Merentas Desa

102 14 3
                                    

Baru masuk bulan kedua sesi persekolahan, sudah menganjurkan program "Merentas Desa" pada budak 5 dan 6 tahun saja manakala budak 4 tahun akan menolong gurunya untuk menjual minuman dan makanan pada senior mereka dan juga guru-guru tadika.

Akan tetapi program pasti meriah kerana digabung dengan satu lagi tadika iaitu Tadika Chicken Dinner.

"Baiklah. Meyentas Desa akan bermula shebentar lagi. Shile (sila) pastikan yanda sudahpun bershiap shedia untuk meyentas desa pada tahun ini."kata Hyeongjun selaku MC yang diupah oleh Cikgu Dongwook akibat sibuk dengan gerainya.

"Weh, MC tu comellah. Dorang kata umur MC tu 4 tahun kan. COMEL NAK MAMPUS AH."kata Baekhyun, murid berumur 5 tahun dari Tadika Chicken Dinner pada kawannya, Chanyeol.

"Hmmm. Bolehlah."balas Chanyeol acuh tak acuh.

"AIR! AIR! HANYA SEYINGGIT SHAJE!  HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!"jerit Yohan selaku penjual air di gerai itu.

"Woi beyuk. Awak syuka (suka) takutkan olang-olang. Nanti tak laku camne?"marah Hangyul pada Yohan yg duk mekak tawa dari tadi.

"Betul tu. Shaya shokong (sokong) kata Hangyul."kata Seungyeon.

Yohan pun membuat muka pout-nya.

"Hai, nak air sirap Bandung satu."kata budak perempuan berumur 5 tahun itu.

"Ok jap HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA."kata Yohan sambil ketawa.

"Erm, dik. Jangan ketawa banyak sangat. Nanti termasuk air liur awak dalam air saya."kata nya lagi.

"Erm kalau camtu. HANGYUL, AWAK LAH BUAT KAN YA!"jerit Yohan lalu menyambung lelong airnya.

"Ha yelah!"kata Hangyul lalu panjat kerusi dan tuangkan air Bandung itu ke dalam gelas plastik.

"Bak shini singgit."kata Hangyul.

Dia pun hulurkan duit seringgit nya lalu kata "Hai, saya Lia. Saya dari kelas MIDZY dan dari tadika chicken dinner."mesra kata nya.

"Oh hai shaya Hangyul."balas Hangyul pula.

"Comel lah awak!"puji Lia lalu lari dari situ.

"Euw, watdepak."kata Minhee yg menjadi papan iklan.

Maklumlah, muka hensem kan.
Jadi, Cikgu BoA pun gantungkan papan iklan yang ringan itu kat badan si Minhee ni.

"Eh Minhee. Awak jual hape je?"soal Seungyeon yang boring layan kerenah si Yohan.

Dari situ, kami dapat agak yg Yohan kena palau.

#pooryohan2k19

"Shaya jual spaghetti. Cikgu BoA yng jual tapi saya ditugashkan untuk pelomot (promot) spaghetti ni. Nape? Nak beli ke? Seyinggit je."kata Minhee dengan mudah skali.

Spaghetti tu singgit pun sebab dalam mangkuk kecik je.

Di padang,

"Ok. Muyed-muyed (murid-murid), sila berkumpul di padang sekayang (sekarang). Acara Meyentas Desa bakal bermula laghi 2 minit dayi (dari) sekayang!"kata Hyeongjun itu melalui mic nya yg kuat.

"Ohmaigash. I takut face I terbakar masa panash ni."kata Seungkwan, murid berumur 6 tahun lalu menutup muka nya dengan topi nya.

"I pun takut gak. Penat-penat I jaga muka I selama ni."balas Sungwoon acah diva.

"Wah you ke diva Tadika Sehati Sejiwa ?"soal Seungkwan sambil bersiap diri.

"Ofcoz lah! I diva tadika tu. You mesti wakil diva Tadika Chicken Dinner an? Hai, I Ha Sungwoon."kata Sungwoon yg acah-acah diva.

kindergarten of 101Where stories live. Discover now