"Dan barang siapa berbuat kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia memohon ampunan kepada Allah, nescaya dia akan mendapat Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang."
"Dan barang siapa berbuat dosa, maka sesungguhnya dia mengerjakan untuk (kesulitan) dirinya sendiri. Dan Allah Maha Mengetahui, Mahabijaksana."
"Dan barang siapa berbuat kesalahan atau dosa, kemudian dia tuduhkan kepada orang yang tidak bersalah, maka sungguh, dia telah memikul suatu kebohongan dan doa yang nyata."
(Surah An-Nisa' : ayat 110-112)
🌠 Kalau kita ada buat dosa, cepat-cepat taubat.. cepat-cepat istighfar..pintu taubat sentiasa terbuka luas untuk kita 😇
🌠 Kalau kita tangguh taubat, tak nak mintak ampun dekat Allah, maknanya kita dah membebankan diri kita sendiri. Membiarkan diri menanggung dosa yang menggunung dan memberati bahu memikul bebanan dosa. Jangan kumpul dosa banyak².. walaupun Allah itu Maha Pengampun..tapi mati tetap dekat dgn kita...takut nanti kita mati dalam keadaan tak sempat bertaubat.. allahu.. nauzubillahiminzalik!
🌠 Satu lagi masalah, kita selalu menuding kesalahan kita dekat orang lain. Menyalahkan orang lain. Padahal dah terang lagi bersuluh yang dosa tu salah kita. Dah buat dosa tuduh org lain pulak..dah tambah la dosa sbb kita menipu 😖 Jangan kita jadi macam ni ye.. Ya Allah jauhkanlah kami dari segala dosa dan peliharalah diri kami yang lemah ini..amiin..
Waallahua'lam
YOU ARE READING
petunjuk dari الله 🌠
Randomayat-ayat alquran yg memberi petunjuk & peringatan untuk kita semuaa ✨