"Assalamualaikum, Fahmi ooo Fahmi." Ayu mengetuk pintu rumah Fahmi.
"Mana orang dalam rumah ni? Ada ke tak?" Ayu kembali mengetuk. Salam juga diberi.
Tiba-tiba pintu dibuka dari dalam.
"Fahmi, akak kawan Kak Siti. Akak nak bagi...." Alamak Ayu ni bukan Fahmi. Ini bapak Fahmi.
Ayu menelan air liur. Kecut perutnya melihat wajah garang ayah Fahmi itu.
"Kau nak apa?" Tanya Firdaus garang. Matanya meneliti wajah gadis itu. Tak pernah nampak pun.
"Ermmm encik, saya Ayu kawan Siti. Ni Siti minta saya bagi lauk ni untuk encik dan Fahmi." Ayu menyua mangkuk kari ayam di hadapan Firdaus. Kecut juga perut dia tengok muka garang lelaki tu.
"Fahmi datang sini." Firdaus memanggil anaknya.
"Ye ayah kenapa?"
"Ambil mangkuk ni pergi letak dekat dapur. Pergi hidangkan nasi sekali." Arah Firdaus.
Tanpa bantahan, Fahmi terus buat apa yang disuruh. Fahmi sememangnya seorang anak yang boleh diharap.
Ayu masih kaku di hadapan pintu. Matanya tak lepas memandang wajah lelaki di hadapannya.
"Kau siapa?" Soalan daripada Firdaus menyentakkan Ayu.
"Emm saya Ayu. Saya kawan kepada Siti." Aku dah bagitahu dah nama aku tadi. Boleh dia tanya lagi.
"Mana Siti?"
"Siti ada dekat rumah. Dia suruh saya hantarkan lauk ini dekat rumah encik."
Firdaus hanya mengangguk. "Terima kasih." Lalu pintu terus ditutup meninggalkan Ayu di luar rumah.
"Dia blah macam tu je? Dah la tak senyum langsung. Seram pula aku tengok muka dia. Macam nak makan orang."
-----
"Hai lamanya pergi hantar lauk." Siti memandang Ayu yang baru duduk di sofa.
Tidak membalas kata-kata Siti, Ayu hanya tersenyum. Hairan Siti. Tak seronok ke dapat jumpa duda tadi?
"Kau kenapa diam je? Bukan kau seronok ke dapat jumpa dengan duda? Amacam, handsome tak? Terpikat?"
"Umur dia berapa Siti?" Ayu menyoal.
"Tak silap aku tahun ni 39 tahun. Anak dia tu pula 15 tahun. Kenapa?"
Ayu diam sekejap. "Dia kerja apa?"
"Pemandu bas."
Ayu mengangguk. Dalam kepalanya memikir macam-macam. Entah apa yang dia fikir pun tak tahu.
"Kau kenapa Ayu. Pelik semacam je aku tengok. Ye pun dah angau janganlah sampai macam ni sekali." Siti menarik-narik rambut Ayu untuk menyedarkan kawannya.
"Siti, kau nak tau tak kenapa aku nak kahwin dengan duda?"
"Ha kenapa?" Soal Siti berminat. Nak juga tahu apa yang Ayu nampak dekat lelaki duda ni.
"Sebab aku rasa duda ni lagi matang. Ye lah sebab dia dah pernah bercinta kan sebelum ni. Jadi bila dia kahwin lagi. Mesti dia akan jaga isteri dia dengan lebih baik. Dia dah tahu apa yang perempuan suka, apa yang perempuan tak suka. Dan dia pun dah tahu macam mana nak pujuk perempuan. Tambah-tambah untuk duda yang dah kahwin lama. Kan?"
Situ menggaru kepalanya mendengar penerangan Ayu. Tak tahu nak cakap ya atau tidak.
"Tapikan Ayu, kau tak terpikir ke kalau duda ni kahwin lain sekadar nak mengisi kekosongan hidup dia je. Yelah selama ni kan isteri dia yang sediakan makan minum dia. Lepas isteri dia dah tak ada. Dia tak boleh nak buat semua tu. So dia kahwinlah lain. Nampak macam dia sayang isteri baru dia tapi hakikatnya dia masih cintakan isteri lama dia."
Kini giliran Ayu pula mengurut dagu. Dia mencerna kata-kata Ayu tadi.
"Tapikan Siti, cinta boleh dipupuk. Dah kalau duduk sebumbung, makan semeja, tidur sekatil. Takkan lah dia tak jatuh cinta dengan isteri baru dia."
"Itu aku tak tahulah Ayu. Sebab aku pun tak pernah kenal rapat dengan mana-mana duda. Jiran aku tu pulak tak selalu aku bertembung dengan dia. Aku banyak berbual dengan anak lelaki dia je. Apa kata kau pergi mengorat ayah Fahmi tu." Cadang Siti. Apa salahnya sokong kawan.