Cyberbullying

126 3 0
                                    


Múltkor volt szerencsém egy igazságügyi szakember előadásán részt venni. Cyberbullyingel (online zaklatás, bűnözés) foglalkozik. Igen érdekes történeteket mesélt és hasznos tippeket adott, arra nézve, hogyan lehet megelőzni, hogy a syberbullying áldozataivá váljunk. Ezeket az ismereteket szeretném átadni.

Manapság minden az interneten történik. Mindenkiről akármit meglehet tudni percek alatt. Ha egy személyt keres az ember, azonnal a Facebookon keresi. Ha valakit követni akarunk Instán is lehet követni. Sztárokat twitteren. És még sorolhatnánk számos közösségi médiát. Az internet maga nagyon hasznos dolog, feltéve, ha az ember értelmes dolgokra használja. Viszont vannak, akik sokszor tudtuk nélkül is de bűncselekményt követnek el. 

Cyberbullyingnek számos fajtája van. Online zaklatás, amikor üzenetekkel bombázzuk az adott személyt, sértő  és megalázó üzenetekkel. 
Nem egy ember lett ennek következtében öngyilkos. Míg a hagyományos bullying abbamarad, amikor elhagyjuk a helyszínt, addig a syberbullyingtól nem lehet menekülni. Az internet folyamatosan ott van. Ha valaki megaláz valakit kommentben, mindig reagál rá még 50 ember. Jön a megosztás...stb. Sajnos ami felkerül a netre, azt nem lehet eltüntetni.

Egy példa:

Ryan Halligan (1989–2003)

Ryan Halligan 14 évesen akasztotta fel magát, miután éveken át zaklatták. Elterjesztették róla, hogy homoszexuális, emiatt pedig mindennapos fenyegetéseket kellett elviselnie. A hetedik osztály végére úgy tűnt, hogy a helyzete javult kissé, korábbi zaklatójával sikerült megbékélnie, sőt, közeli barátságba került egyik csinos osztálytársnőjével is, akivel a nyári szünetben kezdett el chatelni.

Később azonban kiderült, hogy mindez a fiú ellen indult cikiző hadjárat része volt csupán.

Az interneten a kicsalt intim információkat felhasználva az egész iskola előtt nevetségessé tették Ryant. A fiú ekkor adta fel a harcot: a házuk fürdőszobájában felakasztotta magát. Ezzel Ryan Halligan lett a cyberbullying első ismert halálos áldozata.

Sexting (intim fotók, videók felkerülnek az internetre)

Az igazságügyi szakértő mesélt egy történetet erről.  Egyszer egy fiú ellen eljárás indult, mert videót készített egy lányról, ahogy fürdik és ez persze felkerült a netre. A srác először csak a barátainak küldte, de ugye mint tudjuk, elég hamar tovább lehet küldeni másnak. Ez a videó persze rövid időn belül kikerült a nyilvánosság elé. Ebből eljárás is lett és ha jól emlékszem a srác börtönbe is került.

Lenne egy egyszerű de nagyon hasznos tanácsom: SOHA, még csak a párotoknak se küldjetek intim fotókat. Mert könnyen kihasználhatja ellenetek. Vagy pedig feltörik az oldalatokat és kiteszik nyilvánosságra, amit nem kellene. Ha nem töltitek fel sehova, akkor meg lehet ezt előzni.

Másik változata a fotoshop. Lehet, hogy nem raktok fel képeket, de secc-perc alatt megszerkezthet valaki egy intim képet a fejetekkel. Ezért is nagyon fontos, hogy védjétek az oldalataitokat.

Újabb példa:

Hope Witsell (1996–2009)

Alig telt el egy év Jessica tragikus halála után, amikor a 13 éves Hope Sitwell is felakasztotta magát szégyenében, miután róla is intimfotók szivárogtak ki. Hope is a barátjának küldött magáról erotikus képet, amit a fiú elkezdett az ismerősei között terjeszteni. Hat különböző iskola diákjaihoz is eljutottak a fotók,

ráadásul ismeretlen zaklatói egy MySpace-oldalt is létrehoztak "Hope Hater Page" azaz "Hope gyűlölőinek az oldala" néven, és ott folytatták a lány terrorizálását egészen a haláláig. 

