How To Stay Motivate

69 6 0
                                    

Ni aku ceritakan pengalaman aku dulu la.
Dulu aku ni budak dapat nombor terakhir dalam kelas. Tup tup tup bila UPSR aku dapat straight A memang langsung tak dijangka.

Kalau ikutkan hati aku masa awal tahun dalan bulan 3 aku mula fikir why kau tak nak belajar? susah sangat ke? Aku tanya diri sendiri. Masa tuw aku rasa nangis macam nak gila sebab orang kurang hormat aku sebab aku bodoh. Kau faham faham sendiri la.

Then terlintas dalam wajah mak ayah aku..aku fikir diaorang suruh kau berjaya dalam belajar sebab nak suruh kau hidup senang tak susah macam mereka kerja menoreh getah je la. Mula aku terbayang wajah diorang kalau dapat result hebat giler. Mesti diaorang happykan.

So dari start tuw aku tanamkan azam dalam diri aku aku buat semua ni semuanya untuk mak bapak aku. Masa tuw hoi tak yah cakap berderu air mata keluar. Hingus pon tak habis habis.

Tapi tak semudah tuw je aku bangkit datang pula angin malas hadoii ni masalah jugak disebabkan imam hati kuat mengatakan belajar Zie susah sangat ke nak belajar prove pada semua orang yang kau tak lemah dan tak bodoh. Then tkde orang nak pijak kepala kau. Kau tak nak ke macam tuw. Aku tanya diri ke.

Then aku start conteng buku nota aku sendiri tulis la kata kata semangat memang tak yah cakap time tuw aku menangis lawan nafsu malas aku.
Aku tulis.
Goodluck Zie.
Don't give up Zie
You can do it.
Prove it yang kau tak takut dengan cabaran.
Then aku tulis target aku nak dapat berapa A aku tulis 4A masa tuw aku fikir 6A angan angan mat jenin je tuw jadi aku lupakan hasrat 6A dan fokus pada target 4A dulu sebab aku rasa tak mampu sebab keturunan aku bukannya bijak sangat.

Bila sampai tengah tahun aku mula rasa letih then markah awal tahun aku menurun masa exam tengah tahun. Masa tuw memang rasa letih tak yah cakap la. Start belajar pukul 3 then magrib baru berhenti then sambung pulak lepas isyak belajar sampai pukul 10 then baru tido letih tau tak then pukul 5 aku bangun pagi pagi just study letih giler. Disebabkan hati aku ni teguh tetap pendirian aku nak berjaya.

Aku beli sticky note then aku tampalkat meja belajar then letak lagi dalam buku latihan then setiap kali aku rasa down aku tulis kata kata semangat sampai buku aku penuh dengan conteng 'don't give up zie'

This is how I stay motivate.
Simple.
But satu je la penting nafsu malas kena kawal dua kau teguhkan je la hati tuw jangan biar terpesong.
Nak belajar hati kena teguh tau bukan saja nak buat story dalam wattpad je kena hati kental.

K
İtu saja dari aku
Sedikit pengalaman hope korang dapat apa yang aku cuba kongsikan dallam ni
Bye.

Random Tips StudyWhere stories live. Discover now