صلوا علي من ياتي يوم القيامه ويقول امتي
# ## ########################
🎀تفريغ الحلقة الثالثة والعشرون 🎀
الحمد لله ، والصلاة والسلام على محمد رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه ..
أيتها الأخوات الفضليات .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وأهلاً وسهلاً ومرحباً بكم في هذا البرنامج المتجدد ( كوني أنثى ) ...🎀مازالت الوصايا والتجارب اللي بناخدها من مشكلات الناس ونصيغها في جمل قصيرة جداً لكي تستفيدي منها في حياتك الأسرية سواء أنتِ مقبلة على زواج أو متزوجة بقالك فترة وعندك مشكلات ، أو حتى لو أن الحياة مستقرة وعاوزة تزداد العلاقة بينك وبين الزوج مودة وسكن ورحمة وألفة ، فعليكِ ان تطبقي هذه الوصايا تطبيقاً عملياً .
1⃣ من أعظم ما يحبه الزوج أن كون الزوجة مدبِّرة ليست مسرفة ولا مُبذرة ، النبي صلى الله عليه وسلم وصف نساء قُريش (خير نساء ركبن الإبل صالح نساء قريش أحناه على ولد في صغره وأرعاه على زوج في ذات يده) يعني لا هي مسرفة ولا مُبذرة ، تحافظ على مال الزوج .🤔إيه رأيك لو جبتي من عند السوبر ماركت كرتونة شيبسي صغيرة فاضية (فارغة) وأي شريط لاصق أو خيوط ملونة وقفّلي الصندوق الجميل ده واثقبيها من الوسط واعمليها على هيئة حصّالة ، والحصالة دة دي محدش يعرف عنها حاجة ( ولا حتى زوجك ) وبيعطيكِ مصاريف البيت حاولي تدّخري منها جزء وجزء استطعتي 5 جنيه .. 3 جنيه .. 4 جنيه ، على مدار الشهر هــ تكوني أقل حاجة 50 جنيه مثلاً ، حطيهم في الحصالة دي .
👈🏻يجي محصّل المياه تقوليله حسبُك ( حبيب قلبي ) 50 جنيه أهي
👈🏻بتاع الكهرباء .. 100 جنيه أهي
بواب العمارة والخدمات ... 50 جنيه أهي🌹 والله يابنتي لو أنكِ فعلتي مثل هذا .. هذ الأمر يؤدي إلى سعادة بالغة في قلب الزوج .. بيبقى فرحان جداً ( أنا مُجرب لهذا.. هتكلم عن نفسي ) لما زوجتي تدخر من ورائي بعض المال ، وبعدين تفاجئني بمثل هذا أو بهدية ، هذا الكلام بفضل الله - تعالى- يسعد قلب الزوج ( اللهم بارك لي في زوجتي ) وقولوا آمين ، ويبارك لكم أجمعين في زوجاتكم وأهليكم .
✍🏻 فــ عشان كدا بقولك يا بنتي ليكن لك صندوق ادخار تضعين فيه ما تبقى من المصروف ( حتي لو كان قليلاً ) ده هينفعك في الأزمات المالية .. افترض فجأة وأنتِ قاعدة جاءت لكِ واحدة صاحبتك وجوزك مش سايب فلوس في البيت ، طب أنتِ مدّخرة 50 جنيه .. تكلمي السوبر ماركت يجيب لكِ شوية شيبسيات وشوية كيكة وزجاجتين حاجة ساقعة ، ودفعتي الـ 50 جنيه والحمد لله رب العالمين ، حتى لو مش عندك أكل في البت يبقى أنتِ جبتي حاجة من باب إكرام الضيف ( على قدر ما استطعتِ ) عشان كدا بقول لكِ تعودي على هذا يكون لكِ حصالة تحوشي فيها شئ من المال على قدر ما تستطيعين .
2⃣ ليس من حُسن التًعَقُّل ولا من حكمة المرأة أن تنشط المرأة في التزين للقاء صويحباتها أكثر من نشاطها في التزين لزوجها ... يعني واحدة صاحبتك كلمتك قالت لكِ أنا فرحي بعد أسبوع أو عاملة ( بارتي .. حفلة ) عشان الولاد نجحوا ، أو عاملة حفلة عشان كذا ... فـــ تبدئي تدوري على أجمل ما عندك من لِباس ( صح ؟! ) والجزمة المش متلمعة تلمعيها ، والشراب المقطوع تخيطيه أو تجيبي شراب غيره ، وشعرك المنكوش بقى له 3 شهور تبدئي تسرحيه وتعملي خُصل . للقاء صويحباتك ..
❗️من أولى الناس بهذه الزينة ؟! الرجل اللي قاعد في البيت
يا بنتي أنتِ لما بتعملي خُصلة جديدة الرجل بيتجنن ( بيبقى سعيد جداً ) إيه ده! لوك جديد وحاجات جديدة وبيبقى منتهى الانبساط (سعادة)
⁉️طيب أنتِ صويحباتك أولى من زوجك!!!!
ده ينفع بالله عليكِ ؟ والله ما ينفع ...