"SAFELY arrived! Wohoo!"
Nasya yang sedang mendukung Elfian menggeleng kepalanya melihat tingkah Andri itu.
Andi pula sibuk menolak troli yang penuh dengan bagasi pakaian.
"Kau kalau tak jadi kanak-kanak tak boleh ke?" soal Andi kepada Andri.
Andri menoleh sekilas ke arah abangnya. "Eh, suka hati aku. Sibuk kenapa?"
"Menjatuhkan maruah je perangai serupa beruk macam tu," omel Andi perlahan.
Nasya hanya memerhati perbalahan dua beradik itu. Pelik-pelik. Nasya terus menuju ke arah kerusi berhampiran. Punggungnya dilabuhkan di atas kerusi. Elsa diangkat dan diletakkan di sebelahnya.
"Hai Sya."
Nasya yang sedang menyusukan Elfian mengangkat wajahnya. Bibirnya terus tersenyum. "Hei."
"Mana Andi?" soal Danny.
"Tu." Jari menunjuk ke satu arah.
Danny terus menoleh kepalanya. Berkerut sedikit dahinya melihat ke arah yang ditunjukkan oleh Nasya. "Seriously?" soalnya tidak percaya.
"Nak buat macam mana, diorang memang tak pernah tak jadi beruk," ujar Nasya selamba. Mata turut memandang ke arah Andi dan Andri yang sedang bergaduh di bahagian tengah balai ketibaan itu. Pening. Ada suami, serupa beruk. Ada adik ipar, pun serupa beruk. Apabila beruk bergabung dengan beruk... Ah, bayangkan sendiri.
Danny sudah menepuk dahinya. "You tunggu sini. I uruskan beruk dua ekor tu."
Nasya mengangguk kepala. Matanya hanya memerhati setiap langkah yang diatur oleh Danny, sehinggalah lelaki itu tiba berhampiran dengan dua ekor 'beruk' sesat yang masih lagi leka berbalah di tengah-tengah ruang balai ketibaan itu.
"Woi! Sampai bila korang nak gaduh kat sini?" jerkah Danny lalu telinga Andi dan Andri ditarik serentak.
"Aduh. Woi, lepaslah! Sakit!" bentak Andri. Tangan Danny ditolak kasar agar telinganya dilepaskan. Namun semakin kuat Danny menarik telinganya. "Sakitlah! Capang telinga aku!"
"Ada nampak macam aku kisah?" soal Danny sinis. Telinga Andi dan Andri ditarik semakin kuat.
"Woi, lepaskan telinga akulah!" Giliran Andi membentak.
Danny terus melepaskan kasar telinga Andi dan Andri. "Korang buat lagi, aku tarik rambut korang sampai tertanggal."
Andi menjeling tajam ke arah Danny. Telinganya yang sudah kemerahan itu diusap perlahan. Perit!
"Jomlah! Buang masa jelah layan beruk macam korang ni. Buat malu je orang tengok. Muka hensem, perangai macam beruk gila!" hambur Danny. Kakinya melangkah terlebih dahulu.
Andi dan Andri memandang susuk tubuh Danny yang semakin jauh itu. Sebelum keduanya berpaling serentak, dan saling berbalas pandangan.
"Semua salah kau!" ujar Andi.
"Salah kaulah!" hambur Andri pula.
"Kaulah salah! Kalau kau tak jadi kanak-kanak ribena, semua ni tak jadi." Andi membebel geram. Kakinya melangkah ke arah trolinya.
"Kalau kau tak marah aku, semua ni tak jadi. Salah kau!" hambur Andri lagi. Dia turut melangkah ke arah troli berisi barangannya.
"Ah, salah kau. Aku tak salah." Andi masih tidak mahu mengalah. Troli yang sarat dengan barangan milik keluarganya ditolak perlahan.
"Kaulah salah!"
"Tak! Kau salah!"
"Kaulah!"
"Woi, lama lagi nak bergaduh? Nak aku tarik telinga lagi ke?"
YOU ARE READING
ANDI CEDRIC EDISI RAYA ©
Short Story[Cover by :: @SignorinaRoselle] Kisah Ramadhan dan Syawal bersama RED EVIL MAFIA.. Kepulangan mereka ke Malaysia kerana ingin menyambut Ramadhan dan Syawal di situ. Namun, pelbagai cabaran dilalui sepanjang tempoh sebulan mereka berpuasa di bumi Ma...