Peru este cea mai frumoasa, bogata, diversificata si fascinanta destinatie a Americii de Sud. Chiar daca este departe – si deci mai putin accesibila – aceasta tara a continentului american este una dintre putinele care merita orice efort pentru a fi “cucerita”.
1.Peru este a treia mare natiune a Americii de Sud si poate fi impartita in trei regiuni geografice, pornind de la Vest spre Est. Prima dintre ele este coasta, o regiune de depresiuni desertice lunga si ingusta, a doua este regiunea muntoasa Sierra, portiune peruviana a Anziilor, iar ultima este reprezentata de Montana, campiile vaste si dealuri estice, acoperite in principal de padurile tropicale ale bazinului fluviului Amazon.
2.Peru reprezinta inainte de toateleaganul civilizatiei incase, tara conchistadorilor si a amerindienilor, locul in care specialistii afirma ca extraterestrii si-au construit aeroporturi iar turistii jura ca vor reveni pentru a nu se stie cata oara
3.Lima. Orasul este un amalgam de traditii, modernism si stiluri arhitecturale. Lima este extrem de aglomerat si viu dar si destul de “alunecos”. Alaturi de Cusco, capitala este unul dintre cele mai costisitoare orase ale Peru…dar numai pentru turisti.
4.Un alt “must” al aceste tari este Cusco – capitala incasilor. Orasul sa afla situat pe valea raului Huaianay din sud estul Anzilor peruani si a fost construit la o altitudine de 3310 metri. Celebritatea sa provine din titlul de capitala arheologica a Amercii dar si ca urmare a importantei pe care a avut-o in era incasa. La inceputul secolului al XVI-lea spaniolii au cucerit orasul impunand religia catolica. Cusco este un oras al catedralelor si bisericilor catolice – chiar daca populatia de 150.000 de locuitori este in majoritate de provenienta indigena iar catolicismul a fost adus aici pe taisul sabiei.
5.Machu Picchu se afla de anul trecut printre cele “7 minuni ale lumii contemporane” si este vizitat anual de peste un milion de turisti. Orasul a fost descoperit in 1911 de catre un istoric american. Machu Picchu se intinde pe o suprafata de cinci kilometri patrati, are temple, bai, case, apeducte si fantani precum si o multime de trepte construite din piatra. Amplasarea privilegiata – aproape de cer – precum si structura sa au dus la premisa ca orasul a fost un important centru religios si ceremonial al incasilor.Ruinele orasului Machu Picchu, redescoperite in 1911 de catre arheologul Hiram Bingham, sunt unele dintre cele mai frumoase si enigmatice locatii stravechi din lume. in timp ce incasii in mod sigur foloseau vârful muntelui (2761,50 m inaltime), ridicând sute de structuri de piatra incepând cu anii 1400, legendele si miturile indicau faptul ca Machu Picchu (insemnând "vechiul pisc" in limba Quechua) era adorat ca un loc sacru din cele mai vechi timpuri. Oricare ar fi originile sale, incasii l-au transformat intr-un mic (5 mile patrate), dar extraordinar oras.Invizibil de dedesubt si complet limitat natural, inconjurat de terase agricole suficiente pentru a hrani populatia, si irigat de izvoare naturale, Machu Picchu pare sa fi fost folosit de incasi ca un oras ceremonial secret. 610 metri deasupra, galagiosul râu Urubamba, norul infasoara ruinele palatelor, bailor, templelor, hambarelor si a in jur de 150 de case, toate intr-o remarcabila stare de conservare. Aceste structuri, sapate in granitul din vârful muntelui sunt minuni atât arhitecturale cât si estetice. Multe dintre caramizile cântarind 50 de tone sau ul ca Macchiar mai mult sunt atât de precis sculptate si unite cu atâta exactitate, incât imbinarile fara mortar nu permit nici macar unei lame de cutit sa intre printre ele. Se stiu putine lucruri despre utilizarile sociale sau religioase ale orasului in vremurile incasilor. Scheletele a 10 femei si ale unui barbat duc la presupunerea ca acest sit ar fi putut fi un sanctuar pentru pregatirea preoteselor si/sau a mireselor nobilimii incase. Oricum, examinarea ulterioara a oaselor a dezvaluit un numar egal de oase masculine, ceea ce indica faptu ca Picchu nu era exclusiv un templu pentru femei.
6.Incasii nu foloseau scrisul. Ei aveau insa un sistem de sfori colorate innodate, numit quipu, care ii ajuta sa tina evidenta bunurilor.Incasii realizau interventii chirurgicale la nivelul craniului, pe care il perforau pentru a reduce presiunea aparuta in urma ranilor la cap.
7.Cel mai apreciat rapper din toate timpurile, Tupac Amaru Shakur, a fost botezat dupa liderul incas Tupac Amaru II.
8.Spaniola este limba oficiala in Peru, insa multe familii, mai ales cele din Anzi, inca mai folosesc limbi derivate din cele ale stramosilor. De exemplu, Quechua care provine din Proto-Quechua.
9.El Misti este un vulcan din sudul Peru care a erupt ultima data in 1985 si care ofera trasee atat pentru alpinisti cat si pentru amatori. Cunoscut si ca Guagua-Putina, el este un stratovulcan cu trei cratere concentrice. In apropierea craterului interior au fost gasite 6 mumii si obiecte primitive apartinand incasilor.
10.Colca Canyon, situat in partea de sud a Peru, este cel mai adanc canion din lume, de doua ori mai adanc decat renumitul Grand Canyon. Daca veti vizita valea, veti observa ca cei care traiesc acolo continua sa pastreze traditiile stramosilor si sa cultive terasele pre-incase, iar cu putin noroc veti vedea si condorii de Anzi - pasarile cu cele mai mari dimensiuni din emisfera vestica.
11.Situat la o inaltime de 3,812 metri, Lacul Titicaca se afla la granita dintre Peru si Bolivia si este cel mai mare lac din America de Sud, judecand dupa volumul de apa. Privit de sus el pare sa aiba forma unei pume care alearga un iepure si pentru ca originea numelui sau nu este cunoscuta, Titicaca a fost tradus ca "Rock puma" (puma din piatra). Multi turisti vin aici sa vada renumitele insule din trestie - Uros. In numar de 42, ele au avut, initial, rol de aparare deoarece se puteau muta dintr-un loc intr-altul in functie de directia din care venea amenintarea.
12.Situat in inima Junglei Peruane, pe malul raului Amazon, Iquitos este capitala provinciei Maynas. Ce il diferentiaza de alte orase este faptul ca in el se poate ajunge doar cu avionul sau cu vaporul. Este cel mai populat oras din lume in care nu se poate ajunge cu masina.
13.Cea mai inalta duna din Europa, Pilat, e mic copil pe langa Cerro Blanco, Everestul dunelor. Astfel, cea mai inalta duna din lume arata mai degraba a munte si ofera senzatii tari amatorilor de sandboarding.
14.Istoria ciocolatei incepe de la mayasi care obisnuiau sa prepare din pasta de cacao amestecata cu apa, ardei iuti si faina de porumb, o bautura spumoasa si condimentata, de ciocolata;
CITEȘTI
Sa descoperim...
RandomIn aceasta carte voi scrie lucruri interesante despre tarile lumii dar si despre alte subiecte .