Kaizo berlari dari bilik istana Lynna terus ke bahagian makmal milik Kidi. Tubuh badan Lynna semakin lama, semakin sejuk dan muka dia semakin pucat. Dia perlu cepat. Jikalau tidak, dia akan kehilangan Lynna selama-lamanya. Dia tidak begitu ingat bagaimana hendak ke makmal Kidi tetapi selamat ada seorang pengawai istana membawa dia ke makmal tersebut. Setelah dia sampai di sebuah makmal yang besar dan luas, Kaizo terus memanggil nama Kidi
"KIDI!"
Kidi keluar dari sebuah bilik dengan senaskah buku terbuka di tangan kanannya. Dia terpandang Lynna dalam keadaan lemah. Lalu dia menyuruh Kaizo baringkan Lynna di atas katil yang ada di bahagian tepi makmal itu. Katil itu adalah milik Kidi sendiri. Makmal itulah tempat tidur dia dan tempat dia membuat kerja-kerjanya
"Kenapa dengan Lynna?" soal Lynna sambil pegang pengelangan tangan kanan Lynna "Selamat kau bawa dia ke sini kerana aku ada penawarnya"
"Lynna terminum air racun" balas Kaizo "Jadi, Lynna akan selamatlah"
"Yea" Kidi terus ke almari botolnya. Dia membuka almari itu dan lalu dia mencari ubat yang sesuai untuk Lynna "Tapi macam mana dia boleh terminum air racun?"
"Kawan dia sendiri yang bubuh racun itu" jelas Kaizo "Tapi aku dapat rasakan kawan dia telah dipergunakan oleh Lady Poisen. Dia yang mengawal kawan Lynna selama ini untuk membuat kerja terkutuk ini tapi akhirnya, nyawa dia telah dimusnahkan oleh Lady Poisen sendiri. Itu kerana dia cuba selamatkan aku dan Lynna daripada serangan Lady Poisen"
"Lady Poisen" Tangan Kidi berhenti pada sebuah botol kecil berwarna biru "Aku kenal dia" Lalu dia kembali ke sisi Lynna "Dia memang terkenal dengan ubat racunnya. Dia pakar dalam pembuat air-air beracun" Lalu dia membuka mulut Lynna sedikit dan berikan beberapa titisan ke dalam mulut sang puteri itu
"Macam tak jadi apa-apa pun" kata Kaizo
"Kau kena bersabar, ianya memakan masa untuk pulihkan Lynna" balas Kidi "Cuba tengok wajah dia.."
Lalu Kaizo perhatikan wajah Lynna. Sedikit demi sedikit wajah sang puteri itu tidak lagi kelihatan pucat. Kaizo rasa lega kerana nyawa Lynna dapat diselamatkan. Pernafasan Lynna sudah kian pulih
"Tapi aku tak faham... kenapa sebelum ini Lynna langsung tak dapat firasat tentang kawan dia tu?"
"Hmmm..." Kidi pergi kembalikan botol itu di dalam almari tadi "Mungkin semua ini ada hikmahnya. Jikalau dia dapat firasat tersebut, mungkin kau tidak dapat mengambil peluang di sini untuk melamar dia"
"Eh.. ba-bagaimana kau tahu.." Lalu Kaizo berhenti berkata dan berikan renungan dia kepada Kidi. Lalu dia berkata "Tak perlu tanya sebab kau memang jenis yang tahu segala-galanya tapi kau silap.. jikalau kuasa firasat dia dapat bertindak dengan lebih awal, sudah tentu kawan baik dia si Nick tu dapat diselamatkan. Dia yang gadaikan nyawa dia sendiri untuk melindungi diri aku dari serangan Lady Poisen"
"Hmm..." Kidi kembali ke sisi Lynna "Di dalam dunia ini, ada bermacam-macam persoalan yang kita tidak jawab dan kita juga tidak tahu apa yang akan berlaku seterusnya. Kuasa firasat Lynna, bukan selalu akan tunjukkan kepada dia apa yang berlaku pada masa hadapan ataupun pada masa lampau. Dia tidak dapat mengawal kuasa itu. Begitu juga dengan kematian, kita tidak dapat tahu bila hari terakhir kita"
"Tapi kau.."
"Aku tahu.." Kidi memeriksa nadi Lynna di pergelangan tangannya sambil berkata "Aku boleh nampak bermacam-macam perkara tetapi bukan semuanya aku boleh nampak. Kuasa aku, jauh lebih kuat daripada Lynna kerana itu, aku mahu tinggal di dalalam istana ini. Jika tidak, aku boleh nampak masa depan mereka" jelas dia. Lalu dia bersambung lagi "Jadi aku bersyukur dapat tinggal dan kerja di sini. Lagipun, kalau aku tinggal di luar sana dengan pelbagai jenis manusia yang ada, aku rasa.. aku boleh jadi gila kerana aku dapat lihat apa yang akan terjadi dengan mereka dan mungkin aku akan cuba hendak menyelamatkan setiap nyawa yang dalam keadaan bahaya"
YOU ARE READING
Story about Us
FanfictionCerita ini adalah sambungan dari fanfic Aku Abang, Kau Adik.. Kaizo diberikan cuti berehat setelah dia habis menjalankan misi terpentingnya. Dia tidak teragak-agak untuk pulang ke bumi. Apa yang akan terjadi seterusnya? Adakah Lynna akan terima dia...