hij zal liefhebben en die Hem zullen liefhebben...
(5:54)

Allah toont Zijn liefde op vele manieren, Hij schept ons, verzorgt ons en heeft van alles voor ons gemaakt zodat wij een aangenaam leven kunnen leiden. Zijn liefde loopt hiermee niet af. Als wij Hem ook liefhebben en Hem gehoorzamen schenkt Hij ons het Paradijs. Puur vanuit Zijn liefde, omdat wij onze liefde met Hem willen delen en ons best doen voor Hem.

99 namen van Allah Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu