Kap. 1

207 4 5
                                    

Jag sätter mina fötter ner på det kalla golvet. Jag känner en kall rysning klättra upp längs ryggraden. Jag smyger ner för trappan. Det är tänt i köket. Jag går in och öppnar kylskåps dörren.

Jag ser skinkpaketet och blir genast sugen på en skinkmacka. jag ser en skymt av någon som står vid fönstret.

"Luke, suckar jag."

Jag går och öppnar dörren. Det är Luke. jag släpper in honom. Han hänger upp jackan på kroken.

"Du måste verkligen sluta komma hit typ klockan tolv på natten!"

Vi går upp till mitt rum. Jag sätter mig på sängen. Han knäpper på tv:n.

"Vi spelar ett spel, säger jag."

"Monopol, föreslår han."

Vi spelar en stund. Efter en stund tjuter Luke till.

"Yeeey! jag är bara 2 steg från banken."

"Och vad menas med det?"

"Om du hamnar på banken så får du ALLA pengar som ligger på spelplanen!"

Jag slår tärningen och får en fyra och hamnar på "slå om" rutan. Jag slår om och får en sexa.

"FUCK! du fick en sexa och hamnade på bank rutan."

"Betyder det att jag får alla pengarna!"

"Ja, säger han och suckar."

Han går fram till tv:n igen och kollar i filmhyllan.

han håller fram ett filmfodral som det står the conjuring på.

"Ska vi titta på en skräckis?"

"Visst."

Jag sätter på filmen.

Plötsligt lutar sig Luke mot mig. Automatiskt lutar jag mig mot honom. Jag kan känna hans läpp piercing mot mitt öra.

"Var det där du Amber? frågar han."

"Nej, hur så?"

"Amber?"

"Å nej det är Liz! göm dig."

"Jaja, jag är påväg, säger han och börjar åla sig smidigt in under sängen."

Liz kommer in klampandes i mitt rum.

"Vad gör du? frågar hon."

"Ehhhhhhh..."

"Ey du tittar ju på skräckis utan mig!"

"Ord tjuv! hör jag Luke säga under sängen."

"Var det du?"

"Jag har lite magproblem... säger jag och gnuggar mig på magen, för att det ska bli liiite mer tro värdigt."

"Jag tänkte sova nu, så du kanske borde gå nu, säger jag och gör en bortviftande rörelse med handen."

Hon går in till sitt rum igen och jag ser henne stänga sin dörr.

"Kusten är klar, med andra ord du kan komma fram nu, säger jag och flinar.

Han kommer kravlandes upp från sängen.

"nästa gång du ber mig gömma migså skulle du kunna påminna mig om att INTE gömma mig under sängen, du väger typ ett TON! och jag hade typ en dinosauriemun i mitt ärsle, säger han och skrattar till."

Jag blir tomat röd i ansiktet.

"Det är en fest hos Michael på lördag kväll om du skulle vilja gå med mig.

"Som vänner? frågar jag."

"Ja, precis, säger han och tittar ner i golvet som om han just skämt ut sig för en stor folkmängd."

Jag och Luke har varit vänner i nästan 17 år nu och jag tror kanske att jag börjar känna något mer än det.

Vi sitter tysta.

" Det börjar bli ljust, får jag ur mig."

"Jag kanske borde gå hem, har inte du typ ett historie prov imorn."

"Jo det stämmer, säger jag."

"Oh god! vi behöver verkligen bli bättre på att hitta samtals ämnen, säger jag."

Vi skrattar.

"Ja, verkligen, instämmer han."

Han ställer sig upp och vinkar, sen hör jag honom smyga ner för trappan som jag gjorde för kanske sex eller sju timmar sen. Dörren stängs och jag byter om från min pyjamas till vardags kläder. Jag sätter mig vid skrivbordet och tar fram historie boken.

"Varför just vikingatiden? säger jag tyst för mig själv."

"Varför inte stenåldern, det hade varit lätt, det händer ju inget då."

Jag fnissar för mig själv.

"Undrar om jag ska gå på den där festen som Luke bjöd mig på, han ville till och med gå MED mig!"

Srry för att det tog en stund att få första kapitlet! men jag råkade radera det, så jag behövde skriva om... ledsen också för mycket dialog men jag ville lära känna Amber och Luke lite eftersom att de är "Huvud, huvud personerna..." updatering kommer så fort jag blivit klar med nästa kapitel :D

MVH. Simone

stucked up with 5sosWhere stories live. Discover now