Bab 12

1.4K 34 0
                                    

Bersama langkah yang santai dan bersahaja, Heidry menuruni tangga spiral menuju ke tingkat bawah kafe. Sebuah buku nota leather bersaiz A5 persis sebuah diari terselit di tangannya. Mata dililaukan ke segenap ruang kafe, mencari Farha yang tidak kelihatan sejak pagi tadi. Victoria Sandwich Cake yang dijanjikan pun tidak nampak bayang.

Pelik.

Gadis itu masih lagi tidak kelihatan. Di ruang depan kafe tiada. Di dapur pun tiada. Heidry kerling jam di pergelangan tangan.

Dah pukul 11.30 pagi, takkan Farha tak masuk lagi? desis hati Heidry.

"Kau cari apa? Cari Farha ke?" soal Razi bila dia tengok Heidry mundar-mandir di depannya, dengan mata yang melilau ke setiap sudut kafe, bagaikan mencari sesuatu.

Heidry menoleh ke arah Razi yang berdiri tidak jauh daripadanya. Kepalanya dianggukkan.

"Dia tak masuk kerja hari ni. EL," beritahu Razi.

"Kenapa?"

"Anak dia demam."

Heidry terdiam seketika. Raut wajah seorang budak lelaki yang pernah dia temui beberapa hari yang lalu terlayar di ruang fikiran. Mata Heidry kembali terarah pada Razi.

"Budak tu memang anak dia ke?"

Tanpa sedar, soalan itu terpacul dari bibir Heidry.

"Hah?!"

Razi terpinga-pinga. Blur sekejap bila Heidry tiba-tiba tanya dia macam tu. Tidak menjangkakan soalan itu akan keluar dari bibir Heidry.

Heidry telan liur.

"Maksud aku... Farha tu kan tak kahwin lagi. So, anak dia tu anak angkat ke atau memang anak dia?"

"Oh..."

Panjang oh Razi.

"Hafiy tu anak kembar dialah. Kembar dia meninggal waktu lahirkan Hafiy. So, dia yang jaga dan besarkan Hafiy. Dia dah anggap Hafiy tu macam anak dia sendiri."

"Suami kembar dia mana? Dia tak jaga Hafiy ke?"

"Entah. Yang ini aku tak tahu. Dia tak pernah cerita. Dan aku tak pernah tanya."

Razi pandang Heidry dengan mata yang semakin mengecil. Senyuman nakal terbentuk di hujung bibir.

"Kenapa kau macam interested sangat dengan Farha ni? Lain macam aje aku tengok."

Tawa terhambur di bibir Heidry. Terasa lucu dengan bicara lelaki itu.

"Tanya aje," kata Heidry dengan nada yang bersahaja.

"Ya ke?"

Razi masih tidak berpuas hati.

"Ada satu lagi benda pasal Farha yang aku tak beritahu kau."

Mata Heidry membulat. Rasa ingin tahu mula menghimpit diri.

"Tapi... Aku tak tahu aku perlu bagi tahu kau ke tak? Aku tahu kau takkan suka kalau kau tahu benda ni."

Razi mula tarik tali. Sengaja nak mendera perasaan Heidry.

"Habis tu, kau ingat aku suka ke bila kau buat aku macam ni?"

Tawa terlepas dari bibir Razi.

"Kau nak bagi tahu aku ke tak ni?"

Razi tayang sengih dan menggelengkan kepalanya.

Heidry mendengus.

"Dahlah... Aku nak keluar jumpa supplier."

"Janganlah marah... Nanti-nanti kau akan tahu juga!" kata Razi separuh menjerit kepada Heidry yang sudah berjalan menjauh.

Yang Tertulis Untuk KitaWhere stories live. Discover now