So tips kali ni agak sama dengan yamg sebelumnya iaitu how to start study i think.
1: Bercerita semula apa yang sudah belajar. Contohla kau belajar tentang pembentukan baby so kau terang la satu satu. Speak out okay. Sebab aku suka buat macam ni sebab aku nak tahu masa aku jadi apa yang aku dapat ingat yang tak dapat ingat aku tengok buku balik then baca. Bercerita ni tak memerlukan just kau sorang dah cukup. Tapi jangan tempat crowded pulak. Nanti orang cop gila pulak.
2:Teach other people. Bila kita pandai kita ajar orang lain insyallah apa yang kita ajar diaorang tuw ingatan kita lebih kuat tentangnya.
3:Use Mind Map. Tak kisah korang nak buat macam mana mind map korang love? Ikut suka hati korang suka macammana rupa . Colourful note lebih membantu okay berbanding yang hitam putih ia sangat membatu improve kita punya memory.
4:Draw Diagram. Contoh la, korang belajar pasal jantung so korang lukis dan label walaupun hanya sekali atau tiga kali korang buat then kau tengok perhatikan betul. Korang mampu ingat setiap bahagian yang tuw nama apa yang ni nama apa. Simple okay kalau korang lukis tapi rupa macam takde rupa tkpe asalkan korang faham dan mampu ingat.
5: use your imaginantion. Ni khas untuk budak jenis aku. Pemalas. Damn it. So kalau aku la aku ni jenis kuat berimaginasi kalau aku buat mind map ke apa ke aku just lukis lukis then bila je masuk exam aku mampu bayangkan seolah olah benda tuw terapung. Dan aku boleh bayang kedudukannya. I know it doesn't make sense but believe me. Kalau contoh pasal pokok kan aku just bayang tengok pokok mangga kau dapat bayang apa dekat situ. Jadikan persekitaran sebagai idea untuk improve memory supaya kita mudah ingat bila tengok je ouh aku tau ni apa apa. Aku boleh bayang satu satu.
6: reward yourself while study. Contohnya ,kalau aku la aku baca seperenggan bila seterusnya aku makan. Haa aku suka bila buat macam tuw. Dia macam ada sesuatu yang mampu tarik aku terus belajar. Macam ni la if you keep learn ,study,read you can eat that kismis. Depend on makanan apa yang korang suka gummy bear candy. Ikutla tapi kalau boleh no junk food. It's not good for our health.
7:take your regular break.
8: ni akhir sekali tapi aku ada baca la dan aku ada hasrat nak cuba buat. Walk before an exam. Mean pergi tempat yang boleh tenangkan fikiran aku rasa. Untuk lebih lanjut korang boleh layari google untuk tahu. Because aku sendiri pening dengab bahasa inggeris. Ia merujuk pada suatu kajian la.
8: Flashcard. Ini lebih banyak akan dikupas pada tajuk akan datang kat situ aku akan ajar buat flashcard yang mudah faham dan simple.
By the way kalau ada sesape nak request apa apa study tips just drop a comment below.
If tak faham boleh tanya.Hanya itu saja dari aku sekian terima kasih.
Dari velvet_muffin.
YOU ARE READING
Random Tips Study
RandomSetakat curah apa yang ditemui dan dikongsi Tapi tak janji ia berhasil untuk semua orang. it depend on yourself and your hardwork to get it. So let's start...