الحلقة التاسعة عشر

2.3K 87 4
                                    

فى بيت دياب البحيري ....

(. دياب ولد وحيد لـ والدته ، والده توفى وهو ٤ سنين ، اتجوزت مامته بعد وفاة والده بـ تلت سنين وبعدها اطلقت ، دياب عنده ٢٦ سنه ووالدته عمرها ٤٤ سنه ، خلفته وهى عندها ١٨ سنه ، دياب عايش مع والدته من يوم ماتولد ، هى مامته وباباه واخته وصاحبته وكل حاجة فى دنيته ، دياب راجع البيت بقاله كام يوم بيبات عند جدته وبعد ما اقتنع ان مامته لازم تتجوز مشى من الشغل وقرر يروح يصالحها ويقولها انه موافق على جوازها وانه قرأ فاتحته وعايزها تروح معاه تزور خطيبته ، دياب دخل البيت ملقاش حد ، دور على مامته فى ارجاء الشقة ملقهاش ، راح لها اوضة نومها خبط دياب وفتح الباب ، وقف دياب مصدوم ومذهول بيحاول يستوعب اللى شافه لان دياب لقى امه عاريه فى حضن شاب لم يتجاوز عمره الـ ٢٥ سنه .)

دياب لـ امه : مين ده ؟ (بزعيق) ردى عليا مين ده !!

امه : ده اممم ، ده اللى عايزة اتجوزه

دياب يدخل الاوضة ويرد وهو مش مستوعب ومتعصب : ولما انتِ لسه عايزة تتجوزيه نايمه مالط فى حضنه ليه

(. هجم دياب على امه فى محاوله منه لـ ان يشفى غليله من اللى شافه ، لكن الشاب اللى كان مع والدته قام يحوش عنها ، حاول دياب يبعده عن طريقه عشان يوصل لـ امه بس الشاب زق دياب بعيد عن السرير وبعيد عن امه خالص فـ ضرب دياب الشاب وردله الشاب الضربه وبدأت بينهم خناقة اقل ما يقال عنها انها قتال بينهم ، والدة دياب كانت بتصوت وبتحاول تبعدهم عن بعض خوفاً ان حد منهم يأذى التانى ، احتد القتال بينهم وقربوا من البلكونه دياب فى لحظة فقد فيها تركيزه وعقله زق الشاب حبيب امه من البلكونه الموجوده فى شقة فى الدور الخامس ، ووقع الشاب قتيل الخناقة والغرام .)

امه بصويت وزعيق : ليه عملت كده !! وديت نفسك فى داهيه

دياب بدموع وانهيار : انتِ اللى عملتى ، انتِ السبب ليه عملتى فيا كده !! ليه تخليني اشوفك فى المنظر ده

- امه بتبكى وهى ساكته

دياب : ربنا يسامحك ضيعتيني وضيعتي نفسك ، انتِ استحاله تكونى امى ، مفيش ام تعمل اللى انتِ عملتيه ده

امه بتبكى : سامحنى يا دياب سامحنى يا ابنى

دياب : اسامحك !! اسامحك ازاى وانا بقيت شاكك انك خلفتيني فى الحرام

امه : لا والله ، انا عمرى ما عملت كده ، والله انا .......

دياب : متحلفيش ، بتحلفى بـ ربنا ازاى وانتِ نايمه فى حضن واحد اصغر من ابنك

(. طلع دياب يجرى على المطبخ وامه وراه ، راح جاب سكينه رغبة منه فى قتل امه ، لما شافت السكينة خافت وجريت منه واللى خلى دياب يرجع عن قتل امه انه سمع اصوات كتير تحت ، بص من البلكونه لقى عربيه اسعاف وفريق من الشرطه والسكان واقفين حواليهم بيتفرجوا على الجثة اللى وقعت ومش عارفين وقعت منين ولكن كل السكان اللى حضروا الواقعه اكدوا انه مش من ضمن سكان العماره وفى بعض السكان اكدوا انهم شافوه اكتر من مرة ، ولكن حارس العقار وسكان الدور الخامس -جيران دياب ووالدته- اكدوا انه ابن اخت والدة دياب -ابن خالة دياب- وده اللى كانت ام دياب بتقوله عشان محدش يشك فيها ، بدأت الشرطه تحقق وتعمل اجرائتها حتى وصول النيابة لانهم ميقدروش ينقلوا الجثة قبل وصول النيابة واذن منها .)

نص ساعةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن