canteen drama

2.1K 146 70
                                    

"Sedap?"

Hana mengangkat kepala. Kening turut diangkat, "Huh?"

Mika memutarkan mata, lembab betul perempuan ni.

"Makanan kau tu, sedap?" Soalnya sekali lagi.

Hana memandang sudu yang penuh dengan nasi goreng. "Oh, boleh lah. Sedap lagi saya masak." Satu suap dimasukkan ke dalam mulut sebelum dikunyah perlahan.

Mika tergelak mengejek.

Marco dan Darren tercengang dan ternganga melihat adegan tersebut. Mereka memandang antara satu sama lain dengan muka yang tidak percaya.

"Bro, tampar aku sikit. Mimpi ke apa ni?" Sindir Marco sambil menghalakan pipinya.

Darren mencapai buku subjek Bahasa Melasyu yang setebal dua batu bata. Dia menghayunkan buku tersebut.

"Woi! Nak aku mati tak payah lah pakai buku BM! Jejek!" Jeritnya serentak mengambil beg sekolah milik Darren sebelum mengacah ingin menghempuk Marco.

"Aaaaaaa!" Hana dan Mika hanya memerhati sambil tangan tidak berhenti dengan makanan masing masing.

"Er. Diorang okay ke?" Soal Hana takut takut apabila hampir satu kantin telah memandang ke meja di mana mereka duduk.

Mika mengangguk tanpa perasaan, "Its totally fine."

"Babi kau!"

"Babi, babi lah! Aku, aku lah! Mana sama! Goblok!"

"Ey kau ni aku-"

"Wow. Awek baru ke ni Mika?" Hana segera mengangkat kepala. Sudu yang dipegang terjatuh ke atas pinggan.

No no, no way thats him.

"Blah lah Arfan. Baru or tak, its non of your motherfucking business." Balas Mika dingin.

Arfan memandang Hana atas bawah. Satu kenyitan diberikan. Kawan kawannya yang berada di belakang sudah bersiul rancak.

Hana yang sedang menggigil dipandang Mika pelik. Dia lantas membuat isyarat mata kepada Marco.

Marco yang faham hanya menjeling. Arfan yang masih tegak berdiri dipandang.

"Kau blah." Arah Marco sedingin yang mungkin. Hana agak terkejut dengan perubahan yang sekelip mata itu.

Mika yang sudah menanggalkan kotnya, segera menyinsing lengan baju kemeja serentak menghampiri Arfan yang masih tersengih sengih kepada Hana yang sudah ketakutan.

Kolar Arfan dicengkam perlahan lahan.

"Kau pahal?!" Jerit salah seorang daripada 'geng' Arfan.

Darren memberhentikan pergerakan Marco yang sudah ingin bergerak kesana. Marco yang faham kembali duduk.

"Kau. Be. Ram. Bus." Ujar Darren lembut, tetapi berbaur amaran.

"Ah apahal pula?!"

Arfan yang sudah dicengkam kemas oleh Mika tertawa tiba tiba. Istg this dude is a fucking psychopath.

"Ikmal. Biarkan." Arahnya kepada salah seorang 'geng' nya. Ikmal mengundurkan dirinya.

"Aku dah cakap berambus kan? Yang kau tak faham bahasa lagi kenapa?" Kata Mika sambil tangannya masih lagi mencengkam kolar kemeja Arfan.

Arfan tergelak kuat yang menarik perhatian seluruh kantin. Mereka mula berbisik sesama sendiri.

"Aku cuma nak usya perempuan tu je Mika.. chill dude. By the way, awek kau?" Soal Arfan tanpa bersalah.

Marco dan Darren sudah mengepal penumbuk. Eh mamat ni..

"Yes awek aku. Apahal?" Hana membulatkan mata.

Makin bising satu kantin itu dibuatnya.

"Ala weh badboy tu dah ada awek lah!"

"Eeee masuk masuk sekolah ni terus dapat boyfriend! Dah lah dia pujaan gadis gadis!"

"Eh 'awek' dia budak baru kan?"

"Ye lah weh. Aku tak pernah nampak pun sebelum ni."

"Mana aci dia potong line!"

Hana memandang kiri dan kanan nya kekok. Pujaan gadis gadis?

Oh wow.

Arfan tersengih, tangannya menolak dada bidang Mika serentak pegangan kolar terlepas. Rambutnya dibetulkan sedikit.

"Hm. Not bad. Lawa." 'Puji' Arfan sambil memerhati Hana. Hana hanya menunduk memandang pinggan nasi gorengnya.

Mika memutarkan mata. "Fuck off bro."

Arfan mengangkat bahu. "Blah." Ujarnya kepada dua lagi 'geng' nya.

Dia sengaja berjalan di selisih Mika sebelum berhenti.

"Aku nak 'try' dia boleh?"

Mika tergelak sinis.

Bam!

"Kau langkah mayat aku dulu." Ujar Mika mendatar.

Arfan jatuh terduduk di atas lantai. Darah yang mengalir di tepi bibir dikesat kasar. Dia perlahan lahan bangun sambil membetulkan rahangnya. Penumbuk dikepal.

"Langkah mayat kau? Sekarang pun boleh bro." Penumbuk dihayunkan.

Bam!

"Mika!" Jerit Hana serentak bangun. Nafasnya mulai tidak teratur.

Darren mengelap penumbuknya. Arfan yang sekali lagi terjatuh di atas lantai dipandang dengan sebelah kening.

"Huh. Lembik." Ejek Darren sengaja.

"Berhenti!" Semua mata terarah kepada Cikgu Hakim.

"Kamu semua, ikut saya masuk ke dalam bilik disiplin sekarang!" Marco dan Darren memutarkan bebola mata serentak menyambar beg sekolah masing masing sevelum disandang sebelah.

"Termasuk kamu, budak baru." Arah Cikgu Hakim dengan rotan panjangnya.

Mika memandang Hana yang sudah ingin menangis itu kepala digelengkan.

"Ikut aku." Arahnya dingin. Hana mengangguk.

Dia lalu di hadapan Arfan yang masih tersengih sebelah.

"I bet you still remember me, Sandra."

Hana menunduk sambil air matanya jatuh tanpa sedar.

Yes, i am.

Heyyo i cant sleep check!

So yea, whos arfan?

Vote, comment <3

Muah,
QnA : Bawal or shawl?

Badboy's Angel Where stories live. Discover now