"Hoi, nak tak kita jadi penyiasat? Macam penyiasat terkenal kat wilayah kita, Chai Kiat Vui adik perempuan kepada Chai Xue Jee" kata Pai San dengan semangat. "Kau nak siasat sapa ni?" kata Shan Kai dengan hairan. "Hehe, sapa lagi kalau bukan Bai Que, hubungan dia antara Li Mei" kata Pai San kenyit matanya ke arah Shan Kai. "Esok lah kita siasat, gila kah nak siasat malam macam ni? Nanti hantu kejar, habis lemak kau kena makan, sekelip mata lalu kurus" kata Shan Kai mencucuk perutnya berkali kali. "ci p*i ya!" kata Pai San sambil ketawa.
***
Keesokan harinya, Li Mei bangun dan sudah sedia berpakaian, dia melihat sekeliling dan tidak melihat Bai Que di sekelilingi nya, perkara yang berlaku seperti mimpi baginya, melihat semuanya teratur, dan kemas , tiada kesan kotoran malahan barang bersepah.'semalam seperti di neraka, hari ini bagaikan di syurga, '
Fikirnya, dia bersyukur dapat meneruskan hidup dengan aman.
Setelah selesai mandi, dia ternampak Liu Siew Fang dan Xue Jee,perempuang yang seusia dengan Li Mei sendiri, iaitu adik Shan Kai dan Kiat Vui yang sedang bermain dengan haiwan seperti kuda, serigala, arnab dan anjing di padang yang luas terletak di belakang tempat mereka bersembahyang.
"Oh Li Mei!" jerit Siew Fang setelah sedar akan kehadiran nya. "Kamu kenal saya?" soal Li Mei. "Ya, abang saya, Shan Kai yang cerita pasal kamu" kata Siew Fang menghalakan jari nya bersalaman sebagai tanda persahabatan. "Harap kita boleh jadi kawan baik" kata Siew Fang. "Ya, harap kita dapat serasikan pendapat sesama sendiri" sambung Xue Jee sambil membelai serigala nya.
"Li Mei!" panggil Bai Que dari hujung padang tersebut sambil duduk di bawah sebuah pondok yang besar dan cantik. Li Mei segera pergi ke arahnya. "Ya apa Bai Que?" kata Li Mei. "Sudah masa kau tahu sesuatu" kata Bai Que dan menghalakan kerusi untuk Li Mei duduk.
"saya tahu ini pelik, tapi saya tidak berbohong" kata Bai Que dan sambungnya lagi..
"Kamu ialah pewaris kepada Dewi Bulan kami, iaitu Chang'E, mak kamu, nama keluarga lain? Ya, mak kamu menukar namanya setelah berkhawin dengan keluarga Then, namun, setelah dia mati dalam kemalangan peperangan, kamu diasuh oleh mak cik dan pak cik kamu, tapi mereka berdendam kepada ibumu kerana ibu kamu mendapat warisan takhta sebagai Dewi, setelah mereka mengetahui Dewi Bulan meninggal dunia, mereka mengambil keputusan untuk mengambil kamu untuk ditindas. Jadi tujuan kamu disini ialah untuk berlatih menggunakan kuasa terpendam di dalam tubuh kamu serta mewarisi takhta. Dewi bulan amat penting bagi kami kerana ia adalah satu aset diraja yang mengimbangkan Ying dan Yang kita serta merupakan dewi yang memberkati peperangan" kata Bai Que tanpa henti.Li Mei terdiam, dan cuba tidak terkejut, dia mungkin kelihatan tenang, akan tetapi di dalam hati dia..
"apa? Dewi Bulan? Apa? Pewaris"
Katanya dalam hati.
"Ok, mungkin awak terkejut, namun semua orang di sini mempunyai kuasa, seperti saya, saya ialah Dewa kepada Naga... " kata Bai Que merubah diri menjadi naga yang besar, panjang, bewarna biru dan keemasan, dan berubah menjadi manusia semuala
"...." tiada respon bagi Li Mei.
"awak akan mula pelajaran asas pada hari ini pada pukul 3 petang nanti" kata Bai Que lalu berlalu pergi.
"oh ya, oleh kerana setiap dewi mula belajar dari umur 18 tahun, awak ketinggalan 1 tahun, jadi awak tak perlu ganti tahun, hanya teruskan latihan dan sentiasa fokus, kerana setiap dewi mewarisi taktha pada usia 25 tahun". Kata Bai Que lalu melarikan diri ke dalam istana kerana ada hal penting.
**
Tiba masa waktu makan tengah hari, Kiat Vui membawa bekal untuk mereka semja"Huish, awek cantik! Wiwit" kata Kiat Vui melihat Siew Fang. "Adeh, abang jangan buat perangai" kata Xue Jee.Manakala Pai San dan Shan Kai dari jauh berkata. "Mari kita menyiasat, hehe, apa hunbungan merek" kata Shan Kai.
Kruk...kruk.. Kedengaran bunyi perut Pai San.
"saya cadangkan kita makan dulu" kata Pai San memegang lengan Shan Kai.
"sampai tahun depan pun tak dapat siasat kalau kau asyik lapar, cuba diet sikit" kata Shan Kai.
"Biar lah, saya tak gemuk bah, awak yang ejek saya lelaki gemuk, saya ni kan handsome boy, taulah awak cemburu" kata Pai San merajok
YOU ARE READING
He is lord of Dragon(Malay)
Fantasy#18+ maybe, just read it and u know# Nama Ku Then Li Mei, aku seorang perempuan berusia 19 Tahun. Pada Dinasti Hsia,China, penjajahan antara Raja serta peperangan sering berlaku, ibu bapa ku terbunuh dan aku jadi anak yatim semasa usiaku mencecah 13...