HANTU RAYA DI HARI RAYA (3)

1K 25 1
                                    

Tulisan asal : ANDY Sulaiman


"Bang, nak ke mana pulak tu?" tiba-tiba mak aku keluar dari dapur, tanya ayah aku.

"Nak pergi rumah Wak Man," kata ayah.

"Nak pergi rumah Wak Man? Ada apa lagi? Tertinggal apa-apa ke?" tanya mak.

Dia tak tahu pasal tertinggal Aina ni. Masa kecoh-kecoh tadi, dia kat dapur.

Tiba-tiba henfon ayah aku berdering. Ayah aku tengok jap lepas tu jawab call tu.

"Hah Man!"

"Apa dia? Kau nak datang hantar?"

"Heh elok lah. Kau bawak balik la kau punya sekali ni"

"Okay okay"

Itu yang aku dengar ayah aku berbual. Lepas tu ayah pandang aku.

"Tak payah pergi lah. Wak Man nak datang sini," kata ayah. Aku pun naik ke rumah semula dengan ayah.

Jap, korang dah 2 malam baca cerita pasal aku, tapi aku tak kenalkan nama pun lagi kan? Haha.

Nama aku Azrul. Kau pun sikit tak tanya ek? Ok, sambung cerita.

"Apa yang tertinggal?" mak aku tanya ayah aku.

"Aina" ringkas je ayah aku jawab. Mak aku tergamam masa tu. Pucat muka dia.

"Ish, jangan main-main. Habis yang tidur atas riba saya dalam kereta tadi siapa?" mak aku dah cuak semacam dah.

"Ntah, mana saya tahu. 'Budak' Wak Man lah kot," jawab ayah. Sikit pun ayah tak nampak tanda-tanda dia seram ke apa ni.

Aku pulak masa tu seram sejuk juga. Tapi dalam hati ni membuak-buak rasa nak pergi jenguk 'budak' yang tidur dalam bilik abang aku tu.

"Pergi lah jenguk," kata bapak aku. Aku geleng kepala laju-laju.

"Jantan apa ntah. Masa ni lah nak belajar," kata ayah aku sambil tersengih pandang aku, sambil gulung rokok daun kat tangan dia.

Aku rasa tercabar pulak tiba-tiba. Aku bangun, perlahan-lahan jalan ke bilik abang aku.

"Elok-elok! Gigit kau nanti! Hahaha!"

Geram juga aku dengan ayah aku masa tu. Dia selamba je usik aku.

Mak aku menjeling je ke ayah aku sambil dalam masa sama larang aku supaya jangan tengok.

Pintu bilik aku tolak perlahan-lahan.

'Kriiiuuuuukkkk'

Aduh. Pintu masa ni lah dia berbunyi. Rumah kampung kan, biasa lah.

Budak tu tidur. Menghadap ke sana. Kira aku nampak belakang dia je lah. Dari belakang saling tak tumpah macam Aina.

Cuma yang bezanya, rambut. Rambut Aina paras bahu je. Tapi rambut budak tu panjang. Paras bontot dia aku rasa. Ada juga rambut terjuntai, sampai lantai.

Aku lepas dah tengok tu terus balik semula ke ruang tamu. Duduk dengan mak dan ayah aku.

"Besar?" ayah aku tanya. Aku geleng kepala.

Mak aku dah macam patung masa tu. Takut sangat agaknya. Tapi aku nampak lah mulut dia kumat kamit baca apa ntah.

Tiba-tiba kedengaran bunyi enjin kereta masuk kawasan rumah.

"Hah Wak Man sampai dah. Buka pintu," kata ayah aku. Aku dan mak aku bangun pergi ke pintu.

Nampak Wak Man tersengih-sengih lepas tu dia buka pintu belakang. Aina laju je keluar sambil nangis-nangis. Sedih campur takut lah tu kena tinggal tadi.

HANTU RAYA BALIK RAYAWhere stories live. Discover now