Part 3

129 7 0
                                    

~ Dia Merpati Putih Dan Dia Juga Malaikat Kecil ~

By : Tescy Descy

Cerita Rekaan

~ Part 3 ~

Lola rasa panat juga, tapi lola tidak peduli pasal badan dia yang kurang butul rihat. Pagi-pagi jam 6 pagi lagi c lola sudah turun kerja sampai jam 7 malam. Jam 9 malam lola pigi lagi kerja part time di kfc sampai jam 3 pagi. Sebelum lola balik bilik, lola pigi lagi cari-cari apa yang buli di jual. Lola balik pigi bilik 1 jam saja c lola tidur lola sambung lagi pigi kerja.

Badan c lola makin mau susut sebab kurang rihat sama tidur. Lola tatap ba-tahan, walaupun lola sakit lola tatap turun kerja, lola tidak mau ambil cuti selain mimang lola offday saja, tapi lola selalu guna offday dia mau pigi round-round di sekitar kk mau pigi kurik-kurik sampah.

Malu? Tiada dalam diri c lola, walaupun ramai urang di sekeliling c lola pandang jijik sama c lola yang suka pigi kurik-kurik sampah, sampai tiada yang mau kawan c lola, tiada yang mau dakat c lola, lola tidak perna jadikan itu 1 takanan untuk dia mau terus ba-tahan hidup di bandar.

Lola bukan pun pigi kacau hidup urang lain, lola buat apa yang patut demi keluarga dia sendiri juga. Daripada lola kasi pindik utak dia mau pigi jual badan dia sana kampung air kan, bagus lagi lola pigi kurik sampah.

Semua duit gaji sama hasil dari sampah, lola terus kasi kirim mami dia melalui bank. Lola ni biar pun nampak macam urang buduh, dalam diam lola ni pintar, lola tidak takut atau malu mau ba-tanya apa yang dia tidak tau, dari lola tidak pandai guna tu mesin ATM sampai lah lola pandai guna sebab lola suka ba-tanya.

Ada duit lebih c lola, lola pigi buka buku bank ASB untuk diri dia sendiri, tiap-tiap bulan lola simpan rm 50 dalam bank dia, yang lain lola terus kasi bank in pigi akaun bank mami dia. Lola tidak perna be-balanja untuk diri dia, kanapa lah pakaian c lola itu-itu saja balik-balik c lola pakai, biar lah lola rasa penampilan dia tu macam kampungan, lola tidak peduli mata urang yang ada di sekeliling dia.

Mau 1 tahun lola ba-tahan kerja sebagai tukang cuci piring. Lola dapat peluang kerja sana salon yang ada di dapan tampat c lola kerja juga. Lola rasa mungkin itu rezeki dia dapat kerja yang ada okey sikit gaji dia berbanding kerja tukang cuci, sikit-sikit putung gaji, duduk pun tidak dapat kecuali masa rihat mau makan saja buli duduk, sepanjang hari bah c lola bediri saja mau cuci piring sama cuci apa yang patut c lola cuci.

Lola kasi sampai niat dia mau baranti karaja sama bos dalam tu restoran, tu bos suka lagi kunun c lola baranti. Baru tu, lola kana suruh lagi keluar dari bilik yang sa-lama ni jadi tampat tidur c lola, lola akur saja. Bila lola sudah kasi tau niat dia mau baranti tu, lola cari bilik sewa lain dulu baru lola pindah.

Lola dapat bilik sewa di atas tu salon tampat kerja baru dia juga, kici saja tu bilik, tapi lola tidak kisa pasal cuma lola saja yang tidur dalam tu bilik, cukup sudah untuk lola 1 urang. Tapi lola kana terus bekerja karas pasal makan minum sama bilik sewa lola kana tanggung sendiri sudah. Sewa bilik c lola tidak juga mahal sangat tapi bagi lola rm 150 itu cukup mahal sudah.

Selesai tampat tinggal c lola, lola pigi tanya lagi 1 tampat lola mau pigi kerja part time di 7E, ada jauh sikit dari tampat tinggal c lola. Pasal di kfc tidak sudah mau ambil pekerja part time tu lah lola ta-paksa cari tampat kerja lain, murah butul rezeki c lola, lola kana terima kerja di 7E.

Lola mula kerja di salon sebagai tukang kasi bersih-bersih, tukang cuci kain sama tukang cuci rambut saja. Masa kerja c lola jam 10 pagi sampai jam 7 malam. Jam 9 malam lola lari lagi pigi kerja di 7E sampai jam 4 pagi. Habis lola kerja di 7E, lola sambung lagi pigi kurik-kurik sampah sampai jam 5 lebih pagi. Setiap hari lola buat macam tu saja.

DIA MERPATI PUTIH DAN DIA JUGA MALAIKAT KECILWhere stories live. Discover now