Nami kula Dino. Kula mahasiswa semester telu fakultas perhutanan ing universitas Airlangga Surabaya. Preian pun dhateng. dipunpundi sakmenika yaiku wanci konjuk kula mantuk datheng dhusun halaman. panggen tilar kula kala taksih kecil. Kula mantuk datheng dhusun halaman minggah bus kitha uga menempuh pangradinan kirang langkung telu jam. sangantosipun dipunngrika kula taksih kedah medhalake ongkos konjuk minggah ojek kajengipun ngantos ing griya kula. amargi pancen griya kula sangeta tebih pisan saking embong gedhe yaiku dhusun kesiman ingkang manggen dipunngandhap suku redi pananggelan. sanguh dipunsanjang dhusun kula niki yaiku pos setunggal konjuk pendaki ingkang kersa ndaki datheng redi pananggelan.
ing kala radin menuju griya. kula kaget sanget pisan kaliyan kawontenan dhusunku ingkang sakmenika. dereng dangu kula tilar enggal setunggal taun sepalih. kawontenanipun sangeta bedha. dipunpundi sadereng kula kesah taksih enten kathah wit- wit ingkang tasih inggil. Tuwuhan ijem taksih rindang sanget . peksi – peksi pada tasih mabur- mabur. uga hawa sejuk taksih kraos. nanging, benten kaliyan sakmenika kathah wit – wit ingkang tumbang. sedaya punika amargi ulah manungsa. piyambake sedaya namung manahaken kebahagiaan sakala uga mboten manahaken akibat saking punika sedaya konjuk angkah panjang. sangeta prihatos kaliyan sedaya niki.
sangantosipun dipunngajeng griya. jebulna ibu uga adhi- adhi kula sampun nengga kula dipunngajeng griya. amargi kala niku jam tiyang taksih nyambut damel dados bapak mboten ndherek nyambut kula amargi piyambakipun dereng mantuk. saksampune ngresiki awak amargi kula kesel sanget .akhiripun kula berpamitan kesah datheng kamar dhamel ngaso sekedhap.
“ bu kawula izin datheng kamar. kresa ngaso sekedhap “ ujarku.
“ oh iya le. leren dhisik. kowe kesel” wangsule ibu.
“ inggih bu” ujarku
srengenge awiti nggantos. wanci nunjukaken gebag 04.00. sedaya kaluwarga sampun ngempal ing meja konjuk nedha sonten. paling utami bapak. piyambakipun ugi ndherek nedha sareng – sareng. Sakwise nedha kita sedaya sareng – sareng ngempal ing ngajeng tv konjuk guneman kaliyan nengga adzan maghrib. Jebule ibu datheng kaliyan mbekta cemilan konjuk kita sedaya.
“ niki cemilan.e dipuntedha riyen “ pinta ibu.
“ inggih bu” wangsul kula.
kula taksih kemanahan kaliyan wit – wit ingkang dipaprasi wau. dipunginakaken konjuk menapa wit – wit kesebat dipotong. Tanpa manah panjang kula lajeng narosaken soal wit – wit ingkang dipapras punika
“ yah, kala kula radin mantuk wau. kula ningali kathah wit – wit ingkang ditebang yah. konjuk menapa wit – wit punika ?” pitakonku.
“ ya kuwi ulah warga awake dhewe saiki wit – wit kuwi ditebang amarga arep ditangi pabrik dikene. lan palemahan kuwi dituku karo rega sing dhuwur banget ” ujar bapak
“ sanesipun ing dhusun ngandhap sampun kathah pabrik nggih? punapa kok dipunmriki kersa dipunwungu pabrik malih. pancenipun sedaya warga setuju yah? ”pitakonku.
“ warga ana sing setuju lan ana sing ora setuju nak. ” ujar bapak.
“ sanesipun kedah dimusyawarahken riyen nggih ya ” pitakonku.
“ ngene nak. palemahan sing dipanggoni wit – wit kuwi duwe saben wongan. dekne kabeh tukune karo rega sing larang banget . dadi, warga kuwi dibutakan saka dhuwit sing arep dibisane yen palemahan kesebut diadol. tanpa mikirke dampak dawane warga kesebut pun adole marang bos pemborong kesebut. dadi, kanggo warga sing ora setuju karo panangen iki ya ora bisa nggawe apa – apa. kuwi hak dekne kabeh awake dhewe ora oleh mbabagan keputusan dekne kabeh.” gamblang bapak.
“ miris pisan kawontenan dhusun kula sakmenika warga namung migatikaken kenikmatanne kamawon. Tanpa perdulikan dampake” batinku.
“ mugi-mugi warga gelis eling yah. inggil menapa ingkang dipunsampun piyambake sedaya tumindakake punika saged ndamel piyambake sedaya celaka piyambak ? “ ngajeng-ajengku.
