Gotong Royong 🌱

42 7 3
                                    

Kalau korang dengar gotong royong, mesti korang dah tau siapa yang excited bab ni.

Secara tak langsung nya, gotong royong diadakan pada hari keesokannya kerana kelas memasing kotor akibat air yang diatas terkeluar secara tak sengaja.

Apalagi meroyan ah budak tadika.

"T-tangan aku.. tangan a-aku..."kata Sungwoon dengan tangan nya yang gigil.

"Weh asal ngan hyung? ASHAL MUAHAHAHAHAHA!"soal Yohan apabila melihat keadaan Sungwoon begitu.

"TANGAN HAKU KENA TAIK KUCING HUAAAAAA HAKU TAK SHUKA BASUH LONGKANG THO! HUAAAAAAA!"meroyan Sungwoon di situ.

Halah padahal dia pakai glove tu :/

"Halah halah cam tak beshe pulak kau ni. Setakat kaut taik kucing je kot. Macam tak— WARGHHHH!"kata si Jinyoung terputus apabila terjumpa makhluk warna hijau.

Kepala si Jinyoung terus dipukul oleh seorang lelaki berusia 4 tahun.

"Aduh... WOI ASAL KAU PUKUL HAKU DASARSZZZ KURANG HAJAR LOR YASZZZZ." divanya kamu, wahai kepala kecil.

"Sorry lah hyung. Gyul nak ajar hyung je. Hyung dengan hyung pendeks tu pun dua kali lima je."kata Hangyul lalu menyambung tugasnya.

Manakala yang lain pula,

"Erm korang macam mana ni?"soal Somi kebingungan.

Team Somi mempunyai 4 orang.
Somi, Doyeon, Wonyoung dan Yujin.

Cikgu hantarkan budak-budak yang tinggi panjang nak mampus tho hmmm.

"Lukis jelah orang lidi. Yang pasti kita paling tinggi kan dalam kelas, okay?"arah Somi membuat kan semua manusia galah itu mengangguk.

Diorang berempat mulalah conteng dinding.

Jap, author lupa nama aktiviti tu gais 😔 maafkan saya ya.

"Lee Chaeyeon, stop bergelek please. Kau ngan jamban mangkuk tak ada beza woi!"marah Chungha yang sedang mencuci mangkuk tandas.

Mencuci macam tak sesuai jadi baik aku kata Chungha memberus mangkuk tandas itu.

"Halah sis. Rilek ah. Macam kau shorang je tengah menggosok jamban."kata Chaeyeon lalu sambunglah gelek tiktok kat situ.

Harudang.. Harudang...

"Astaghfirullah hal azim.."

"Kak, dalam tandas takleh berucap."kata Sakura yang tukang basuh singki untuk menenangkan hati Chungha.

"Ni lagi sekor. Aku beristighfar bukan berucap nak mati tu! Hey, nasib kau comel, dik. Thank you very kamsa ya."kata Chungha lalu sambung mencuci mangkuk tandas.

Tiba-tiba, Chaeyeon punya kaki masuk ke dalam lubang jamban akibat tersalah step masa gelek.

"MUAHAHAHAHAHA GAIS CHAEYEON PUNYA KAKI MASUK JAMBAN HAHAHA VIRAL! VIRAL!"jerit Sejeong kecoh disitu.

Dia sempat lagi bawa iPhone 11 Pro dia tu pergi ambil gambar moment berharga ni.

"WOI UNNIE JANGAN DIKAU MENGAMBIL GAMBAR KU! HUAAAAA KKURA TOLONG CHAE!!!"

#chaekura(ʃƪ^3^)

"Padan muka kau, Chaeyeon. Dah kata jangan gelek. Sakura, jangan tolong dia. Biar dia kudung kaki dia HAHA!"jahatnya kau Chungha 😳

Sementara itu, di tandas lelaki pula.

"Mihun-hyung, camne nak buat mangkuk tandas ini berkilat?"soal Eunsang yang dari tadi gigih gosok mangkuk tandas itu.

"Ya Tuhan, sabar je dapat adik macam kau ni."kata Minhyun dengan perlahan lalu ke Eunsang.

"Kau pakai Harpic ke tak?"

"Ha pig?"

Minhyun facepalm.

"Harpic lah. Yang sabun mangkuk tandas tu. Kau takkan tak tengok iklan tv adik oi?"soal Minhyun lalu mengambil Harpic perisa lavender.

Eh betulkan kalau pencuci still panggil perisa rite?

"Nah."kata Minhyun sambil hulur Harpic ke Eunsang.

"Tuang sikit je tau. Zaman sekarang, semua barang naik. Mentang-mentang nak kaya cepat, semua ambil kesempatan ceh!"

"Bihun, sudah-sudah lah membebel. Nak bersih, bersihkan jelah."kata Jihoon sambil mencuci singki di situ bersama Junho.

PERGH VISUAL SUME CUCI TANDAS AH I FEEL U BRUH

Manakala yang lain semua tolong cikgu untuk susun barang yang dah kering dijemur semalam untuk menyusun semula di tempat biasa.

"Minhee, Dohyun saya tak suruh awak rehat eh!"marah Cikgu BoA pada dua orang yang tengah melepak di bangku berdekatan kelas Wannable.

"Astaghfirullah hal azim. Cikgu ni asal tho? Asyik-asyik cop kita jadi anak mulid dia. Kita kelas One-it bukan Wannable."bisik Minhee perlahan-lahan pada Dohyun.

Dohyun pun mengangguk.

"Mentang-mentang kita comel."

"Hey, MINHEE DOHYUN SINI!" ha sudah lion queen dah laung.

"Jomlah. Mana tau cikgu nak belanja kita kepci lepas ni."ajak Dohyun selepas dengar Cikgu BoA mengamuk.

"Okay. Jom!"kata nya.

"Nako, Hitomi angkat meja ni ke sana."

"Eh, bukan ke kanan sikit"

"Erm tak ngam pula. Ke kiri sikit."

"Haduh, tak ngam lagi. Ke—"

"Kau jangan sampai diorang lambung meja ni kat kau pula, Hyewon-ie."kata Cikgu Seungi yang perhati Hyewon dari tadi.

Hyewon tersengih lalu menyuruh mereka letak meja di situ.

Suasana Tadika Sehati Sejiwa mula riuh selepas dua jam diorang bergotong royong.

"Weh, finally kita dah siap!"kata Minju dan Yoojung dengan gembira sekali.

Tanam pokok bunga pun ambil 2 jam gais.

"PERGH! Sakit tulang belakang aku tho."rungut Jisung sambil mengurut belakang nya.

"Iya tho."balas Han Seungwoo.

Kelihatan suasana Tadika Sehati Sejiwa bersih sekali.

Aman damai sekali.

Dah takde dah sepah-sepah kecuali...

"Weh siapa yang lukis mural tadi?"soal Chungha keliru.

"Oh, tu yang tinggi-tinggi lampai tu."kata Minhyun sambil mengelap tangannya yang basah.

"Jom tengok!"

"WARGHHHH APA NI?!!!"jerit Minhyun yang terkejut lihat lukisan itu.

"WARGHHHH APA NI?!!!"jerit Minhyun yang terkejut lihat lukisan itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Maafkan author sebab author x tau camne nak rotate ;-;

"Hotakmu. Disuruhnya lukis cantik-cantik, lukisnya ni juga."kata Cikgu Keunseuk lalu menjeling tajam pada 4 orang anak dara tinggi lampai itu.

"Hehe."

kindergarten of 101Where stories live. Discover now