Aku dan Jinsung

1 0 0
                                    


Macam hari-hari biasa yang lain, aku dan Jinsung akan sentiasa melekat walau ke mana-mana kami pergi dalam sekolah Hanlim ni. Ni pun sebab si Jinsung ni katanya konon memang suka berkawan dengan aku ni. Sebabkan hal ini jugalah aku dapat kenal rapat dengan Doyum dan Sungwon. Macam mana taknya, dorang pun ikut sama melekat. Sampaikan kami ni, baru 1 bulan di sekolah ni dah dipanggil geng "Fantastic4" oleh pelajar-pelajar yang lain. Walaupun hakikatnya, ada juga mulut-mulut sumbang yang menghina Soorah tidak layak berkawan dengan mereka sebab yalah..dorang kan artis yang bakal debut tidak lama lagi. Soorah ada apa? muka cantik je....tapi talent? tak sapa yang tau apa yang Soorah hebat.

Jadi, terjadilah kisah di mana Soorah itu sendiri mendapat surat-surat di bawah mejanya tanpa nama yang secara terus terang menghina dirinya.

"jauhi Jinsung", "kau tak layak untuk dorang" "kau bukan multitalented pun" "kau tak hebat Bitch"....dan banyak lagi kata-kata yang sewaktu dengannya diletakkan dibawah mejanya. Awal pagi lagi,Soorah harus mengemaskan laci mejanya lalu membuang kepingan kertas tersebut ke dalam tong sampah sebelum Jinsung membacanya....tapi.....

"apa ni?" Jinsung yang tepat berada di tempat duduk mereka dengan selamba mengambil kepingan kertas yang jatuh di lantai itu lalu dibacanya pelan. ...dia terkejut...

Soorah yang ketika itu berada di tong sampah juga terkejut, dia pun terpana. Macam mana boleh ada yang terlepas dari genggamannya?

"Jinsung..tu perkara biasa kot.." Soorah berjalan ke arahnya dengan berpura-pura tenang. Dia sebenarnya tidak mahu Jinsung salah anggap dengan para fan nya yang cuba melindunginya kali?.... namun..Jinsung dengan selamba melihat ke bawah laci meja Soorah. Kosong. Dia terus memandang Soorah yang berdiri di sebelahnya. "mana lagi surat yang lain?" soalnya dengan pandangan yang bad mood????

"tak de. 1 je tuu." jawab Soorah walaupun hakikatnya yang lain sudah berada di tong sampah dalam kelasnya. Jinsung tidak percaya. Dia memandang ke arah Soorah berjalan tadi. TEPAT! Tong sampah. Dia berjalan ke arah sana. Soorah cemas dan mula menahan lengannya.

"Jinsung...tiada juga tu..."

Jinsung pula seakan-akan tuli dan terus berjalan sampailah di tempat itu, dia ternampaklah "surat rahsia" yang ditujukan kepada sahabatnya itu. Soorah ketika itu diam. Dia pun rasa dia perlu ke tempat duduknya. Dia tidak mahu masuk campur. Biarlah Jinsung fikir apa yang mau difikirkan. Yang penting Soorah tenang. Beberapa minit kemudian, Jinsung datanglah ke tempat duduk mereka. Tenang. Cool. Seperti tiada apa-apa yang berlaku.

"Soorah..aku minta maaf. Semua ni berlaku sebab aku.." tiba-tiba pula si Jinsung ni buka ucapan. Soorah tekejut juga, tapi kemudiannya dia membalas. 

"eehhhh..bukan salah kau pun..alaa,,biasalah fan kan? dorang mesti mau lindungi artis kesukaan mereka kan? kau chill jak...aq ok.." kata Soorah dengan wajah yang ikhlas dan gembira bagi menenteramkan hati Jinsung.But...di seriously ok.

Jinsung memandangnya lama dengan wajah yang seakan berkata "im sorry"....

Melihat kepada itu, dengan selambanya ..Soorah mencubit pipi kiri Jinsung lalu mendekatkan sedikit wajahnya ke arah insung dan berkata "tak..apa..Jinsung,,,aku ok..aku kan kuat.. Alaaaa aku tak juga semua ni...kenapa Jinsung bad mood ni? kenapa?" kata Soorah dengan suara manjanya. Jinsung tidak dapat menyembunyikan senyumannya. Dia tersenyum lucu dengan reaksi sahabatnya itu. 