“ iya muga-muga nak. Amiinn. Yawes ayo awake dhewe njaga – jaga lunga menyang masjid. wis adzan maghrib “ tembung bapak.wayah nunjukake gebug 21.00. kahanan desa wis sunyi. suwara jangkrik anyak krungu. diendi kabeh wong desa lagi ngaso. aku pun ngaso neng jero kamar. ning isih ana sing gganjal neng jero pikiranku babagan desaku.
“kados pundi kondisi dhusun kula mukawis kala mangke menawi sakmenika wit-wit sampun ditebangi. sinten ingkang kersa nguwawi siti. dhusun niki manggen dipunngandhap suku gunung. kedadosan longsor kados pundi. sinten ingkang kersa tanggel jawab “ batinku.
Adzan shubuh sampun bkumandang.waktu nunjukaken gebag 04.00 wib. sedaya warga budhal konjuk nglampahi sholat shubuh. saksampune sholat. amargi udara dhusun mendukung sanget pisan. akhiripun kula nduwe pangangkahan konjuk mlajar – mlajar enjang ing dhusun . sadereng budhal kula izin riyen dhateng ibu kula ingkang ing kala punika saweg ngresikaken griya. nanging, ing kala enten diradin kula ningali kathah tiyang – tiyang berseragam proyek uga macem-macem macam pirantos anteb datheng datheng dhusun kula. kula katingal heran konjuk menapa piyambake sedaya datheng kemriki.
“ damel menapa piyambake sedaya kemriki. menapa piyambake sedaya kersa numbangngaken wit maneh. Yen inggih niki kedah dicegah” batinku.
mboten tebih saking panggen kula. enten satiyang bapak-bapak ingkang saweg misuh sepeda montornya dipunngajeng teras griyanipun. kula nduwe pangangkahan kersa mbadhe hal kesebat. Tanpa manah panjang kula pun lajeng dhateng bapak kesebat. uga jebulna bapak kesebat yaiku pak Sugiono kanca bapak kula.
“ Assalamualaikum pak” ujarku kaliayn salim dhateng bapak Sugiono
“ Waalaikumsalam,oh iya nak. ana apa? “ ujar pak sugiono.
“ menawi angsal mangertos tiyang – tiyang kesebat kersa kepundi nggih pak? “ pitakonku.
“ dekne kabeh – dekne kabeh arep njupuk wedi sing ana neng lereng kana nak? “ wangsule pak sugiono
“ konjuk menapa pak? sanesipun punika mbekta sanget dampak awon kunjuk dhusun kita sedaya? “ pitakonku.
“ wedi kesebut dijupuk kanggo diadol menyang ngisor nak. nyat kuwi berdampak banget ala. aku ora setuju karo panjupukan wedi kesebut. ning, arep kepriye meneh nak. awake dhewe ora bisa meksakne kekarepan wong liya. amarga kuwi lemah dudu duwe desa. ning duwe saben wongan” terang pak sugiono.
“ lajeng tindakan pak kades salebetipun niki kados pundi pak ? “pitakonku.
“saka pak kades ora ana tindakan apa- apa. nyat pak kades awake dhewe sing saiki wonge kurang tegas nak. ora bisa njupuk keputusan sing bener” ujar pak sugiono.
“ nanging pak menawi pancen mboten enten tindakan menapa – menapa saking pak kades utawi tanpa tujuan pak kades. piyambake sedaya – sedaya mboten badhe nate kendhel numindakake pamendhetan wedi uga penebangan wit.” Tegasku .
“ kowe uga bener nak. berarti iki ana sing salah karo pak kades awake dhewe.” Ujar pak sugiono
“ inggih pak. kita sedaya kedah tumunten bertindak pak dhamel kesejahteraan dhusun kita sedaya niki. ampun ngantos kengungkukan punika kedadosan. cekap penebangan wit mawon pak. “ tegasku
“ yowes nak. sesuk esuk aku arep ngumpulake warga kanggo nglakoke demo iki menyang pak kades. iki kudu awake dhewe endhegake.” Ujar pak sugiono
“ inggih pak. benjing enjang kula ndherek pak. sakmenika kula izin konjuk mantuk riyen pak. assalamualaikum “
“ Waalaikumsalam “ wangsul pak sugiono.
saksampune guneman kaliyan pak Sugiono. kula ngengkenaken konjuk mantuk kegriya memoni bapak. salebetipun radin kula mboten kendel – kendelipun manah punapa warga ingkang buta kaliyan arta kesebat mboten manahaken dampak kengajengipun. sangantosipun ing ngajeng griya. kula lajeng bergegas madosi bapak konjuk narosaken hal niki sedaya paling utami babagan pak kades kita sedaya niki.
