Bab 1

31.8K 591 4
                                    

"Ayu, kenapa kau tiba-tiba nak tidur rumah aku?" Siti bertanya kepada temannya. Dia agak terkejut dengan kehadiran Ayu pada tengah malam tadi. Buka saja pintu, Ayu dah ada depan pintu rumahnya siap dengan beg baju lagi.

"Ayu kau dengar tak aku tanya ni? Termenung pulak dia."

Ayu memandang Siti. "Aku dengarlah. Aku tak pekak lagi."

"Kalau kau dengar jawablah soalan aku tu. Kenapa kau tiba-tiba nak tidur rumah aku? Dah lah datang tengah malam tak bagi tau. Nasib baik aku ada dekat rumah. Kalau buatnya malam ni aku balik rumah mak aku. Ha tidurlah kau depan pintu tu." Bebel Siti.

"Aku merajuk dengan mak aku."

"Kenapa kau merajuk dengan mak kau?"

Ayu bangun dari baringannya dan duduk menghadap Siti.

"Mak aku tak setuju aku nak kahwin dengan lelaki duda." Mendatar suara Ayu.

"Apa?! Kau nak kahwin dengan lelaki duda? Kau ni okay ke tak Ayu? Ramai lelaki bujang dalam Malaysia ni kenapa kau pilih duda juga?"

Siti menggaru kepalanya. Pening dia dengar keinginan Ayu itu.

"Kau ni sama je macam mak aku. Salah ke aku nak kahwin dengan lelaki duda? Dah aku minat nak buat macam mana. Taste semua orang kan tak sama." Ayu mempertahankan keinginannya.

Siti memikirkan ayat yang sesuai nak cakap dekat Ayu.

"Macam ni beb. Bukan salah tapi kau kan muda lagi. Tak sesuailah kahwin dengan duda. Lainlah kalau umur kau dah 30an."

"Siapa cakap tak layak? Kenapa? Ingat duda semua umur 40 ke atas je ke. Ada lah lelaki yang umur 30 yang dah duda. Aku kahwin lah dengan duda yang macam tu."

Siti menggeleng kepala. Apalah nak jadi dengan kawannya ni. Makin melalut bercakap. Macam manalah boleh tertarik dengan lelaki duda sedangkan ramai lagi lelaki bujang di luar sana.

Siti melihat jam yang tergantung. Hampir pukul 12 tengah malam.

"Okaylah macam ni. Apa kata kau tidur dulu. Aku dah mengantuk ni. Esok bangun pagi. Kau nak cerita apa kat aku kau ceritalah. Okay?"

Ayu mengangguk. Lagipun dia dah penat sangat sekarang. Ye lah. Jalan kaki dengan bawa beg beratnya ke rumah Siti.

Itulah nak lari rumah tapi tak de kenderaan nak bergerak. Nasib rumah Siti dekat. Kalau tak, tak tahulah dia nak tidur dekat mana malam ni.

---

"Eh mak, mak tak risau ke adik lari rumah tu?" Anif hairan melihat emaknya yang tenang melipat kain di ruang tamu.

Mak Wati gelak kecil.

"Nak risau apanya. Adik kamu tu bukan pernah jauh dengan mak. Tak adanya dia nak lari jauh-jauh keluar dari kampung ni. Paling jauh dia boleh pergi pun rumah si Siti tu. Ha esok muncul lah dia depan rumah nanti."

Tenang Mak Wati menjawab. Dia kenal sangat dengan perangai anak perempuannya yang manja tu.

Anif tergelak. Ya tak ya jugak. Ayu tu bukannya reti nak keluar jauh-jauh tanpa emak atau dia yang teman. Semua benda nak harapkan orang. Tak padan umur dah 22 tahun. Perangai masih macam budak kecil.

"Baiklah mak. Anif masuk bilik dulu. Mak tu jangan tidur lewat sangat. Kesian ayah sorang-sorang tidur dalam bilik tu takde teman." Sakat Anif.

[4]Encik Duda Pujaan Hati ✓Where stories live. Discover now