Short story 10

7 1 0
                                    

Ik liep door de donkere steeg die naar mijn huis leidden. We woonde in het slechtste gedeelte van de stad, overal om me heen lag afval en waar ik ook ging staan ratten kropen rond mijn voeten. Ik raapte de afvalbak die voor de ingang van het appartementencomplex en ging de trap op naar boven.

Ik deed de voordeur open en ik werd overvallen door de geur van alcohol, sigaretten en riolering. Mijn moeder lag op de bank met een sigaret tussen haar rood ge stiften lippen en een half lege fles wodka in haar hand. Vroeger was mijn moeder een beeldschone vrouw geweest, maar nu was haar blonde haar donker van vet en zat geen leven meer in, haar huid was grauw en papier dun geworden waar haar botten gevaarlijk uit staken.

Ze reageerde niet toen ik langs haar af naar de keuken liep en doodmoe de koelkast opentrok, voor de zoveelste keer was ze vergeten boodschappen te doen en er was nog geen kruimel eten meer in huis. Vloekend sloeg ik de deur dicht en keek door het kleine en smerige keukenraam naar buiten.

Was dit hoe mijn toekomst er uit zou komen te zien? Met de rol van een dobbelsteen werd er gekozen wie er deze week geholpen zou worden door iemand die besloot dat het uitschot helpen goed zou staan op hun papiertje. Niet dat je het ook werkelijk hulp kon noemen, eten voor een week en daarna moet je het zelf maar weer uit gaan zoeken. Terug kijken doen dat soort mensen niet.

Wat er ook gebeurde ik kon dit niet mijn toekomst laten worden en de enige manier om hier aan te ontsnappen is macht, maar macht krijg je alleen door geld en intimidatie. Als ze niet bang voor je zijn eindig je net zoals mijn moeder.

Toen ik nog klein was hadden we alles wat ons maar te wensen viel. Mijn moeder was een maneger bij een groot bedrijf en was geliefd bij iedereen. Dat veranderde echter toen ze zwanger werd van de mede-eigenaar. Hij had haar gedwongen seks met hem te hebben en toen ze zwanger werd kreeg ze een hoop smeergeld om te zorgen dat ze haar mond zou houden. Toen ik begon te vragen naar mijn vader besloot ze hem openbaar te confronteren. Binnen een uur stond ze op straat zonder baan en haar reputatie was vernietigd. Hij had het respect van zijn onderlingen en genoeg geld om hun leven kapot te maken, wat hij gebruikte om iedereen om hem heen klein te houden. Dat was wat ik ook moest krijgen om uit dit hol te ontsnappen, maar dat kon ik niet doen als mezelf. Ik stond op de "blijf ver bij uit de buurt lijst" door haar.

Mijn moeder was nooit slecht voor me geweest, maar ze was ook niet aanwezig. Ze verdronk zichzelf in haar verdriet en ongeluk, de drugs en alcohol waren belangrijker dan ik, want wanneer ze naar me keek kon ze enkel zijn gezicht zien. Het was tijd dat ik haar achter liet en een einde zou maken aan deze manier van leven. Ik liep de deur uit en sloeg hem achter me dicht, ik hoefde niets meer te nemen er was hier niks meer voor me.

Stap 1: Vind onderdak en zorg voor een nieuwe identiteit.

Stap 2: Werk mijn weg omhoog tot waar ik bovenaan de ladder sta.

Stap 3: Maak duidelijk wie de baas is.

Stap 4: Leef voor de rest van mijn leven in overvloed.

Tien jaar later

'Geef me alsjeblieft nog een kans?' vroeg mijn ex verloofde. Ik kon me zijn naam niet eens meer herinneren, hij was enkel en alleen mijn weg naar zijn vaders bedrijf geweest.

'Nee, ik kan niet gezien worden met iemand zoals jij. Je had al kunnen weten dat dit zou gebeuren, het moment dat je vader zijn bedrijf aan mij gaf was jij niets meer voor me. Ik bleef bij je omdat het op zou vallen als ik je meteen had verlaten, dus zelfs al was je niet de hele nacht weg geweest had onze verloving niet lang meer geduurd,' zei ik. Wat een aansteller was hij ook. Ik keek om me heen naar de middelmatige spullen en ikea merk meubelen. Gelukkig hoefde ik hier niet veel langer tussen te zitten. Ik had hard gewerkt om in hun familie te worden opgenomen, het duurde vijf jaar voor ik mezelf had bewezen en een hogere positie in het bedrijf had gekregen en twee jaar meer voor hij zijn recht op het bedrijf had afgeslagen. Omdat hij enig kind was moesten ze een manier vinden om het bedrijf in de familie te houden en aangezien hij en ik niet alleen al meer dan zeven jaar samen waren, maar ook waren verloofd besloot zijn vader om mij op te leiden het bedrijf over te nemen.

Mijn macht groeide snel, zonder dat het opviel was ik alles aan het veranderen alleen de meest trouwe en hardwerkende werknemers bleven, de rest maakte ik het leven een hel tot ze ontslag namen of me een goede reden gaven om ze te ontslaan. Pas geleden waren alle eigendomspapieren getekend en aan mij overgedragen, de testperiode was over en hij en zijn familie hadden geen poot meer om op te staan. Het was allemaal van mij.

'Ik dacht dat je van me hield?'zei hij. Zijn stem was zacht en tranen liepen over zijn wangen, zien hoe hij op zijn knieën voor me zat, helemaal verslagen en verdrietig op de grond, maakte het voor mij alleen maar duidelijker dat ik de juiste keuzes had gemaakt.

'Laat me niet lachen, ik was je naam al vergeten toen ik er weg mee kon komen je alleen nog maar schat te noemen. De enige reden dat ik je überhaupt zag staan was omdat ik geld en macht nodig had, jij kon me helpen naar beide.'Ik trok de ring van mijn vinger en liet hem op de grond vallen.

'En ik ga dus echt niet trouwen met een loser zonder toekomst.' Ik tilde mijn kin omhoog en keek hem uit de hoogte aan.

'Jij bitch! Je hebt me gewoon misbruikt!' De woede was af te lezen van zijn gezicht en ik begon te lachen.

'Er bestaat niet zo iets als goede doelen schat, de enige manier om iets te bereiken met je leven is over de ruggen van anderen.' Ik liep langs hem af en gooide deur achter me dicht net als ik vroeger had gedaan, dit was nog maar het begin...


Dit was geschreven op een writing prompt die ik me niet meer kan herinneren, was dan ook al best wel lang geleden. De eerste keer dat ik hem had gemaakt was... ehhh. 

Uiteindelijk heb ik @ MayleneHunt 's schrijfcursus gedaan om wat beter te worden en hier is de verbeterde versie. Ik wist niet zeker of ik hem wilde uploaden maar ben er best trots op.   

Je hebt het einde van de gepubliceerde delen bereikt.

⏰ Laatst bijgewerkt: Sep 15, 2023 ⏰

Voeg dit verhaal toe aan je bibliotheek om op de hoogte gebracht te worden van nieuwe delen!

Short-story CollectieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu