Bismillahi Rahmaani Raheem

28 2 0
                                    

12.) AL BARI (De Ontwikkelaar)
Al Bari is Degene Die Zijn schepselen maakt naar de omstandigheden en de omgeving waarin zij leven. Hij heeft bijvoorbeeld de mens geschapen en voor de mens zuurstof en voedsel geschapen. Hij heeft de aarde gemaakt naar onze behoefte, het is er niet te koud en niet te warm, we kunnen allemaal er op leven. Zo zijn er nog vele voorbeelden waarmee we deze naam kunnen uitleggen.

Voorwaar, in de wisseling van dag en nacht en in al hetgeen Allah in de hemelen en op aarde heeft geschapen zijn er tekenen voor een godvrezend volk.
(10:6)

13.) AL MOESAWWIR (De Vormgever)
Alle schepselen in het heelal hebben een levensdoel en een bepaalde taak. De ene is sterk en de andere is zwak, de ene leeft door anderen te eten en de andere is zijn prooi. Alles heeft een doel en is gevormd om zijn doel zo goed mogelijk uit te voeren.

Een mooi voorbeeld is de kameel. Het dier heeft alles gekregen om in de woestijn te overleven; zijn voeten, vacht, zijn vorm en zijn bulten zijn precies naar zijn levensomstandigheden geschapen. Wij zouden geen ander dier kunnen bedenken die in een woestijn kan leven. Hij is gevormd voor dat klimaat en die omstandigheden.

Wij zouden zoiets nooit kunnen maken, onze fantasie is beperkt en wordt altijd beïnvloed door de schepping van Allah. Wij kijken naar de vormen die Hij heeft gemaakt en worden daardoor geïnspireerd.

Er zijn talloze levensvormen op de aarde. Zij zijn allemaal bewijzen van de grootheid van onze Schepper.

Allah heeft vele verschillende vormen op aarde gemaakt en die vormen leven! Het zijn levensvormen, inclusief wij!

Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. De schepping van Allah kent geen verandering. Dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet.(30:30)

14.) AL GAFFAAR (De Vergever)
Als Allah al onze fouten en zonden zou openbaren, zouden wij geen eer meer overhouden. Want ieder mens begaat zonden en fouten. We hebben allemaal geheimen voor elkaar waarvan we willen dat niemand ze hoort of kent. Voor Allah kunnen we niets verbergen, Hij ziet en weet alles maar toch verbergt Hij onze fouten. Hij is Degene die de fouten en de zonden van Zijn schepselen negeert.

15.) AL KAHHAAR (De Onderwerper)
De dag (zal komen) waarop de aarde en de hemel door een andere aarde en hemel zullen worden vervangen; en zij (de mensen) allen voor Allah de Onderwerper zullen verschijnen. (14:48)

Al Kahhaar heerst over alles. Hij heerst zowel in het heelal als over alle zaken in de wereld. Hij komt op voor de onderdrukten en de zwakkeren en onderwerpt de onrechtvaardigen aan wat Hij wil.

Hij geeft uitstel aan Zijn schepselen en grijpt in wanneer het nodig is.

In de Koran zijn vele voorbeelden hiervan, één daarvan vinden we in de geschiedenis van Farao. Allah had een plan gemaakt om Farao zijn eigen ondergang te laten voorbereiden. Profeet Mozes (vrede zij met hem) speelde daarin een grote rol. Allah onderwierp Farao aan Zijn plan en uiteindelijk werd Farao het slachtoffer door degene die hij zelf had groot gebracht.

Er is niets in het heelal wat niet onderworpen is aan Hem. Alleen de mensen hebben het niet door. Alles verloopt volgens het goddelijk plan. Al denken sommige mensen dat het niet zo is, maar zij komen er nog wel een keer achter!

99 namen van Allah Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu