8

31 2 1
                                    

Matanya melilau melihat sekeliling dalam rumah Hizan. Beg semua dia dah minta lelaki itu angkatkan. Dia picit hidung. Rindu Ibu.

      Sempat juga dia buat drama air mata sebab tak nak berpisah dengan ibu. Ibu bukannya ikut sedih tapi siap marah Eshal sebab tak nak berpisah dengan ibu. Katanya tempat seorang isteri di sisi suami.

      "Eshal!" Suara tenggelam timbul Hizan kedengaran menjerit namanya dari tingkat atas.

Malas-malas dia langkahkan kaki naik ke tingkat atas. "What?"

Hizan bercekak pinggang. Nak patah pinggang dia angkat beg baju Eshal. Isi batu ke apa dia pun tak tahu. "Kau tarik beg kau ni masuk bilik."

      "Bilik aku kat mana?"

Hizan kerut dahi. Dia membuka pintu bilik di hadapan mereka. "Bilik apa? Ni lah bilik kita." Dia menekan kuat perkataan 'kita'.

      "Aku taknak satu bilik dengan kau." Eshal peluk tubuh. Cukuplah dekat kampung dia kena satu bilik dengan Hizan. Takkanlah dekat sini pun kena satu bilik dengan lelaki itu? Ngeri.

Hizan juling mata ke atas. Anak perempuan mak achik ni nak kena ceramah agaknya baru nak sedar yang dia dah jadi isteri orang.

      "Look Eshal."

Bahu Eshal dipegang menghadapnya.

      "Kau sendiri setuju dengan aku yang kita akan cuba. Kau pun setuju nak hidup sebagai isteri aku kan? Takkan suami isteri kena berasingan bilik?"

Eshal picit hidung. "Tapi.."

      "No excuse." Hizan senyum senget.

Eshal tarik nafas. Kau sendiri yang setuju kan Eshal? Kena hadaplah benda macam ni. Haih. "So, ni bilik aku?" Tangan Hizan yang ada di bahunya, ditepis perlahan.

      "Bilik kita." Hizan tersengih dan menarik tangan Eshal masuk ke dalam bilik. Langsir di tarik memasukkan cahaya yang terang.

      "Fine! Bilik kita!" Dia menjeling tajam wajah Hizan yang masih tersengih. Tangannya yang dipegang Hizan segera ditarik.

Hizan baik. Ya, dia baik. Ada masa dia bergurau dengan Eshal. Tapi, hanya beberapa minit je lah. Lepas tu, memang mulut jamban dia tu mula lagi cari pasal dengan Eshal.

      "Wah!" Hizan baring di atas katil. Eshal memasukkan baju-bajunya ke dalam almari. Kalau nak dibandingkan bilik Hizan ni dengan bilik dia dekat rumah ibu, bilik Hizan dua kali ganda besar dari bilik dia.

      "Eshal.." Ikatan rambut yang diikat oleh Eshal dibuka. Dia mencebik bila Eshal tak layan dia. Hizan berdiri dan menapak ke arah Eshal. Bahu Eshal dicuit.

      "Apa?" Eshal menyoal malas.

      "Aku lapar.." Hizan bersandar di almari, menghalang Eshal dari mengemas baju. Lengan Eshal ditarik lembut. "Eshal aku lapar."

Eshal tepuk dahi. Dia menolak tubuh Hizan perlahan. "Tepi, aku kemas baju ni dulu."

      "Kita makan dulu, lepastu kau kemaslah puas-puas okay?"

Terkejut Eshal tangannya ditarik keluar dari bilik dan menuruni tangga. Dipukul bahu lelaki itu. "Kalau aku jatuh macam mana?"

      "Aku kan ada. Aku boleh sambut." Dia tersengih sebelum meringis sakit. Lengan yang dicubit Eshal, diusap perlahan. Tinggal dengan Eshal ni, badan kena ready untuk jadi lebam.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 19, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Ruang HatiWhere stories live. Discover now