13

173 5 0
                                    

Linnea är bakis. Eftersom champagne är en farlig dryck och det blev en del igår. Tacka Gud att hennes rumskompis är bra på att övertala henne till att inte gå till sin lektion och istället tar med henne för att röka.

"Du borde egentligen vara en bättre elev," säger Rebecca medans hon håller inne röken i lungorna och skickar vidare den ihoprullade jointen till Linnea. "Eftersom du slösar alla dessa pengar du egentligen inte har."

"Pappas pengar, inte mina," muttrar hon och tar ciggen i handen och tändaren i den andra. "Plus, så är det bara några lektioner jag missat, det är en dålig dag. Kan du hämta min telefon?"

Rebecca nickar på huvudet, ögonen rödsprängda och går ur soffan och in till Linneas rum.

"Tack, du är bäst," säger Linnea oberört och kollar på skärmen.

Sms från Axel.

'Picknick idag klockan 16, klä dig i blått :)'

"Klä dig i blått," upprepar Linnea och höjer ögonbrynen, "De här killarna är inte på riktigt va? Bossiga."

Rebecca ler lite, "Alla som är uppväxta med pengar är bossiga."

"Jo, jag vet att du är det."

Hon nickar. "Född sån. Men du borde gå dit."

"Du följer med mig."

"Jag ska paddla."

Linnea tappar hakan av frustation, "Det är bara en ursäkt nu, eller hur?"

"Nej, gumman," skrattar Rebecca och sträcker på benen.

"Jag har redan sagt att du ska med," svarar Linnea med hundvakpsögon, "Du kan inte göra så mot självaste Ludwig Kronstrand."

"Jag följer med nästa gång, jag lovar," hon tittar på Linnea med dryg blick, "Jag tror jag ska sluta paddla."

"Varför? För att du saknar mig?" Retas Linnea och rynkar på ansiktet medans hon trycker sin kind mot Rebeccas hals som bara skrattar och skakar sig ifrån henne.

"För mycket paddling," förklarar hon mellan skratten och ställer sig upp, rufsar lite i Linneas hår när hån går förbi henne.

"Du ger fan i att gå till pian-"

Hon avbryts av introt till "A thousand miles."

"Jag kommer krossa det där pianot," fnäser hon och lägger sig ner på soffan med ansiktet neråt.

Men om huvudvärken hon haft släppte lite av ljudet av pianot, kommer hon aldrig erkänna.

_________

När Linnea går till sin lektion samma dag (som den bra eleven hon är - Rebecca försökte övertala henne till att spela fotboll istället) så hör hon Ludwigs namn flertal gånger i allt viskande runtom skolan. Om och om igen.

"Jag såg Ludwig idag!"

"Ludwig Kronstrand bjöd precis in mig till en fest!"

"Visste du att Ludwig fick sina grabbar att kasta ner Gustav Wiik i sjön?"

"Ludwig knullar alla på sina fester. Det är därför han bara låter de fina tjejerna komma."

"Ludwig har precis hotat med att skaffa en hitman för att en kille gick före i kön!"

Och det bara fortsätter. De första gångerna så säger Linnea ifrån, säger att de inte ska sprida falska rykten om folk de inte känner, men hon får bara tomma blickar tillbaka innan de fortsätter med konversationen de hade om Ludwig.

Nonchalant, men vi är överallt {N.F}Dove le storie prendono vita. Scoprilo ora