1. Azerbaijan este cea mai mare tara din regiunea muntilor Caucaz, fiind la granita dintre Europa de Est si Asia de Vest; este marginita de Marea Caspica la est, Rusia la nord, Georgia la nord-vest, Armenia la vest si Iran la sud
2. Cea mai veche vatra de foc din istorie a fost descoperita in pestera Azikh din Azerbaijan; aceasta este considerata prima dovada a folosirii focului de catre om, acum 500.000-700.000 de ani;
3. Cultura azera este cunoscuta pentru folclorul si superstitiile ei;
Exemple:
“Nu imprumuta bani sau paine pe timpul noptii.”
“Daca lasi foarfecele deschise acest lucru va aduce ghinion sau chiar moarte.”
“Daca intalnesti o persoana cu galeti goale, esti sortit nenorocirilor.”
4.Cea mai populara bautura din Azerbaijan este ceaiul, care se bea in mod traditional intr-o cana in forma de para;
5.Ziua nationala a Azerbaijanului este 28 mai; in aceasta zi, in anul 1918, Azerbaijanul a devenit o republica democrata;
6. In 2003, ONG-ul Transparency International, ce realizeaza anual un top al celor mai corupte tari din lume, a clasat Azerbaijanul pe locul 6; in anul 2013 Azerbaijanul a urcat pe locul 37;
7. Cele mai populare sporturi sunt fotbalul, sahul si wrestling-ul;
8.Aproape 60% din terenul Azerbaijanului este folosit pentru agricultura;
9. Desi nu exista o religie oficiala, majoritatea azerilor sunt musulmani (95%);
10. Animalul oficial al Azerbaijanului este calul Karabakh, o rasa crescuta de sute de ani, care in prezent este pe cale de disparitie;
11.Cultura azeră este străveche, religiile antechristice de pe teritoriul actual şi părţile cedate sau căzute în stăpânirea altora fiind tengrinismul (de la zeitatea Tengri) şi zoroastrismul, strâns legat de cultul focului, inevitabil într-un loc în care focul iese din pământ de la sine, mai precis gazul natural care se aprinde. Se pare că, în ceea ce priveşte cultul focului şi implicit al soarelui, caucazienii de sud l-au exportat în Egiptul antic şi însuşi numele oraşului Baku apare în Cartea Morţilor egipteană. A urmat creştinismul, Sf. Apostol Bartolomeu a fost martirizat acolo unde oficia, într-un loc pe care l-am văzut, la doi paşi de Turnul Fecioarei, în anul 71 al Erei Christice. Dar influenţa şi ocupaţia triburilor turcice, începând cu secolul VIII, atestată şi de moscheile milenare vizibile şi azi din Ihar Şaher (Oraşul Vechi, literal Oraşul Interior), au impus islamismul şi limba, rămasă şi azi o limbă turcică, foarte interesantă, cu alfabet latin în prezent, aglutinantă, fără genuri şi fără plural când numeralul îi ţine locul, asemeni limbii turce contemporane.
12.Stema statului Azerbaidjan, adoptată la 19 ianuarie 1993, este simplă şi sugestivă. În mijlocul unui cerc tricolor, în culorile steagului, se află steaua cu opt raze, iar în centrul ei limbile unei flăcări arătând că celebrează o Ţară a Focurilor, ţara în care, datorită zăcămintelor de petrol şi gaze, focul viu apărea din pământ. Stema e susţinută de frunze de stejar şi spice de grâu.
13.Azerii sunt mândri de steagul lor şi îl arborează adesea. Imnul de stat este o melodie cu note înalte în succesiune rapidă. A fost compus de Uzeyir Hajibayov, compozitor cunoscut, unul dintre cei mai mari, dacă nu chiar cel mai proeminent nume al muzicii culte din Azerbaidjan. El a trăit în prima jumătate a secolului XX. Versurile au fost scrise de Ahmad Javad şi începutul lor sună aproximativ astfel: Azerbaidjan! Azerbaidjan!, / Eşti o ţară de eroi!/ Vom muri ca tu să exişti!/ Ne vom vărsa sângele ca să te apărăm!/ Trăiască tricolorul tău!.
14.Un important simbol al Azerbaidjanului contemporan este liderul naţional, fostul preşedinte Heydar Aliyev. El a trăit între anii 1923 şi 2003. A condus efectiv ţara ca preşedinte în ultimii zece ani de viaţă, realizînd enorm pentru Azerbaidjan şi în planul organizării interne, şi în cel al relaţiilor externe. Figura lui Heydar Aliyev devine repede familiară unui străin care vizitează ţara. Afişe sau tablouri cu chipul lui se află nu numai în instituţii, ci şi în firmele private, în casele oamenilor. Azerii au pentru Heydar Aliyev o recunoştinţă firească, naturală, toţi cei care au trăit emanciparea ţării recunosc aportul acestui om cu totul special.
15.Elementul simbolic cel mai important în Azerbaidjan rămâne însă focul. Focul viu caracterizează natura pasională şi ospitalieră a azerilor, focul este simbolul vetrei, înţeleasă şi ca patrie, dar şi ca loc de reunire familială în interiorul căminului. Peste tot se văd semne ale unui foc oarecum magic, dar şi prietenos, restaurantele tradiţionale au vetre sau cămine. Este probabil în această celebrare şi amintire permanentă a focului o rămăşiţă străveche a culturilor zoroastriste. Focul mângâie toate simţurile. Focul aduce bucurie vizuală şi auditivă, foşnetul flăcării e odihnitor, dar şi căldură, miros şi chiar gust, pentru că pe focul vetrei se prepară hrana.
16.Templul Focului este o clădire simbolică, a cărei siluetă apare la fel de des ca şi Turnul Fecioarei din Baku în diferite imagini care definesc Azerbaidjanul. Ataşga templul focului este o clădire în mijlocul căreia se află un altar cu deschideri boltite pe laturi. La fiecare colţ al acoperişului ard focuri nestinse niciodată. În jurul acestui altar principal, se află camere pentru oaspeţi, încăperi pentru rugăciune. Locul a fost iniţial un han (caravanserai) şi în secolul XVII a devenit loc de închinare. El a fost ridicat anume într-un loc în care focul viu, ţâşnit spontan din pământ, era un fenomen frecvent. Se află cam la 30 de kilometri de Baku.
La media aveti una dintre cele mai cunoscute melodii a unui canatret azer foarte talentat si cu multe melodii bune . Pe langa Arash va recomand sa il ascultati si pe Farid Mammadov :)
CITEȘTI
Sa descoperim...
RandomIn aceasta carte voi scrie lucruri interesante despre tarile lumii dar si despre alte subiecte .