"COLOUR rice ni apa?"
Andi yang sedang menolak troli memandang adiknya. Dia berfikir sejenak. "Hah, beras berwarna!" balasnya selamba.
"Hah? Kau biar betul?" soal Andri. Pelik. Ada ke beras berwarna? Seumur hidupnya, belum pernah dia jumpa. Di France pun tiada.
"Betullah. Kalau bukan beras berwarna, apalagi? Colour bermaksud warna. Rice bermaksud beras. So? Apa yang salahnya?" soal Andi sedikit bengap.
Andri diam. Betullah tu apa yang dikatakan abangnya. "Kat mana nak cari?" soalnya lagi.
"Kat mana lagi, kat tempat beraslah. Ikut aku." Troli yang sudah separuh penuh itu ditolak menuju ke bahagian barangan kering. "Hah, cuba kau cari colour rice tu," arahnya kepada Andri.
Andri mengangguk laju. Dia bergerak ke bahagian yang meletakkan pelbagai jenis beras. Satu persatu dilihatnya. "Mana ada beras berwarna. Yang ada pun beras perang je," ujarnya. Hampir semua jenis beras dilihatnya. Dan kesemuanya hanya berwarna putih.
"Hah, tulah agaknya. Dia tak kata warna apa. Jadi mungkin warna perang," ujar Andi pula.
Andri mengerutkan keningnya. Nak buat apa dengan beras perang? "Habistu macam mana?" soalnya.
"Ambil jelah. Cepat. Kita ada sejam lagi. Lambat, habislah kena bebel."
Andri mengangguk laju. "Okay. Beras perang." Tangannya terus mengangkat beras perang dengan berat lima kilogram itu. Dan terus diletakkan di dalam troli.
"Okay. Colour rice, done!" ujar Andi. Perkataan colour rice dipotong dengan pen.
"Apalagi?" soal Andri.
"Cheese," balas Andi ringkas.
"Cheese? Cheese apa? Mozzarella? Cheddar?" soal Andri lagi.
Andi menjongket bahunya. "Dia tulis cheese je."
Andri menghela nafas berat. "Bini kau ni, menyusahkan orang betul. Tulislah elok-elok sikit," bebelnya.
"Hmm. Nak buat macam mana, bini aku memang macam tu. Agak tak bijak!" Selamba sahaja Andi mengutuk isterinya.
"Jadi, nak ambil apa? Cheese apa?" soal Andri.
"Kita ambil semua jenis cheese. Senang cerita," balas Andi. Keningnya dijongket.
"Good. Bagus cadangan kau. Biar aku ambil." Sejurus itu Andri melangkah ke bahagian yang meletakkan pelbagai jenis cheese. Dan tangannya terus mencapai semua jenis cheese yang berada pada rak berhawa dingin itu. Cheddar, mozzarella, cream cheese, emmental, gouda, edam dan parmesan. Kesemua cheese itu dibawa ke arah abangnya sebelum dicampak ke dalam troli.
"Banyaknya..." gumam Andi.
"Semua jenis keju aku ambil. Easy right?"
"Fine. Dah, tak ada apa lagi. Kita bayar, lepastu kita cari barang lain pulak," ujar Andi.
Andri mengangguk. Mereka berdua terus melangkah ke arah kaunter pembayaran. Usai membuat bayaran, troli yang sarat dengan barangan itu ditolak menuju ke pintu keluar pasaraya itu.
"Apalagi kena cari lepas ni?" soal Andri. Wajah abangnya dikerling.
"Balang kuih."
"Kat mana?" soal Andri lagi.
Andi berfikir sejenak. "Mr Diy jelah. Aku malas nak pergi jauh-jauh," balasnya.
Andri mengangguk kecil. Haihlah. Demi sebuah Lambo, mereka terpaksa menjadi bibik. Mafia jadi bibik. Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala?
YOU ARE READING
ANDI CEDRIC EDISI RAYA ©
Short Story[Cover by :: @SignorinaRoselle] Kisah Ramadhan dan Syawal bersama RED EVIL MAFIA.. Kepulangan mereka ke Malaysia kerana ingin menyambut Ramadhan dan Syawal di situ. Namun, pelbagai cabaran dilalui sepanjang tempoh sebulan mereka berpuasa di bumi Ma...