"kau kena happy kalau Soorah happy.." sambung Soorah lagi. Pipi Jinsung pun dilepaskan.

"aishhhhhh...nasib kau comel. Terus hilang semua beban di hatiku ni.." balas Jinsung selamba seraya tersenyum seakan masalahnya tadi sudah hilang ditelan masa.

"Soorah memang comel..huhu.."

Kali ni, Jinsung pula yang memicit pipinya. "lain kali kalau ada apa-apa jangan sembunyikan dari Jinsung..ok?"

"ok Jinsung..huhu" balas Soorah dengan senyuman manjanya juga. Jinsung pun melepaskan pipi Soorah. Kelas pun pagi itu dimulakan dengan mood yang ok semula. Nasiblah, Soorah dan Jinsung pandai dalam mengurus perasaan mereka.


Malam tu, habis sahaja Soorah dan Heechul makan malam, mereka duduk di ruang tamu sambil menonton drama kesukaan Soorah tu. Dan.. Soorah tiba-tiba terfikir pasal mahu menjadi artis. Kenapa? sebab orang di sekolahnya memandang rendah akan dirinya. Paling sakit apabila dia dicop tidak layak berkawan dengan Jinsung. Apakes? Dan...dia harus bertanyakan sesuatu kepada ayahnya..

"ayah...kalau jadi artis ni..susahkah?" soal Soorah.

Heechul yang duduk disebelahnya tertarik untuk menjawab. "bolehhlah..senang juga..tapi tu pun kalau minatlah..bila kita minat buat sesuatu..tidak akan muncul istilah penat." jawab Heechul sebagai pengalamannya dalam karier ni.

"hmm..kalau di KOrea ni, syarikat apa lah yang bole2? layan artisnya baik?"

"hmmm..banyak juge sebenarnya..tapi..kalau Soorah mau jadi artis, ayah cadangkan Soorah masuk BIG HIT ENT. sebab syarikat tu pun tengah up. dan dorang macam tiada artis perempuan. Jadi, mungkin Soorah bole? kalau Soorah mau.." walaupun hakikatnya Heechul langsung tidak mengetahui kelebihan anaknya. Dia sekadar merespond sahaja.

Soorah berfikir sejenak. Betul juga kata ayahnya tu. Adakah dia patut mencuba nasib?

"kenapa tanya?mau jadi artis?" soal Heechul.

"hmm..ada lah sikit sikit..apa pendapat ayah?"Soorah sudah memandang ayahnya. Mau melihat reaksi ayahnya itu.

Heechul berfikir sejenak. Apa dia mau balas.??? "hmm..ayah rasa masa depan ni kamu yang punya. Buat benda yang baik yang kamu minat supaya kamu enjoy dengan kerjaya tu.." ringkas , padat , tepat dan padu jawapannya hahahahhahaa. Soorah semakin bersemangat untuk meneroka kehidupan baru.

Jadi, minggu tu cuti. Soorah gunakan peluang tersebut untuk berlatih menari di bilik. Menyanyi? yaaa..masa ayahnya tiada di rumah. Dan also rap. Wait a sec....rap? do you mean rap? YASSSSS!!! Soorah adalah multitalented. Kamu sangka Soorah biasa-biasa????? NOPEE! Dia hebat sudah. Just, dia belum bersinar lagi. Kalau di Los Angelas dia sudah bersinar, tapi di Korea belum lagi. 2 hari dia gunakan masa untuk berlatih segalanya tanpa pengetahuan Heechul. Dan, masa yang ditunggu-tunggu pun tiba.......

Soorah menaiki teksi ke alamat BIG HIT ENT. Tanpa kawan. Sampai sahaja disana, Soorah pun terus diujibakat segalanya. Mengambil masa 30 minit juga untuk Soorah diuji bakat. Dan yang paling mengejutkan, Time tu juga, CEO BIG HIT sendiri turut dalam menghakiminya!!!! Soorah gementar tapi, dia acting cool like she always did. Habis sahaja ujibakat, Soorah dibenarkan pulang dan akan dihubungi sekiranya berjaya. Dan..misinya berjaya. Yang penting dia sudah ujibakat.



You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 06, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

My Unexpected DaughterWhere stories live. Discover now