English? Email? Essay? (Random topic)

176 1 0
                                    

İni bukan cara cara untuk buat karangan english. Tapi cara untuk dapatkan idea menulis essay english.

By the way ini mungkin lebih kurang dengan writing tips version wattpad tapi percaya truly aku tak sangka terkeluar idea sebegini.

K k k

Straight to point. Pernah tak korang otak korang tiba tiba stuck nak tulis essay english masa exam bukan idea ok.

Kau baca soalan essay. Rasa macam confirm A kali nih. Tup tup habis je satu ayat. Erkk aku nak sambung apa lagi ekk asal pendek.

Ni caranya. Formula untuk halang korang tiba stuck untuk menulis essay english.

____

Untuk karangan bentuk kronologi masa. Most of essay keluar cemgini tapi tak semestinya.

*describe apa yang berlaku
*express your feeling

-Always ask to yourself wh question
  *what happened?
  *where did it happened?
  *when did it happened?
  *who involved ?
  *how did it happened?

Kalau korang nak panjang lagi korang punya essay?

Let's use what if?

Apa guna what if nih?
Hahahhaa dia ibarat plot twist untuk tambah lagi word karangan kau.

Contoh la kalau kalau ayat biasa. Situasi budak menangis.

Aku memujuk dia dengan penuh lembut. Aku memberitahu mak dia akan kembali sekejap lagi dan berhenti menangis dan tersenyum. (No plot twist)

Aku memujuk dengan dia dengan penuh lembut tetapi dia semakin lebat menangis. Aku memandang dengan penuh rasa kesian. Ouu such a poor boy. Then aku teringat aku ada beli chocolate tadi jadi aku pon bagi kat dia. Dan dia tersenyum lebar ke arah aku. (Plot twist)

Nampak tak disitu macammana aku twist ayat aku. *cough*

bila sesuatu bukan dalam rancangan kita terjadi, jadi as hero kita kena ambil langkah tindakan terus untuk menyelesaikan masalah itu.

Get it?

Interesting right? macam buat cerita pulak uolls.

Btw sorry I am too lazy untuk buat ayat tue dalam english. Uhuks

Yang tue pon datang secara spontan.uhuks sorry.

_____

So disitu saja.

Kalau tak faham jugak. Sorry la ye ayat aku terlalu berbelit.

Asalnya aku nak buat video bagi mudah faham. Tapi tue la aku terlalu segan untuk show up so yeah.

Mohon semua dapat hadam betul betul ye.

By the way nantikan episod seterusnya english? Essay? Part 2 oh yeah.

Feeling youtuber kejap. Uhuks.

Untuk penjelasan. Kenapa aku tulis random topic diatas. Adalah dia sesuai dengan mana mana form or darjah.

Dan selain dari essay ia juga boleh guna untuk lain lain. Uhuks.






Random Tips StudyWhere stories live. Discover now