Boboiboy:haha aku gurau jelah!
Ali:ayah kau duduk mana sekarang? Tak tinggal sini dah ke?
Boboiboy:tak, ayah aku kerja dan suruh aku tinggal rumah atok aku. Nak aku berdikarilah katakan.
Ali:oohh. Kau tak rindu ayah kau ke?
Boboiboy:rindulah! Takkan tak kot! Dahlah ayah aku tu jadi anggota Tapops tanpa pengetahuan aku!
Ali:lah yeke?
Boboiboy:yelah!
Pada malam itu tok aba menyediakan makanan makan malam yg special untuk mereka.
Tok aba:boboiboy! Jom makan! Panggil kawan kau tu sekali!
Beberapa minit kemudian, boboiboy pun turun diikuti ali & khai.
Tok aba:hah! duduklah! Ali khai!
Boboiboy:wah! Banyaknya lauk tok aba masak! Ada kari, (nanti gopal datang kang) sup lobak merah (nasib fang takde) sedap ni! Buat susah je tok aba masak
Tok aba:alah, takdelah susah mana pun! Ha, makanlah!
Dan tiba tiba seseorang melulu masuk ke dalm rumah tok aba dan terus menyampuk.
Gopal:terima kasih tok aba! Ajak makan!
Dah agak dah-_-
Tok aba:eh! Kau ni! Tiba tiba je! Aku ajak diorang kau yg datang!
Gopal:alah, macam biasalah tok aba! Dimana ada kari-
Boboiboy memotong ayat gopal.
Boboiboy:disitu gopal mari! Hahaha!
Gopal:eh kau ni! Macam tahu tahu je!
Boboiboy:lah, aku dah boleh hafal dah ayat kau bila datang sini!
Tok aba:ha sudah! Jom makan!
Selepas makan, mereka ke ruang tamu pula untuk menonton tv dan menonton drama yg bertajuk 'Cindai'. Bila sudah hampir lewat malam, mereka pun naik ke bilik.
Keesokan harinya..
Seperti biasa, boboiboy akan mengikut tok aba berniaga dan akan melepak bersama kawan kawannya yg lain.
Ali:mana yg lain?
Boboiboy:kejap lagi diorang sampailah tu! Dah sekarang ni kita minum dulu!
Selepas beberapa minit menunggu, kawan boboiboy pun datang bersama ejen ejen yg tumpang rumah diorang.
Khai:ha tu! Diorang dah sampai!
Y&Y:hai boboiboy!
Boboiboy:hai yaya! Ying!
Selepas itu mereka semua pun terus duduk di kerusi yg tersedia di kedai itu. Tok aba pun membuat air untuk diorang.
Tiba tiba ochobot yg berada di situ seperti terkena renjatan elektrik.
Boboiboy:eh! Kenapa ni ochobot?!
Ochobot:ergh!.. Aku okey! Aku dapat panggilan dari komander ni!
Dan muncullah hologram komander yg disuluh dari mata ochobot.
Komander:dengar sini boboiboy!
Boboiboy:eh! Komander! Kenapa ni?
Komander:ada satu power spera telah dikesan di sebuah planet dan kamu akan pergi ke planet itu demi menyelamatkan power spera itu sebelum alien lain menjumpainya!
Boboiboy:planet mana kami nak kena pergi komander?
Komander:kamu kena ke planet ni!
Komander menunjukkan gambar planet itu.
Boboiboy:planet quobaq? Itu planet tempat kitorang berlatih dengan tok kasa dulu!
Komander:ya, dan kamu mesti kesana dan cari power sphera tu dengan segera! Pergi sekarang!
Lalu komander pun terus menamatkan talian.
Boboiboy:jom semua! Kita pergi ke kapal angkasa sekarang!
Ali:eh! Nak pergi mana ni boboiboy?
Boboiboy:kitorang nak pergi ke galaxy! Jomlah ikut sekali ali!
Ali:err.. Okeylah!
Boboiboy:tok aba! Kitorang nak gerak dah ni! (salam tok aba) pergi dulu assalamualaikum!
Tok aba:hah! Waalaikumussalam! Hati hati kat sana! Kejap! Sapa nak habiskan air koko yg atok buat ni?!
Tanya tok aba yg melihat banyak cawan dan air yg masih penuh.
Boboiboy:err... Ehehehe takpelah tok aba! Atok simpanlah dulu air tu, nanti kitorang balik minum ya! Bye tok aba!
Tok aba:bertuah punya budak! Buat penat aku je buat semua air ni!
Boboiboy dan kawannya pun mula berlari ke arah kapal angkasa yg berada tidak jauh dari situ. Ali yg turut berlari, tetiba dirinya terundur ke belakang kerana seseorang menarik lengannya.
Ali:ehh... Hah! Alicia!! Kenapa kau tarik aku tadi! Nasib baik tak jatuh!
Alicia:kau betul ke nak ikut diorang tu?!
Ali:yelah! Dah boboiboy ajak aku! Aku ikut jelah!
Situasi boboiboy.
Gopal:boboiboy! Nanti! Sapa nak pandu kapal angkasa ni nanti?!
Boboiboy:eh ha'ahlah! Jap! Aku try call kapten papa!
Boboiboy pun mendail no papazola.
Di rumah Papazola,
Pipizola sedang bermain dengan anak patungnya dan tetiba phone papanya berbunyi.
Ring...ring..
Pipi pun meangkat call tersebut.
Pipi:helo abang boboiboy! Ada apa ya?
Boboiboy:helo pipi! Papa ada kat rumah tak? Panggil dia kejap!
Pipi:kejap ye abg!
Pipi pun pergi kearah papazola yg sudah tertidur di atas sofa dan mengejutkannya.
Pipizola:papa! Bangun papa! Bangunlah papa! Bangun! Abg boboiboy telefon ni!
Papa:apa bising2 ni pipi oii! Kacau kebenaran nak tidur saja!
Pipi:abg boboiboy call ni papa! Bangunlah!
Papazola:arghh! Cakap sajalah papa tengah tidur!
Pipizola:papa taknak cakaplah abg! Dia nak tidur je!
Boboiboy:pipi kejut jugak dia sampai bangun! Ada hal penting ni!
Pipizola:yelah! Camna eh? Ha! Pipi tahu!
Pipizola:papa bangun! Kalau tak nanti pipi rakam gambar papa dan post kat ig macam haritu! Nak?
Terus papazola bangun dengan cepat bila pipi ungkit nak rakam dia tengah tidur macam video tahun lepas. Tahu takut!
Bersambung....
Jangan lupa vote dam komen k.
YOU ARE READING
Terjumpa Secara Tak Sengaja. (BBBG & EA)✔️
فكاهةSelepas ejen ali berjumpa boboiboy... Boboiboy telah mengajak ali mengikutnya pergi ke planet quabaq untuk mencari power sphera yg dikesan. Ali tanpa banyak cakap terus saja ikut. Selepas power sphera dijumpai, ada pula alien yg hendak merampas P...