“ loh nak kok mlayu-mlayune cepet pisan? “ takon ibu.
“ inggih bu. mboten dados mlajar enjang. Bu bapak dipunpundi ? enten ingkang kersa kula ginemaken kaliyan bapak bu.? “ taken kula
“ oh bapakmu ana dikebon buri omah nak” wangsulane ibu.
“ nggih bu. kula kersa datheng bapak riyen “ tegasku
lajeng kula dhateng bapak ingkang saweg ngresikaken kebon ing wingking griya uga ibu ugi ndhereki kula saking wingking.
“ yah enten ingkang kersa kula ginemaken” bapak lajeng ngekendelaken kengungkukanipun.
“ iya nak. arep omong apa ? “ takon bapakku.
“ saleresipun pak kades kita sedaya ingkang sakmenika punika kados pundi yah tiyangipun. Amargi wau kala kula mlajar enjang. kula ningal kathah tiyang – tiyang seragam proyek uga pirantos anteb. terus kula pitaken dhateng pak sugiono. lajeng kula guneman kathah babagan dhusun niki kaliyan piyambakipun. “ tegasku
“ sabenere nak. Warga kuwi akeh sing resah karo pak kades sing saiki. desa dudu nyalah sejahtera ning nyalah akeh kedadean karusakan mangkene.” Wangsule bapak.
“ kita sedaya mboten angsal tilar mendel yah. niki masalahe sampun ngresahaken warga. kita sedaya kedah demo yah dhateng pak kades. benjing pak Sugiono badhe ngawontenaken demo yah. kita sedaya kedah ndherek” ujarku.
Benjingipun sedaya warga sampun ngempal uga numindakake aksine ing ngajeng balai dhusun. pegawai dhusun sedaya heran ningali aksi warga. pak satpam ngantos kesel ngendelaken aksi warga. uga akhiripun kula uga pak Sugiono dipuntunjuk dados wakil inggil aksi demo warga. kula diarahkan datheng ruang pak kades konjuk memoni pak kades.
“ asaalamualaikum” ujarku.
. waalaikumsalam” wangsulane pak kades.
“oh dadi kowe ngloro sing memprofokasi warga kanggo nglakoke demo iki.
apa keuntungane ? apa kowe mbisa imbalan ?” takon pak kades.
“ sanes mekaten pak. kula namung mengungkapkan keresahan warga inggil tindakan pak kades.” wangsul kula
“ tindakan sing endi. kabeh sing aku lakoke kuwi kanggo mensejahterakan warga.” Wangsulane pak kades.
“ panjenengan nginggihi proyek ingkang badhe nunikaken warga , lebet wanci ingkang panjang. napa samang mboten manah bahaya menapa kamawon ingkang saged ditimbulkan menawi proyek niki tetap dipunwontenaken ? “ ujarku.
“ sing adol lemah kesebut yaiku warga. lan lemah kesebut yaiku duwe saben wongan. dadi aku ora nduwe hak kanggo ngendha kekarepan dekne kabeh buktine dekne kabeh uga seneng.” Wangsulane pak kades.
“ dipunmriki bapak punika dados pangajeng. sakedahipun bapak punika bijak lebet mendhet keputusan. Bapak semerap mboten sedaya warga setuju kaliyan proyek niki. punapa nglintu bapak nginggihinipun?. sanes namung punika bapak ugi kedah manahaken riyen dampak menapa ingkang badhe ditimbulkan. sanesipun kula ngguroni pak nanging niki memag sudak kelangkungan. kula amit pak.wassalamualaikum” ujarku uga akhiripun kula ngengkenaken konjuk medal.
Saksampune setunggal minggu kedadosan aksi demo kasebut. Akhire pak kades dipunkendelaken saking kalenggahanipun, amargi kebijakanne ingkang nunikaken kegesangan rakyat. Senaose pak kades mboten malih njabat, mboten badhe sanguh ngubah kawontenan dhusun kula lan tiyang – tiyang ingkang mboten tanggung jawab, ingkang tambah dangu badhe hancur.
Ing mukawis dinten, jawah ingkang deres sanget nempuh dhusun kula, wit-wit ing dhusun kula, mboten sanguh ngasring toya jawah malih, aduk dhusun ugi sampun mboten saged bendung kathahipun toya jawah. Lepen ing dhusun kula akhiripun ngeluap, amargi aliran ingkang kesumbat dening kathahipun sampah. Kula namung sanguh ngajeng-ajeng badhe enten kegesangan ingkang langkung sae dipunwalik kedadeyan niki. Saka kedadeyan niki. Enten hikmah kang saged dipundhut yaiku jagia lingkunganmu mila lingkunganmu ugi badhe njagi panjenengan