Ray hanya diam di dalam bilik itu. Baju melayu masih dibadan. Tak bersentuh. Hanya songkok yang dibuka. Dia gugup.Buntu.Tak tahu. Haa apa lagi yang hujung ada tu. Semualah.
"Macam mana aku nak hadap malam pertama ni?" soal hati Ray. Nia masih belum masuk. Tadi masuk kejap tukar baju pastu keluar semula.
Ray sibuk memikirkan keadaan kekok yang akan dihadapinya sebentar lagi. Dia menggapai telefonnya. Nombor Abu didailnya.
" Apa aku nak buat ni? "soal Ray cemas.
" Chill bro.. Awat suara kau nervous sangat ni? "kata Abu lalu tergelak kecil.
" Aku serius ni, apa aku nak buat? "soal Ray lagi. Dia serius. Dahinya dah berpeluh.
" Hmm.. Kau nak posisi baru ke? "soal Abu pula lalu tersengih.
Mata Ray terbeliak.
" Jangan main main la dol..Aku duk gugup ni"balas Ray. Dia takde masa nak gurau waktu waktu macam ni.
"Hahaha.. Oklah.. Kau buat macam ni..." kata Abu.
***
Nia memandang wajahnya di cermin. Masuk ni dah enam kali dia gosok gigi. Kalau tak bersih jugak tak tahulah. Rambutnya disyampu dua kali.
Dia juga gugup.
Dia berkemungkinan akan berpeluang untuk cium lelaki yang empat tahun lagi muda daripadanya sebentar lagi. Itu pun kalau dapat.
Mak dia bagi tips,just follow the flow,sebab katanya orang lelaki akan start dulu. Kata maknya. Entah boleh pakai ke tak.
Dia menarik nafas dalam. Dia melihat dirinya sekali lagi di cermin. Tampak comel dengan berbaju tidur seksi itu.
"Bismillah.." ucapnya perlahan lalu dia melangkah keluar daripada bilik air itu. Tubuhnya berasa sejuk. Kuat betul aircond yang dipasang Ray. Entah sebab aircond atau dia yang seram sejuk.
Dia lihat Ray masih terduduk di katil. Main fon.
Nia pelik. Dia sorang je ke yang excited pasal malam ni? Soal hatinya.
Lama jugak Nia duk tenung fonnya. Ray pun begitu. Bilik itu besar tapi penuh dengan kekekokan mereka berdua. Hanya bunyi kipas aircond yang berpusing.
"Emm... Nia.." panggil Ray lembut.
Nia menoleh perlahan. Malunya datang tiba tiba. Tadi bukan main meronta.
"Ya.. Ray.. Em abang" sahut Nia malu.Pipinya sudah kemerahan.
"Can we talk?" kata Ray. Dia tak boleh menipu perasaannya sendiri. Sesungguhnya cinta di hatinya itu belum hadir buat Nia dan dia pasti Nia juga begitu.
"Of course.." kata Nia.
Ray berfikir sejenak. Dia tak mampu nak bercakap. Dia tak tahu nak terang macam mana. Takde apa apa turning point lagi yang boleh break the ice antara diorang ni.
"Emm.. Sokay.. Can we just sleep?" kata Ray mengubah fikiran.
Nia hanya tertunduk. Jarak Nia dan Ray di katil sama macam tajuk buku ni. Langit dan Bumi. Nia malu malu nak duduk atas katil. Hanya separuh punggungnya berada di atas katil dan selebihnya ditahan otot kakinya yang panjang itu.
Nia tiba tiba menutup matanya namun dilihatnya jua dicelah jari jarinya itu. Dia kagum dengan bentuk badan Ray daripada belakang. Dia terpesona.
"Harap you x kisah.. Memandangkan kita dah kahwin so.. Takpe kan?" kata Ray yang sedar Nia tak selesa apabila dia menanggalkan baju melayu itu lalu dicampakkan ke dalam sebuah bakul kecil.
"Yea..kita dah kawin kan.. So boleh je" kata Nia pura pura orait. Pura pura cool walhal dalam badan, jantung dah nak pecah.
"So you tak kisah?" soal Ray lagi sambil menanggalkan samping.
"Yes, tak kisah pun" balas Nia pendek.
Ray tersengih.
"So kalau macam tu, can i see yours then?" kata Ray cuba mengusik.
Nia terkejut. Dia menelan air liurnya.Dia memandang wajah Ray itu.
"see what?" soalnya.
Ray merenung tubuh Nia itu.
Nia sedar perkara itu. Pipinya terus kemerahan. Tangannya dia mula menutup dirinya. Malu bercampur gugup. Kang kalau dia mintak bukak betul betul macam mana.
Ray tersenyum kecil. Comel betul Nia bila malu.Entah kenapa dia boleh rasa begitu.Maybe dia kena start belajar terima
Nia.***
Pipi Nia masih merah. Ia kekal begitu sepanjang dia baring di sebelah Ray yang sudah tidur itu. Lampu sudah ditutup. Hanya bau perfume Ray yang lembut itu menusuk hidungnya ketika itu. Jantungnya berdegup kencang. Tak menunjukkan tanda tanda nak berhenti.
Jantungnya hampir meletup bila Ray menukar posisi tidurnya. Kini Ray menghadap sisi wajah Nia.
Nia menelan air liurnya.
Dia memejam matanya erat. Dia menggenggam selimut tebal itu erat.
"Cepatlah pagiiii"
YOU ARE READING
Langit & Bumi
Teen Fiction"Bukan ke kita ni jauh berbeza, daripada darjat dan personaliti?" Soal Nia. "Maksud you, kita macam langit dan bumi?" Balas Ray. "Yea.." kata Nia pula. Ray tersenyum. "Langit dan Bumi itu saling memerlukan, tanpa langit bumi akan janggal berseoranga...