الحلقة السادسة عشر

2.4K 95 5
                                    

الطارق : حضرتك والدة ملك السلحدار

فريال بتوتر : ايوة انا ، حضرتك مين ؟

الطارق : انا يزن نصار

فريال : اسفة انا معرفش حضرتك

يزن : بس انا اعرف ملك

فريال : تعرفها !! تعرفها منين ؟

يزن : انا الطبيب النفسى بتاعها

فريال باستغراب : طبيب نفسى !! ملك بنتى انا بتروح لـ دكتور نفسى

يزن : هى موجوده ولا خرجت ؟!

فريال : لا خرجت مش هتجى قبل الضهر

يزن : كويس جداً ، انا اصلاً جاى اقابل حضرتك

فريال باستغراب : انا !!

يزن : يا مدام جاى عشان مصلحه ملك ، لو فعلاً عايزة مصلحتها وعيزاها تتحسن الافضل ان حضرتك تتكلمى معايا

فريال : طيب طيب اتفضل

(. دخل يزن وقعد فى الريسبشن اللى قصاد باب الشقة ، فريال على الرغم من ان يزن من عمر اولادها -تقريباً- الا انها مرضيتش تقفل باب الشقة ولكنها شنكلته بـ جنزير الباب ، عشان يبقوا بيتكلموا بحريتهم وعشان برضه ميكونش الباب مقفول عليهم ، يقعد يزن على احد كراسى الصالون يكون وشه للباب وضهره لـ باقى الشقة عشان ميكشفش حُرمة الشقة .)

فريال (واقفه قصاده) : تشرب ايه ؟

يزن : مالوش لزوم

فريال : لا ازاى مينفعش لازم تشرب حاجة

يزن : مش عايز اتعب حضرتك

فريال : مفيش تعب ولا حاجه ده واجب

يزن : خلاص يبقي شاي عشان متعبش حضرتك

فريال : مفيش تعب

(. دخلت فريال المطبخ ويزن كان بيحاول يلتزم بـ الاخلاق ، كان بيحاول طول ماهو موجود او قاعد يبص فى الارض وقعد فى مكان ميكشفش حرمة البيت وكان فى قمه خجله انه جه لواحدة ست متعرفهوش ولا يعرفها واضطر يقعد معاها وهى لوحدها فى البيت ، ورغم انه كان باصص فى الارض الا ان لفت انتباهه مجموعه صور متعلقه على الحيط اللى على شماله وهو قاعد ، الصور كانت لـ عيلة محمود السلحدار ، كان لكل فرد فى العيلة صورة منفصله تتوسطهم صورة كبيرة للاسره كلها ، لفت انتباهه صورة بنوته رقيقه وشها منور والابتسامه مالية وشها ومبينه اسنانها شعرها كله جاى على جنب كاشف جزء من انوثه مستخبيه ، عيونها فيها براءه وامل وتفاؤول لما تبصلها تحس انك مستريح ، قام يزن من على الكرسي ووقف قصاد الصورة وحس بـ راحه نفسيه مبيحسهاش كتير ، فضل واقف قصاد الصورة شوية كتير ، جت فريال من وراه شايله صينيه صيني بيضة بـ زخرفة ورديه وعليها فنجان شاى بنفس لون الصينيه وكذلك سكريه ، وطبق فيه جاتوه وطبق تانى فيه معجنات لـ الفطار .)

نص ساعةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن