KABUS YANG berarak perlahan mengiringi langkah lincahnya melewati permukaan hutan menuju tapak sementara The Greys. Langit masih gelap, menanti siraman cahaya matahari yang baru muncul di ufuk timur. Langkahnya menjadi perlahan sebelum akhirnya terhenti. Tubuh dipalingkan ke sisi, memandang gadis berhud yang bersandar di pangkal pokok seakan sudah lama menanti dia di situ. Ada detak di dada lelakinya saat mereka bertentang mata.
"Lisa... aku..." Rho terkelu tak terkata. Sungguh janggal terasa berhadapan dengan Lisa begini selepas semua yang terjadi namun wajah Lisa sungguh tenang. Tiada senyuman, tiada muram. Tiada riak emosi. Hanya matanya setia merenung Rho dengan kedua tangan dimasukkan ke dalam kocek baju sejuk.
"Jaga aku baik-baik. Dan pulangkan aku ke Amber Hills bila tiba masanya."
Sepatah demi sepatah ditutur Lisa sebelum gadis itu berpaling pergi meninggalkan Rho yang mematung, cuba menghadam maksud kata-kata Lisa. Ada senyum lemah terukir herot di bibir.
"Aku janji," ikrar Rho biarpun Lisa sudah lenyap menjauh.
"AWAK YAKIN ke ada dalam ni?" soal Tom diselangi batuk-batuk kecil dek kerana habuk di ruangan loteng yang sempit. Kotak di tangan bertukar tangan.
"Ya, ada dalam ni," balas Seroja, yakin. Walaupun sudah bertahun dia meninggalkan kediaman mereka namun dia sangat pasti Tom tak akan mengusik barang di loteng itu. Penutup kotak dibuka.
"Ini kotak kelima awak cakap macam tu. Saya taknak naik ke atas lagi. Banyak habuklah!" rungut Tom.
"Katanya werewolf. Habuk pun tak tahan ke?"
"Hey," Tom menarik hujung rambut isterinya, geram. Lisa ketawa halus melihat karenah ibu dan ayahnya. Tak pernah dia terlintas di fikirannya, dia akan melihat adegan sebegini.
"Saya dah cakap tak payah simpan barang lama. Kulit buku pun nak simpan?" Tom mencapai kulit buku lusuh tanpa helaian mukasurat lalu dilayangkan depan wajah Seroja.
"Itu buku latihan saya yang awak pura-pura pinjam tapi tak pandai nak pulangkan sampai 2 minggu saya terpaksa ekori awak!" Seroja membuat mimik muka jelik.
"Seriuslah?" Lisa teruja. Ini berita hangat! "Jadi ayah mengorat ibu dulu?"
"Salah ibu Lisa-lah! Semua lelaki dia senyum selamba. Dia tak tahu senyuman dia tu merbahaya," Tom menjegilkan mata. Lisa ketawa lagi, geli hati.
"Bukan kotak ni, Tom. Awak kena cari satu lagi kotak yang warna macam ni," tingkah Seroja sambil menutup semula kotak yang dipenuhi buku lama.
"Hah, baguslah! Tinggal 1 lagi kotak terakhir warna merah macam ni. Urgh!"
"Inilah ayah kamu. Suka merungut," gosip Seroja separa berbisik pada Lisa.
"Jadi ibu boleh bayangkan hidup Lisa selama ni?" Suara mereka bersatu mentertawakan Tom. Dalam diamnya Tom cuba mengawal diri. Ada kegembiraan yang menghangatkan hati melihat 2 wanita yang dicintai berada di hadapannya ketawa bersama. Dalam masa yang sama, sebak turut bergendang melihat wajah Lisa yang dihiasi urat kebiruan yang semakin menjalar gelap. Urat itu tidak memudar lagi bahkan terus menghiasi kulit mulus anaknya.
YOU ARE READING
Lisa : The Grey Eyes (Completed)
Lupi mannariIni mungkin bukan kisah werewolf yang anda bayangkan atau mahukan. Ianya kisah tentang membuat pilihan di saat kau hilang peluang untuk memilih. Lisa anak kepada salah seorang dari kawanan Werewolf di Amber Hills dan ibunya pula adalah dari manusia...