Bismillahi Rahmaani Raheem

55 5 0
                                    

3.) AL MALIK (De Koning, de Absolute Heerser )
Een menselijke koning heeft allerlei beperkingen en kan zijn land niet volledig controleren. Hij kan niets scheppen, hij heeft geen macht over materie en kent zelfs niet het weer van de volgende dag. Hij heeft geen macht over zijn gezondheid of leven; wanneer zijn tijd komt dan sterft hij.

Het verschil tussen Allah en menselijke koningen is ontzettend groot. In de Koran lezen we het verhaal van Profeet Ibrahiem (vrede zij met hem) die de koning van Babelonië probeerde duidelijk te maken dat hij geen God kon zijn:

Heeft u niet vernomen over hem, die met Ibrahiem over zijn Heer redetwiste, omdat Allah hem het koninkrijk had gegeven? Toen Ibrahiem zei: "Mijn Heer is Hij, die het leven geeft en doet sterven", zei hij: "Ik geef leven en doet sterven." Ibrahiem zei: "Allah doet de zon van het Oosten opgaan, doe jij haar van het Westen opgaan." Daarop verstomde de ongelovige in verbazing. En Allah leidt het onrechtvaardige volk niet. (2:258)

Het maakt niet uit hoe groot of hoe machtig de heerschappij van een koning of een heerser is, het is absoluut niet te vergelijken met die van Allah. De macht van alle heersers bij elkaar stellen niets voor. Zij zijn niet eens een stipje in het grote domein van de Almachtige Koning Allah.

4.) AL QOEDDOES (De Heilige )
Allah is in alle opzichten anders dan de mensen. Hij is in alle opzichten beter. Bij Hem is het meeste heil, Hij is foutloos en heeft geen tekortkomingen. Allah is heilig! Hij is perfect!

Dit is de juiste beschrijving van Allah en de enige manier waarop wij de Heilige kunnen leren kennen. Mensen die dat niet doen nemen anderen tot heiligen, maar hoe je het ook wendt of keert, anderen hebben altijd tekortkomingen en bestaan tijdelijk.

Degene die dit begrijpen en Allah eren zoals het hoort, zullen deze eigenschap in het Paradijs nog beter leren:

Hun aanroep daarin zal zijn: "Heilig bent U o Allah" en hun groet "Vrede". En het einde van hun aanroep zal zijn: "Alle lof komt Allah toe, de Heer der werelden." (10:10)

5.) AS SALAAM (De Vredige )
Hij is Allah, naast Wie er geen God is, de Koning, de Heilige, de Brenger van Vrede, de Schenker van Veiligheid, de Beschermer, de Machtige, de Krachtige, de Bezitter van Grootheid. Verheven is Allah boven hetgeen zij met hem vereenzelvigen. (59:23)

Niemand kan zoveel vredige bedoelingen hebben als As Salaam. Hij is de Bron van Vrede. Als Hij zou willen kan Hij overal vrede veroorzaken, wat ook zal gebeuren in het Paradijs.

Hij heeft in de wereld het stichten van vrede aan de wil van de mensen overgelaten. Daarbij heeft Hij de weg naar vrede getoond. Wij worden hierin getest en dragen met zijn alleen verantwoording voor vrede.

Niemand adviseert zoveel vrede als Allah. Hij gaat zelfs nog een stap verder en beveelt vrede in de vorm van wetten! Zo zien we in de Islam bijvoorbeeld het afschaffen van slavernij, aalmoezen, zakaat, vriendelijkheid, zedenleer, hulp aan armen en nog veel meer deugden. Deze wetten zijn allemaal de basisprincipes van vrede die As Salaam heeft voorgeschreven.

6.) AL MOEMIN (De Schenker van Veiligheid)
Zolang Allah wil kunnen wij veilig op de aarde lopen. Hij zorgt voor de juiste omstandigheden, Hij houdt de natuur onder Zijn macht en zolang Hij dat wil, zullen geen aardbevingen, orkanen en stormen of wat dan ook de mensen treffen. Al Moemin zorgt voor veiligheid.

Allah heeft vrees geschapen en vrees schept de behoefte aan veiligheid. De behoefte voor veiligheid heeft Allah niet nodig, wij hebben dat nodig.

Er wordt veel gedaan op gebied van veiligheid, de mensen ontwikkelen allerlei apparaten en voorwerpen. Er worden veel voorzorgsmaatregelen genomen, maar wat we ook doen, we zijn er nooit zeker van dat we veilig zijn. Alleen Allah kan ware veiligheid garanderen. Hij schept veiligheid, zoveel als Hij wil en zolang als dat Hij wil.

99 namen van Allah Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu