9 • Mom

45 5 0
                                    

Saat aku memalingkan kepala aku untuk melihat siapakah orang yang menyoal, aku tidak terkejut, tapi Jungkook ya. Aku memandang Aunty Jeon.

"Hi aunty" Sapa aku. Mata aku melirik ke arah Jungkook. Tak tahu apa yang ada dalam fikirannya.

"Siapa ni Eunha? Kawan kamu eh?" Soal Aunty Jeon. Aku menayangkan senyuman sambil mengangguk.

"Omma?" Aku melihat Jungkook. "Omma?" Aunty Jeon sedikit terkejut dengan pertanyaan Jungkook.

"Aunty, saya kenalkan kawan saya, Jeon Jungkook" Aunty melihat aku kemudian Jungkook. Auny menutup mulutnya tanda tidak percaya. Apa benar ini anaknya? Apa yang dah berlaku pada mereka berdua? Berbagai-bagai soalan di minda Aunty Jeon sekarang.

Tok tok tok

Bunyi ketukan pintu mengejutkan kami bertiga. Terpampang wajah Yerin di muka pintu.

"Maaf ganggu" Kata Yerin. Jungkook mini tiba-tiba masuk ke dalam rumah lalu memeluk kaki Aunty.

"Masuklah" Pelawa Aunty Jeon. Yerin berlalu masuk diikuti oleh Tae.

Aunty Jeon melihat aku dan Jungkook.

"A-Aunty tak faham. Apa dah jadi ni? Jungkook kan kecil lagi." Aku hanya tersenyum lembut.

"Aunty, saya pun tak faham apa yang dah jadi ni." Balasku.

"So, ni aku lah kan?" Soal Jungkook. Jarinya menunjuk ke arah Jungkook mini haha. Aku hanya mengangguk. Tanpa sadar, Jungkook sedang merenung aku.

"Kenapa tengok saya macam tu?" Soalku. Dia hanya tersenyum.

"So, mana Eunbi mini saya? Setahu saya, Eunbi tu kawan rapat saya masa kecil dulu." Aku terdiam seribu bahasa. Aku juga tidak tahu dimana diriku yang kecil sekarang. Tiba-tiba aku teringat sesuatu.

"Eunbi? Bukan dia ada kat taman ke?" Soal aku. Jungkook terdiam lalu tersenyum.

Dah kenapa pula dia senyum? Aku pula yang seram.

"Tak nak lah Eunbi tu. Nak Eunbi yang ni." Katanya tanpa bertapis. Aku yang elok tadi memandangnya terus mengalih muka ke tempat lain. Aku berasa panas sekejap.

"Ehem ehem!" Aku mengangkat wajahku dan melihat Yerin sedang mengibas-ngibas collar bone bajunya.

Ahhh malu...

Aunty Jeon pula tergelak kecil melihat gelagat kami berdua.

"Mama, Jungkook nak dukung." Pinta Jungkook. Aunty Jeon terus mendukung Jungkook.

Alahai comelnya..

Aku tersenyum melihat Jungkook didukungan Aunty Jeon.

"Saya tau saya comel." Kata Jungkook. Ish, kacau lah dia ni. Aku menjelir lidah padanya. Hanya gelak kecil dia hadiahkan.

"Nak dukung juga!" Tae pula bersuara. Tae mengangkat tangannya ke Yerin. Mata Yerin membulat.

"Eh, apa ni. Dah besar pon sibuk nak dukung. Tu, suruh Jungkook dukung. Dah lah berat." Jawab Yerin panjang. Tae memuncungkan mulutnya lalu memandang Jungkook.

"Haha, no no. Baik aku angkat Eunbi daripada angkat kau." Balas Jungkook.

Kini giliran aku pula membulatkan mata. Dia main-main saja kan? Rasanya..

"Waw, nak tengok. " Yerin menyampuk.

"Eh kau ni! Dah lah, aku nak makan. " Aku berlalu ke dapur seorang.

Sampai dia dapur, aku meneguk segelas air kosong. Fikiran aku kembali memikir tentang lelaki yang akan datang tu.

Ahh tolong lah aku. Macam mana aku nak settle kan benda ni seorang? Mampu ke aku?

Eunbi pun aku tak tahu kemana dia.

Oh ya... rumah mama. Dekat je. Aku bertekad mahu ke rumahku pada tahun ini. Mana tau, boleh jumpa diri aku di sana.

Pak!

Seseorang menepuk bahu aku. Aku menoleh dan melihat Yerin di sisi. Dia duduk dan mengambil air aku.

"Kau rasa kan, sampai bila kita nak tersekat kat sini? " Soalannya sangat Kbat. Aku hanya diam.

"Yes aku tau memang kita dapat jumpa diorang berdua. Kita beruntung sangat sebab dipertemukan balik.

But, sampai bila nak duduk tahun ni beb?Aku, aku tak faham lah. Apa semua ni? Boleh gila aku,kau tau tak? " Yerin menyembamkan kepalanya ke meja.

"Yerin, aku.... tak tahulah." Dengan aku sekali menyembam kepala ke meja.

Tanpa sedar, aku dan Yerin masing-masing terlelap.

"Kau dengar kan diorang bual apa tadi?" Taehyung menyoal Jungkook. Dia mengangguk.

"Ada sebab kenapa jadi macam ni. Cuma kita je clueless. Aku rasa ada something yang kita tahu masa tahun ni. Kau rasa?" Balas Jungkook.

"Boleh jadi. Tapi apa? Aku tau kita last nampak diorang masa kau pindah. Memang jodoh ke kita dipertemukan balik? " Balas Taehyung. Dia tertawa kecil bila mengenangkan Yerin yang masih kecil.

"Jodoh eh? Aku suka ayat tu" Jungkook pula tertawa kecil.

"Berangan lah kau. Dah la, jom duduk ruang tamu. Biar je diorang tidur, jangan kacau. Jom. " Ajak Taehyung. Aku mengangguk.

Wajah Eunbi yang sedang tidur, aku tatap lama.

"Rindu kau duh. Sorry sebab tinggalkan kau. Aku suka kau, Eunha. " Bisik aku, lalu melangkah ke ruang tamu.


"Kakak oh kakak. Bangunlah. Nak main sama-sama. " Suara Jungkook membangunkan aku dari tidur.

Aku memandang sekeliling. Aik, kat dapur pun aku boleh tidur dengan Yerin.

"Jungkook, jangan kacau orang tidur. " Jungkook mendukung Jungkook mini. Aku hanya melihat.

"Haha, dia nak main dengan awak lah" Jungkook bersuara. Aku tersenyum.

"Jom." Ajakku. Kami menuju ke halaman belakang. Ada taman kecil, tempat Jungkook selalu main.

Dah macam keluarga bahagia aku tengok kami bertiga ni. Ops, berangan. *sengih*

Aku dan Jungkook duduk di kerusi sambil melihat Jungkook mini bermain permainannya.

Disebabkan sunyi, Jungkook memulakan bicara.

"Eunha" Panggilnya. Aku menoleh. Wah, mata dia sungguh aku rindu nak tenung.

"Ya?" Jawabku.

"Miss me?"

Vote and comment guysss.
Slow update, sorry.

ENJOY❤🖤❤🖤

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 21, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Remember Me [Eunkook] Slow Update Where stories live. Discover now