AARON semakin gelisah. Tak mungkin kakak dia tak melayan tetamu dia?
"Amber, bagitahu uncle mana mami main boyan?" Amber mengganguk dan menarik tanganku perlahan. Aku mengekori dia. Sampai di bilik tengah dan saat aku melangkah masuk ke dalam aku melihat ....
Kakakku tergantung di atas siling. Kakak gantung diri ?
Tak mungkin. Kakak tak pernah cita apa-apa kat aku pon.
"Ya Allah kakak!" Aku menghampiri kakak yang telah tergantung di atas itu. Aku sempat menyuruh Amber keluar dari bilik itu dan panggil jiran di sebelah. Nasib Si Amber ni pandai.
Selepas aku meleraikan ikatan di leher kakak baru aku mencari nadinya. Tetapi..... Tiada. Kosong.
Kakak telah pergi. Aku call ambulance dan mereka dalam perjalanan ke sini. Noni menghampiri aku dengan Laura
"Laura!!!" Noni menangis meratapi Laura. Dia memeluk Laura
"aku dah agak dah mesti ada benda berlaku ni. Tapi aku tak berani tanya kau anak kau. Aku mintak maaf. Kalau aku masuk rumah kau pagi tadi mesti aku dapat tolong kau" Noni mengusap muka Laura yang telah kebiruan itu.
Ramai jiran datang membantu Aaron di situ. Amber yang tidak tahu apa-apa tetap tersenyum melayani jirannya.
"kakak, Patutla kau suruh aku jenguk Amber kak. Rupanya kau dah tahu diri kau dah pergi" Aaron menangis. Air mata seorang adik sangat sangat berharga buat kakk tercinta
"Mami... Angunla... Banyak orang tengok mami tidur ni.." Ya Allah, macam mana harus aku jelaskan kepada hambaMu yang kecil ini tentang kematian ibunya.
Aaron mengusap kepala Anak buahnya perlahan.
'uncle sayang kamu Amber'
Ninoninonino!!!!!
Ambulans sampai. Laura diusung masuk ke dalam van. Aku mencapai tangan Amber menaiki ambulans sekali.'Awalnya kau pergi kak, Kesian Amber. Tak sempat nak rasa kasih sayang Kakak bila dah besar'
"uncle Ayen.. Mami tak main boyan lagi ke?" tanya Amber dengan pelatnya
"tak sayang" aku tak mampu nak jawab apa-apa lagi depan budak kecil ni.
Seharian dia tinggal dengan ibunya yang telah meninggal dunia dengan menggantung diri di bilik stor. Innalilah Kak Laura:')
Doktor mengesahkan kakak mati kerana kemurungan yang melampau. Iatu depression. Sesungguhnya aku tidak pernah menduga yang kakak mengalami sakit ini. Kakak seorang yang periang. Dia sangat sayangkan keluarganya sampai tidak terurus hidupnya. Dengan kereta tidak berbayar berapa bulan sudah tertunggak. Dengan makian makcik-makcik bawang tentang hidup dia tanpa suami. Suami main kayu tiga. Dia stress yang terlampau sehingga tidak mampu mengawal diri lalu membawa kematian. Sungguh aku tak sangka, Amber tinggal dengan ibunya yang sudah meninggal dunia selama setengah hari. Kalau aku tidak sampai pada masa itu, kemungkinan besar... Amber akan ikut juga jalan ibunya kerana lapar. Besarnya dugaan Amber. Di masa kecilnya ayahnya hilang bersama perempuan lain dan ibunya pulang telah kembali ke Rahmatullah kerana kemurungan.
Ingatlah jaga setiap bait kata dari mulut kita kerana setiap apa yang kita sampaikan kepada orang sekeliling dapat mengguris hati mereka walaupun hanya sekecil kuman. Ingat, perkataan dari mulut kita lebih tajam daripada pedang
AARON terjumpa nota terakhir daripada Laura kakaknya di bilik tidur.
Aku tak mampu nak hadapi semua ini dengan seorang diri. Biarlah aku tamatkan penderitaan ini disini sahaja. Amber memang bertuah kerana aku tidak membawanya sekali kerana biarlah aku seorang sahaja yang mengalami benda ini. Eric, aku dah pergi. Semoga kau bahagia dengan wanita barumu. Amber sayang, mami sayang kamu. Semoga membesar dengan cepat sayang. Adikku Aaron, lakukanlah tanggungjawabmu dengan baik. Semoga anda dirahmati Tuhan selalu. Aku akhiri semua ini dengan segera. Terima kasih dunia:)
04:06 a.m
Laura,Pergilh dengan tenang kakak. Biar Amber, Aaron jagakan. Dia tetap anak buah Aaron sampai bila-bila. Kami disini sentiasa mendoakan kesejahteraan kakak. Adik dah maafkan semua kesalahan Kakak terhadap adik selama ini. Pergilah wahai kakak.. Tunggu kami disana:')
THE END.
KAMU SEDANG MEMBACA
Buaian
Short Storykisah seorang wanita yang mengalami kemurungan sehingga mendatangkan maut. Apakah yang akan berlaku apabila anak kecil tinggal bersama ibunya yang kemurungan di dalam sebuah rumah?