Ami még nagyon népszerű, az maga a személyiséglopás.
Könnyen meglehet, hogy egyszer a saját fotóitokkal találjátok szembe magatokat, de másik név alatt fut. Bárki képes két perc alatt új profilt létrehozni. Ezeket a kamuoldalakat, arra szokták használni, hogy a másik embert zaklassák, alázzák, vagy pedig titeket kiadva, bajt kavarjon (a nevetekben beszólogatni másnak, összeveszni mással stb.) 

Olyan is megesik, hogy szépen a bankszámláitokat nézitek és azt látjátok, hogy le van nullázva a bankszámla, pedig most kaptatok fizut... Hát igen...
Azt mondta az igazságügyi szakértő, hogy secc-perc alatt tudnak olyan oldalt szerkeszteni, aminek a felülete tök ugyanúgy néz ki mint az OTP oldala. Ezért is nagyon fontos, hogy csak megbízható oldalon vásároljatok online. Mielőtt megadnátok a kártya adataitokat, nagyon tüzetesen nézzétek át az oldalt, ahol vásárolnátok.

Pár tipp, amivel ezeket meg lehet előzni. Sajnos így sincs rá garancia, hogy nem kerültök ilyen helyzetbe, de ha ezeket a tanácsokat betartjátok, akkor jóval kisebb lesz az esélye. Ezeket mind a szakértőtől hallottam.

1. Jelszavaitokat két-három havonta cseréljétek le. Lehetőleg 10-11 karakteres legyen, szám, betű, és jel is. A hackerek-nek kb. 4-5 hónap kell egy ilyen jelszó feltöréséhez, de ha mindig váltogatjátok nem bírják feltörni.

2. Felejtsétek el az intim fotók készítését. Ha egy kép felkerül az internetre, le lehet nyomozni a kép adatait. Mikor készült, kb. hol, mivel készítették. Elég pontos paramétereket ment el a gép egy-egy fotó készítésénél. 

3. A közösségi oldalakon a biztonsági beállítások nem véletlenül vannak. Nézzétek tüzetesen át és végezzétek el a szükséges beállításokat. Pl.: Facebookon, csak ismerős lássa a képeiteket. Nem kell mindenkinek ész nélkül visszajelölni. Bejegyzéseket ha írtok, állítsátok be, hogy szeretnétek, ha megoszthatnák az emberek vagy nem, vagy akár a komment szekciót is letilthatjátok. 

4. Ha zaklatás áldozataivá váltok, azonnal mentsétek le a bizonyítékokat és nyomtassátok ki. Ahogy lehet egy közjegyzővel pecsételtessétek és írassátok alá. Ha ez megvan, akkor lehet menni a rendőrségre feljelentést tenni. A kamu profiloknál ugyanez a helyzet. Mert a nem készítetek azonnal bizonyítékot, könnyen lehet, hogy mire eljuttok a feljelentésig letörlik a profilt. És fontos, hogy közjegyzővel írassátok és pecsételtessétek alá, különben a rendőrségen nem is fognak vele foglalkozni.

És végül még egy történet és tanács. Kérjétek el az illető személyi igazolványát, akivel randiztok, vagy találkoztok, mert könnyen úgy járhattok, mint a következő srác. Elment egy szórakozó helyre, ahol megismert egy lányt. A lánnyal elkezdtek neten beszélgetni, amikor egyszer a lány küldött magáról intim fotót. Tudni kell, hogy a srác nem kérte ilyenre, és nem is akart ilyet. A lényeg, hogy végül a srác lett feljelentve és eljárás indult ellene. Alig bírták kihúzni a bajból. Kiderült ugyanis a lányról, hogy nem 17, hanem csak 13 éves és még csak nem is büntethető. A srác sok harc után, de megúszta az 5 évi fegyházat.

Úgy gondolom a legfontosabbakat leírtam a Cyberbullyingről. Nagyon fontos, hogy ha valaki ilyen helyzetekbe kerül, szóljon valakinek, aki tud segíteni. Vagy cselekedjetek ti azonnal és szüntessétek meg!

TABU- avagy amiről nem beszélnek az emberekOnde histórias criam vida. Descubra agora