prolog

3.5K 69 9
                                    

Selamat membaca😊

Jngn lupa klik bintang di pojok sebelah kiri:)

______________________________

Sasya amalia rexton, gadis manis, cantik, manja, polos, humoris, cengeng, cerewet, ceroboh dan sangat nurut kepada orang tua.

Rakan wiliam, cowo kece, ganteng, humoris, badboy, playboy, pecemburu, memiliki dua kepribadian ganda atau disebut altar ego. Raka wiliam merupakan sisi buruk dari rakan.Segala amarah, kekecewaan, kesedihan dalam tubuh rakan ada pada kepribadian raka. Sehingga jika rakan marah itu bukan rakan tapi raka!

______________________________

"Gendong~" rengek sasya pada rakan.

"Ogah ah! lu berat." ucap rakan main-main.

"Ihh rakan jahat! sasya kan gak berat." sasya cemberut. Matanya sudah berkaca-kaca. "BB sasya kan cuman 40 lebih, gak nyampe 50 kok." lanjut sasya pelan sambil menunduk.

Rakan yang melihat sasya siap menumpahkan air matanya segera menghampiri. Tangannya terulur mengangkat dagu sasya agar mendonggak.

"Cengeng banget sih. Orang bercanda juga." Kata rakan sembari menghapus air mata yang berada dipelupuk mata sasya.

Sasya hanya diam. Matanya menatap rakan yang masih membersihkan air matanya yang siap tumpah. Ada rasa membuncah dihatinya saat rakan memberikan perlakuan lembut padanya.

"Lagian rakan bilang kalau sasya berat."

Rakan berdecak. "Ck. Kan gue udah bilang cuman bercanda."

"Ihh sasya gak suka ya kalau rakan decak-decakan kaya gitu. Gak sopan tau gak." Sasya bersedekap dada sembari menatap rakan garang.

Sudut bibir rakan berkedut. Ingin tertawa saat melihat pose marah sasya yang harusnya ia takut malah ingin ketawa.

"Hehe iya sayang. Maaf ya?"

Sasya mendelik. Kesal dengan rakan yang seenak jidatnya memanggil sayang tanpa seizin darinya. "Sayang-sayang! sasya belum izinin rakan buat manggil sayang ya! pacaran aja enggak!"

'Salah lagi? ' pikir rakan.

"Yaudah maaf." ucapnya pura-pura menyesal.

"Jadi kalau kita pacaran aku boleh manggil kamu sayang?" tanya rakan menggoda.

Sasya menjadi gugup. Kok rakan nanya kayak gitu ya? pikir sasya. Kemudian ia menjawab. " I-iya..."

Ucapan sasya dipotong cepat oleh rakan. "Yaudah kalo gitu kita pacaran. Biar bisa manggil lo sayang."

Sasya melongo dengan mata dan mulut membulat.

______________________________

"Rakan kenapa sih?" tanya sasya karna rakan hanya diam sedari tadi.

Sasya menatap punggung rakan yang membelakanginya. Tadi ia ditarik paksa oleh rakan sehabis mengobrol dengan tio teman sekelasnya. Dan sekarang mereka berada di sebuah taman belakang sekolah yang nampak sepi.

"Rakan?" panggil sasya.

Nafas rakan terengah-engah. Matanya yang semula hitam pekat kini menjadi hitam kemerahan. Rakan berbalik, menatap sasya yang menatapnya terkejut. Aura dingin begitu terasa di tubuh sasya saat mata itu memandangnya tajam nan dingin.

"R-rakan k-kenapa?" sasya menelan ludahnya kasar.

Rakan tak bergeming. Ia masih menatap sasya begitu intens namun tajam. Kemudian berjalan pelan mendekati sasya yang berjalan mundur saat dirinya maju.

"Rakan jangan kaya gini dong! sasya takut." ucap sasya pelan. Tangannya mengeluarkan keringat dingin. Matanya menelusuri area taman berdoa supaya ada seseorang yang mampu membantunya dalam situasi ini. Namun nihil tidak ada seorang pun disana.

Dugg

Mata sasya melirik kebelakang. Matanya membulat saat tau dirinya sudah mentok dengan tembok dibelakangnya. Matanya bergulir kearah rakan yang masih menatapnya intens.

Rakan semakin dekat. Sasya sudah akan berlari namun tangan rakan sudah mengukung dirinya di kedua sisi kepalanya.

"Rakan." cicit sasya takut. Ia menunduk tidak berani menatap rakan.

"Gue gak suka cewe gue deket sama cowo lain selain gue." suara serak rakan membuat sasya mendonggak.

Kemudian lama sasya mencerna ucapan rakan. Seingatnya dia tidak dekat dengan laki-laki selain arkan.
"Hah? sasya gak deket sama laki-laki lain kok." bantah sasya dengan dahi berkerut.

Rakan mendengus sinis. "Terus kenapa lo ngobrol sama laki-laki yang namanya tio itu sampai ketawa bahagia?!"

Jadi rakan melihat dirinya sedang berbincang dengan tio tadi. Tapi kan dia hanya berbincang biasa saja. Kenapa rakan menjadi seperti ini. Biasanya tidak?

"Apa? tio kan cuman temen sasya kok." ucap sasya tanpa memikirkan ucapannya.

Rakan menggeram. Matanya semakin merah. "ITU SAMA AJA. GUE GAK SUKA LO NGOBROL SAMA LAKI-LAKI LAIN WALAUPUN ITU CUMAN T-E-M-E-N! NGERTI?"  Teriak rakan didepan wajah sasya. Refleks sasya memejamkan matanya lantaran terkejut dengan teriakan rakan.

Sasya membuka matanya perlahan, saat mendengar deru nafas rakan yang tidak beraturan.Dadanya naik turun dengan mata merahnya yang masih menatap sasya dalam nan dingin. Mata sasya berkaca-kaca, ia sungguh takut pada rakan.

'Kenapa rakan jadi kayak gini?' dalam hati sasya bertanya lirih.

"Rakan..." cicit sasya.

"Gue bukan rakan." ujar rakan penuh penekanan.

Sasya menatap rakan bingung. "Hah?"

"Gue raka! bukan rakan!"

"Raka?"

_____________________________

.
.
.
.
.
.

Tbc...

____________

Hallo gaes👐😆semoga suka ya😁
Maaf ya kalo gaje:v

See you next chapter gaess😉

#salamylsrii💋
#171119

Sasya & RakanTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang