Ok first aku nak cakap why aku selit hafal formula bukankah dah ada dalam paper exam just tiru je.
Ok senang cerita memang la ada dalam paper exam tapi sebab utama aku suruh hafal formula sebab ramai pelajar la tahu formula tapi tak reti guna because why most pelajar akan bergantung pada Paper Exam sebab situ dah ada.
Tapi bagi aku yang tip aku nak bagi ni memang buat kau tak payah belek kertas exam semata mata nak tengok formula dan bila kau tengok kertas exam punya soalan kau akan jadi oh aku faham soalan dia nak apa dia nak guna formula itu ini. Lehh kita jimat masa la sikit an. ><
Bila kau dah Hafal,
Bila kau dah faham dan tahu.
Nescaya kau mampu buat jalan kira dengan betul.Tips Hafal.(MT)
Kalau aku aku senarai semua formula then tulis dalam kertas tak kesah la kat mana jangan kertas. Then kau baca tiap hari. Kalau boleh pagi dan sebelum tidur. 2 kali tuw pon kira cukup baik dah. Then bila kau tengah buat latihan. Kau tulis formula asal dia dulu kat mana mana then baru kau buat jalan kira. Kenapa kena buat? So bila kau exam kau takkan terlupa formula asal nak guna.
Okay aku ni ada masalah tak ingat jalan kira always tertukar dengan jalan kira lain then menyebabkan markah aku kosong. Hmm geram İ. So bila aku tahu cara untuk elak jadi masa form 1 masa tuw kuat giler main phone melekat 24 jam then bila minggu exam barulah aku terkocoh kocoh cari buku buat latihan suruh faham. Tapi aku faham tapi aku tak ingat jalan kira. Hmm nasib. Memandangkan aku ni suka sangat study last minute. And yeah.. finally ni tips untuk budak study last minute. Tapi ingat tau masa tuw form 1 kalau form 3 ngan 5 jangan memandai nak buat nescaya aku sepak kau ke langit.
Tips ingat jalan kira(MT)
#studylastminute
#budakmalasbelajarK cukup let's move on. K tips ni lebih kurang cam tips hafal. Kau just tulis jalan kira dalam kertas then bila kau nak dekat dekat exam macam malam or pagi nak exam kau baca la tapi pastikan bila kau baca kau faham apa kau tulis dan faham jalan kira itu. Setakat ingat tapi tak tau guna tak boleh jadi. Tapi ingat bila tulis kau kena tulis dengan tulisan yang kau mampu faham biarla orang lain kau tengok cakap cakar ayam. Biar la aku punya nak cantik buat sendiri la!. Kalau nk colourful tuw boleh je lebih mudah ingatkan. Tapi ambik masa la sikit.
Note!!
Lupa aku nak ingatkan masa tulis jalan kira untuk ingat tuw. Tulis jalan kira yang betul betul kau tak ingat. Jangan kau pergi tulis semua jalan kira alamatnya baik kau angkut terus buku revision kau tuw. Takkan la takde jalan kira mt kau langsung tak ingat.Tapi untuk aku MT mudah actually ceh mudah la sangat nak boleh B and A tuw pon sedih nangis dulu baru dapat. Kenapa aku nangis? Tak faham punya pasal sampai menangis aku malam malam buta. Sebab takde orang nak ajar aku kat rumah tapi bila kat sekolah bila cikgu teran 3 or 2 kali aku still tak paham lagi. Hmm.
K berbalik semula ni nasihat aku la. Beli buku then buat la banyak latihan. Sebab MT ni ok je MT bukan killer subject ok it just KBAT lebih kurang. Jangan kepala asyik nak beli topup je haih. Buku ikut kau la nak yang mana. But aku ni cerewet sikit bab aku. Aku mementingkan bau,format dan struktur gaya penulisan. Aku tahu buku mahal tapi yang dah biasiswa tuw cuba la guna untuk beli buku sikit jangan guna untuk benda tak berfaedah macam spend kat siber cafe or beli topup selalu. Tapi kalau ada kerja penting tkpe. Kalau beli baju pon ok jugak. Hmm.
Latihan paling penting.
Sekian wabillahhitaufiqwassalamualaikum warohmatullah.
Entah betul ke tidak nih.
YOU ARE READING
Random Tips Study
RandomSetakat curah apa yang ditemui dan dikongsi Tapi tak janji ia berhasil untuk semua orang. it depend on yourself and your hardwork to get it. So let's start...