"Masalahnya ustaz.. Saya follow je dorang berdua"terang Ray bersungguh. Sesungguhnya dia mangsa keadaan.
" Tapi macam mana awak berdua boleh bersama dalam bilik hotel murah tu? "soal seorang lelaki berkopiah. Pegawai agama ler tuh.
Ray menjeling ke arah Nia.
" Nia.. Tell them.. Apa sebenarnya berlaku.."ujar Ray.
Nia berdehem.Dia terkejut sebenarnya. Buka buka je mata orang pertama yang dia tengok ialah Ray Zakaria. Dia ingat dia tengah mimpi basah tapi malangnya bukan dan sejurus dia sedar itu realiti, Jabatan Agama pulak yang terjah.
" Saya sebenarnya diperkosa encik..." ujar Nia perlahan.
"Haa dengar tu encik.." sambung Ray agak lega Nia mula bersuara.
"Haa.. Diperkosa oleh kamu la kan?" kata pegawai tersebut sambil menunding jari ke arah Ray.
Ray menepuk dahi.Dia menghantukkan kepalanya ke atas meja itu beberapa kali. Nasib apakah yang dia sedang alami ketika ini.
"Bukan, encik..Orang lain yang perkosa saya... Dia ni datang selamatkan saya.." terang Nia cuba membetulkan keadaan.
"Haa.. Dah sedap mana nak ngaku.. Kau tak payah nak cover sangat pakwe kau ni.." ujar seorang lagi pegawai agama itu.
"Betul encik.. Saya berani sumpah.."kata Nia nekad.
Terdiam pegawai pegawai di dalam bilik yang kelihatan seperti bilik siasatan itu.
Kedengaran pegawai pegawai tersebut sesama sendiri berbisik. Ada yang mengangguk. Ada yang sengih. Kenapa pelik sangat dorang ni.
" Baiklah.. Disebabkan rakan rakan saya dah temui bukti.. Dan bukti itu tidak menunjuk sebarang tanda yang awak bersalah.. Maka saya lepaskan.. "terang seorang lelaki tua.. Pegawai atasan mungkin.
Nia dan Ray menghela nafas lega.
" Tapi... Kamu berdua ni artis.. Dan nama kamu berdua masing masing terkenal dan besar. Maka.. Adakah kamu rela dicop sebagai artis ditangkap khalwat atau berkahwin dengan sah?" soal pegawai tersebut.
Nia dan Ray bertentangan mata.Kedua mereka menelan air liur.
***
Ray dan Nia diam.
Air fresh orange di hadapan mata mereka berdua itu ditenungnya dengan harapan akan menembusi kaca itu dengan tenungan tajam.
Keadaan makin hangat. Ada pihak media yang sudah menghidu berita ini apabila gambar Nia dan Ray berjalan keluar daripada Jabatan Agama Islam berjaya ditangkap netizen dan dimuat naik ke media sosial. Maka, ramai netizen yang sudah membuat spekulasi.Ada yang menafikan dan ada yang sudah menghukum mengikut kesukaan hati.
Ray buntu. Dia tak jangka perkara ni akan end up macam ni. Dia datang nak selamatkan Nia je.
Nia pun kelihatan rungsing.Mana taknya,dia hampir disentuh Aiman, rakan kerjanya sendiri. Lepastu, perkara ni pula datang.
"Minum la air tu dulu.." Kata Abu yang baru selesai bercakap di telefon.Dia tahu rakan baiknya itu buntu. Hampir semua media sosial cuba menelefonnya disebabkan dia adalah rakan baik kepada Ray Zakaria.
Ray menghirup perlahan air fresh orange yang melegakan tekaknya namun bukan hatinya. Kang tak pasal pasal dia kena kahwin dengan minah ni. Ray perhatikan Nia. Diam termenung.
"Nia.. Rileks ok.. Walaupun media tengah push isu ni gila gila.. Tapi kau rileks ok." kata Eliza selaku pengurus kepada Nia.Sibuk Eliza malam ni untuk menjawab panggilan daripada semua media yang beriya iya nak tahu pasal cerita Nia dan Ray itu dan Eliza hanya mampu menjawab tak tahu dan menafikan segala perkara yang tidak betul.
Mereka berkumpul di dalam kafe milik Abu itu. Nasib kafe ni tak ramai orang tahu milik Abu, kalau tak dorang dah takde tempat nak sembunyi sebab media mesti serbu sini.
Ray mengeluh perlahan. Dia merenung ke arah luar melalui cermin kedai itu. Hari masih lagi gelap.
"Ray.." panggil Abu mengajaknya ke dapur.
Ray hanya mengikut langkah Abu itu ke ruang dapur dan melalui laluan kecil sebelum menjumpai pintu belakang kafe.
"Kau kena ready, Ray.." ujar Abu sambil membakar rokok yang sudah diapit mulutnya.
"Ready apa pulak?" soal Ray sambil mengambil kotak rokok yang dihulurkan Abu. Dia mengambil sebatang rokok lalu diletakkannya di mulut.
"Yela.. Nia tu dah kena macam tu beb.. And kau pulak secara tak sengaja ada dalam tuh.. Ini takdir Tuhan Ray.." balas Abu sambil menghulur pemetik api kepada Ray.
"Maksud kau?" soal Ray lagi. Dia masih samar samar. Dia membakar rokoknya itu.
"Maksud aku.. Kau kena kahwin jugak dengan Nia.. Putar belit sikit depan media then baru nama kau and dia terjaga.."terang Abu.
" Aku baru 21 tahun dudee.. Kahwin? Kau serius la? "balas Ray agak terkejut dengan perkataan kahwin itu.
Abu mengangkat kedua belah bahunya.
" Win-win situation man.. "ujarnya.
YOU ARE READING
Langit & Bumi
Teen Fiction"Bukan ke kita ni jauh berbeza, daripada darjat dan personaliti?" Soal Nia. "Maksud you, kita macam langit dan bumi?" Balas Ray. "Yea.." kata Nia pula. Ray tersenyum. "Langit dan Bumi itu saling memerlukan, tanpa langit bumi akan janggal berseoranga...