Kap. 2

105 4 0
                                    

Jag vaknar av ett alarm klockan 06:30. Snooze. Jag vaknar senare och tar upp mobilen för att titta hur mycket klockan är. 07:00.
" Liz! varför har du inte väckt mig, skriker jag ut genom den halv öppna dörren."
"Ledsen, men jag försökte faktiskt att väcka dig."
Jag sätter mig upp i sängen och börjar att klä på mig.
"Du vet att skolbussen går om fem minuter, säger Liz från köket."
"Förresten jag har gjort en macka till dig, den ligger här på bänken."
Jag sätter snabbt på lite mascara.
När jag stängt och låst dörren så dunsar jag ner för trappan. Jag hör dånen från mina fotsteg i det ekande trapphuset.
Jag min syster och min mamma bor i en liten lägenhet i södra Stockholm. Vi har en liten hamster som heter popcorn. Och tja den heter det för att den är vit. Och så har vi en katt som heter Kotten.
Min mamma är norsk och min pappa var svensk. Men han dog för ganska många år sen i en bil olycka.
Jag saknar honom. Väldigt mycket. Iallafall så bor vi tre tillsammans.
Jag ser bussen komma och jag är bara vid dörren. Jag springer för att försöka hinna ikapp och viftar med händerna som om jag vore gammal och blind och letade efter min käpp.
tillslut så stannade den. Jag kom in klampandes och flåsandes in på bussen och alla stirrade på mig. Jag gör en oförstående min. Sen kommer jag ihåg att jag glömde att duscha igår och att jag får allvarliga stink problem om jag inte duschar. Jag sätter mig bredvid Luke. han holler sig för näsan och så börjar han att skratta.
jag ger en sur blick mot honom.
"Dålig dag jag fattar, säger han."
"Jag visste att du skulle fatta, säger jag och ger honom en knuff i sidan."
"aje!"
"sorry,ledsen, eller vad man nu ska säga?"
Vi kommer fram tillslut och vi hoppar av den varma bussen.
"Shit vad kallt det har blivit! det var ju typ sommar för två veckor sen."
"Luke det var faktiskt femton veckor sen sommarlovet slutade, det är December, häng med lite."
Vi pratar om sånna där konstiga saker som ingen vet varför de igentligen kommer upp i huvudet ända tills vi splittrasvid ingången.
"Bye bye."
"See you later alligator! säger jag och skrattar."
jag kollar på en karta av alla klassrum och försöker hitta vägen till min första lektion.
Det verkar till och med finnas en app som du ställer in ditt klassrum/ destination och så ger den dig instruktioner om vart du ska gå. Typ som google maps! Jag undrar hur stor den här skolan är egentligen.
Jag tog en bild av kartan som visade alla klassrummen och försöker hitta vägen till nummer 23 B.
när jag tittar ner på telefonen så ser jag inte att jag är påväg rakt in i en klump med tjejer.
*Duns*
En av tjejerna tappar ner sina böcker på marken. Jag böjer mig snabbt ner för att plocka upp de.
"Jag är verkligen ledsen jag försöker bara hitta till mitt klassrum."
"Ny här? frågar hon."
"Ja, det är jag första skoldagen idag ,skulle du kunna hjälpa mig?"
"Visst du tar höger vid första svängen sen fortsätter du bara framåt och så när gången tar slut är det rummet till vänster som är dit du ska."
"Tack för hjälpen, vad heter du förresten?"
"Jag heter Emma och det här är Kim, Molly & Amanda."
"trevligt att träffas, jag måste sticka nu men vi kanske ses sen!"
"Hejdå."
Jag går mot mitt klassrum. Jag försöker komma ihåg vägledningen som Emma gett mig. Först var det höger och sedan skulle jag följa gången till dess slut och sedan var det klassrummet till vänster. Jag smyger försiktigt in, det visade sig snabbt att vi redan börjat.
"Juste vi har en ny elev här i klassen, börjar läraren jag vet inte riktigt vad hon heter men det ska jag nog klura ut."
Jag kurar ihop mig eftersom jag inte gillar uppmärksamhet särskilt mycket.
"Kan du inte komma fram och presentera dig? fortsätter hon."
*suck*
"Jag heter Amber och ja, det är inte så mycket mer att säga."
Lektion efter lektion. Men tillslut så ringer skolklockan som säger att det är fritt fram att gå hem. (om man inte har kvarsittning förstås...)
Jag möter Emma, Kim, Amanda och Molly igen.
"Tja! har du några planer idag för vi tänkte att du kanske skulle vilja hänga med oss?"
"Visst, vi skulle kunna vara hemma hos mig, säger jag."
"Ja!"
När vi väl är framme så ser jag massa skuggor från Liz rum.
"Fuck! Liz kompisar e här."
"Äh det spelar väl ingen roll, säger Kim."
Bara de visste.
"Liz! jag e hemma, ropar jag nerifrån hallen."
"Jag har några vänner över idag, så om du kan hålla dig lite borta så vore det ganska bra,"
Jag hör de fnittra där uppe.
"Jag med! ropar jag upp."
Vi går upp till mitt rum. Molly hoppar genas upp på sängen.
" Så, vad ska vi prata om? frågar Emma."
"Killar, säger Kim och gör någon grej med ögonbrynen."
"Är du egentligen kär i någon Kim? frågar Molly."
"Jag?"
"Ja du,fortsätter hon."
"Varför just jag? frågar hon."
"Du känns mer KILLIG på något sätt, typ punkrock!"
"Vart fick du det ifrån?"
"Vadå?"
"Det där om punkrock!"
"Heheheh... det står på facebook vilken musik du lyssnar eller har lyssnat på.
"Avslöjad!"
Molly hoppar runt i mitt rum.
"Amber du då? är det någon kille som du gillar? frågar Emma bara helt random mitt i Molly och Kims super konversation."
"altså, jag vet inte riktigt men Luke ni vet Luke snälla säg att ni vet vem Luke är..."
De avbryter mig genast.
"Såklart vi vet vem Luke Hemmings är! utbrister Amanda."
Det är det första hon sagt till mig.
"Ja... han typ kind of frågade mig om jag ville gå med honom till någon Michaels fest eller något sånt, säger jag."
"Vad svarade du? frågar Kim."
"Jag har inte riktigt bestämt mig, säger jag."
"DU MÅSTE SÄGA JA!!! nästan skriker de."
"Förresten sa du att festen var hos Michael? frågar Amanda."
"Ja vem är det egentligen? frågar jag."
"Det är ju fotbollskaptenen, säger Amanda."
Alla bara gapar.










Ett till kapitel! YEEEEEY! det blev ganska långt så jag kommer inte uppdatera på några dagar nu men ja. nu kom det några fler personer också! det var inte jätte mycket som hände i det här kapitlet men i nästa kommer det hända SJUKT! mycket,
MVH.Simone

stucked up with 5sosWhere stories live. Discover now