1 start

43 2 0
                                    

LAURA, namaku. Aku dulunya seorang wanita yang kuat. Hati kental. Seorang yang berjiwa besar. Happy Go Lucky. Periang. Tetapi apabila aku tidak dihargai oleh orang yang aku sayang. Aku berubah. Ya berubah. 360°

Aku berubah dari seorang yang periang menjadi orang yang pendiam. Aku banyak masalah. Jiran aku puaka. Mulut lancang. Aku tak ada kerja sebab suami aku yang tanggung semuanya. Kereta bukan calang-calang, Honda Sivic keluaran terbaru. Aku bersyukur atas segalanya. Tetapi ...

***

LAURA menapak ke dalam pejabat Eric dan melihat suaminya sendiri bermesraan dengan staff sepejabatnya. Betapa luluhnya hati seorang wanita , seorang isteri apabila melihat keadaan begitu.

Laura menekup mukanya dengan tapak tangan. Anak perempuannya yang kecil tidak tahu apa-apa di soroknya di belakang.

"Jahat abang! Abang cakap ada meeting tapi kenapa abang tipu saya. Abang cakap nak peluang. Saya bagi je tapi..." Eric terdiam

"Dadi..." Amber ingin meluru ke arah Eric tetapi dihalang oleh Laura terlebih dahulu.

"Maafkan abang sayang"

"tak payahlah kau mintak maaf. Aku memang terlalu baik sampai abang terus pijak saya" Laura bersedia ingin pulang dari situ. Dia sangat-sangat kecewa

"sayang. Dengarlah dulu"

"saya pergi dulu" Laura menarik tangan Amber untuk keluar dari pejabat itu. Dia sangat kecewa dengan suaminya yang tetap curang dengan dirinya walaupun Laura sendiri tidak tahu dimana salahnya sampai Eric buat macam ni.

Amber merengek menangis mahupun dadinya.

Aku menghentak stereng kereta. Masalah aku semua tak dapat selesaikan

Suami curang

Kereta belum bayar

Jiran-jiran bawang

Aku tak da kerja

Orang sisihkan aku

Hah!!!!!!!! AKU STRESSSSS.

***

SELEPAS kejadian malam tadi, Laura dengan Amber telah pulang sahaja ke rumah. Tiada cara lain lagi. Laura berbaring di sofa manakala Amber bermain dengan mainannya di atas karpet merah.

Suara enjin kereta kedengaran di luar. Tiada orang lain lagi selain Eric pulang.

Klik! Pintu rumah terbuka. Eric menjinjing beg plastik berisi makanan untuk dibawa kepada Laura dan anaknya, Amber.

"Dadi!!" Amber berhenti bermain mainannya dan meluru ke arah Eric. Dia memeluk erat dadinya.

"Good Morning sayang dadi" Eric mengusap kepala kecil Amber. Amber merengek ingin dipeluk. Diletakkan beg plastik tadi ke atas meja sebelum diangkatnya Amber ke udara. Selepas puas bermain dengan Amber, barulah Eric menghampiri Laura yang terbaring sedih di sofa.

"Sayang"

"kau nak apa lagi" tegas Laura dengan nada kasarnya. Dia betul-betul kecewa dengan suaminya sendiri.

"Abang datang nak minta maaf" Eric mencapai tangan Laura untuk dipegang. Laura menarik laju tangannya.

"Sayang jangan macam ni" pujuk lembut Eric dengan harapan Laura tidak merajuk lagi.

"Sudahlah abang. Saya dah lali dengan abang punya pujukan. Kalau abang nak kan perempuan tu pergilah. Saya tak kisah. Tapi lepaskan saya dulu" Laura sudah menangis disitu. Eric menghela nafas panjang

"Abang sayang kamu sayang" pujuk Eric lagi. Sayang apa kalau masih nak dekat dengan perempuan tu?

"Abang tak dapat kawal nafsu abang" dengar tu? isteri mana tak kecewa suami dia buat macam tu. Sedih kecewa semua berkumpul di hati.

"Dahlah abang. Semua abang cakap tu , saya dah pernah dengar dulu. Abang pergilah. Saya tak nak tengok muka abang lagi" Laura cuba menghalau Eric

"Sayang.."

"dahlah abang. Pergi saja" usir Laura lagi

"Aban-"

"keluar!!" belum sempat Eric ingin memujuk, Laura sudah memotong percakapan Eric.

Eric mengalah. Sebelum dia keluar, dia mencium pipi Laura dan juga Amber. Dia amat sayangkan mereka berdua tetapi....

Eric tidak mampu. Dia pun keluar.

Laura terus menangis dibawah bantal. Dia menjerit. Dia membaling bantal-bantal kerana geram.

HAAAAAAAAA LAURA MENJERIT LAGI

BuaianTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang