Kafe itu semakin lengang. Matahari pun sudah mula memanjat turun dari dada langit membawa sekali siang bersamanya. Warna jingga tertumpah, mewarnai awan dan bangunan-bangunan, termasuk sebahagian dinding simen kafe ini. Bak kata orang, golden hour. Cantik kalau selfie sekarang.
Tapi aku tak boleh selfie sebab si barista itu sedang duduk di hadapan aku dengan senyuman yang tak lekang dari tadi. Syah namanya. Itupun aku baca dari tag namanya.
"Ambik course engineering apa?" Dahiku berkerut. Aku rasa aku tak pernah bagitahu dia aku course apa. Ini pun ayat pertama yang terlontar. Dari tadi cuma sunyi yang berlingkar antara kami.
"Macam mana..."
"Tu," Syah menjuihkan mulutnya ke arah buku rujukan Thermodynamics yang aku letak atas meja.
"Abang saya pernah ambik subjek tu dulu. Sekarang dia Project Engineer dekat Shah Alam. Saya ingat lagi, dia cukup benci subjek tu..."
"Kan?! Saya tak faham betul kenapa student engineering kena ambik subjek ni. Dahlah lecturer tak membantu langsung. Formula banyak. Graf banyak. Assignment pun saya tiru orang, sebab saya tak faham langsung kot? Nasib baik ada Yana, kawan saya tu. Saya macam..." aku terdiam. Shit. Shitshitshitshitshit. Mulut murai aku ni memanglah tak boleh nak kawal. Syah tergelak bila nampak muka aku berubah.
"Sorry. Saya memang jenis banyak komplen," aku tersengih.
"Eh, takpe. Saya suka tengok awak berceloteh. Comel."
Kalau kau cakap cili merah tu warna merah, muka aku lagi merah dari warna merah cili merah, if that make sense? Muka aku panas weh. Rasa macam nak tekup kepala aku dekat air mocha yang dia baru buat tadi. Bila dia cakap aku comel tu dengan braces, lesung pipit, mata dia yang menyepet bila senyum, aku rasa bukan berada atas dunia nyata dah.
"Dah lama ke kerja sini?" aku terus tukar topik dan cuba berlagak kasual. Aku tunduk ke depan nak minum air mocha aku, tapi terlanggar pulak meja sampai sudu terjatuh atas lantai. Kasual lah sangat.
"Adalah dalam dua bulan. Best jugak kerja sini. Colleagues semua sporting. Lagi-lagi bos dia yang dekat kaunter tu," Syah menjuih bibirnya ke arah kaunter. Barista perempuan tadi perasan yang kami sedang memandangnya, dan dia terus posing sambil kenyit mata. Syah pecah tawa, dan ia bunyi yang paling indah dalam dunia. Kalah suara Ariana Grande nyanyi Raindrop (an angel cried).
"Saya panggil dia Qai. Single lagi, kalau awak nak try dia," ujarnya selamba. Aku yang sedang hirup air mocha, tersedak sampai terbatuk-batuk.
"Err..."
"Well unless you're not into her, or Her in general, that's okay," Syah senyum lagi. "Tersangatlah okay." Dia mengangkat keningnya dua kali.
Aku terkedu. Aku.... macam tak tahu nak berfungsi macam mana. Aku nak jawab apa? Apa respon yang aku patut bagi? Atau patut aku diam saja?
Dan dia sekali lagi buat aku tak tentu arah apabila dia tersenyum sambil bertanya, "So malam ni ada plan apa-apa ke? Nak lepak rumah saya?"
Nota: Jangan lupa vote dan komen! Teringin nak tahu pendapat korang 😋
YOU ARE READING
BARISTA
RomanceHidup ini bagi aku seperti secawan mocha. Kadang manis, kadang pahit. Kita hirup perlahan-lahan, menikmati setiap letusan rasa di lidah, dan berdoa moga ada lagi mocha untuk kita esok hari.