********
نكمل....ساره:كنت عارفه إن ده هيحصل بقولك ي أحمد قولي العنوان وأني هجيلك دلوقتي وهحاول أقنعها.
أحمد ببعض الأمل : تمام هبعتلك العنوان فى مسج.
وقام بإغلاق الخط وبعث لها العنوان الذى لم يكن بعيداً عن منزله لذلك لم تأخذ الكثير من الوقت للذهاب لهم وقد صادف وقت وصول والده أحمد مع خروج ليان من السوبر ماركت
والتى عرفتها من حديث ابنها ووصفه الدقيق لها ...فقامت بإيقافها سائله لها :انتي ليان.
ليان بإستغراب وتعجب لمعرفه تلك المرأه الغريبه لها :اه بس حضرتك مين ؟!وكمان عرفتى اسمى منين ؟!...
ساره بإبستامه كمحاوله لتلطيف الأجواء : أنا مامه أحمد و هو حكالى عنك ،وكنت حابه انى أشوفك فقلتله يعزمك على الغداء بس ،فقالى إنك رفضتى العزومه.
ليان : أهلا بحضرتك وأنا بعتذر منك بس مقدرش آجى وأنا معرفش حد فيكم حتى أحمد أنا لسه عرفاها امبارح ومش معنى كدا انى أوافق على أى حاجه.
ساره بإبتسامه اعجاب من تلك الواقفه أمامها : تعرفى انك بتفكرينى بحد أعرفه نفس اسلوبك وحتى فى ملامح كتير منك تشبهك .
ولكنها توقفت عند تلك النقطه ألا يمكن أن تكون ابنه ذلك الشخص ليس هناك حرج من التأكد من ذلك ....
واستكملت كلامها مستفسره : هى مامتك اسمها هدى أو تعرفى حد بالإسم ده.
ليان بإستغراب : اه فعلا مامتى اسمها هدى بس حضرتك عرفتى ازاى.
ساره بصدمه وفرحه فى ذات الوقت: يااااااه مش مصدقه بجد احنا طلعنا معارف تعرفى إن مامتك كانت أفضل صديقه عندي أيام الدراسه بس أنا مشوفتهاش من وقت ما اتجوزت وسافرت هنا ولو حابه تتأكدى ممكن تتصلى عليها وكمان أسلم عليها بالمره .كل ذلك الحديث تحت نظرات أحمد الفرحه ولكنه لم يتدخل فى الحديث بل بقى مستمع فقط .
أما ليان فأخرجت الهاتف من حقيبتها الصغيره وقامت بالاتصال بوالدتها والتى ما إن أجابت حتى باعتتها بسؤال جعل الحيره تملئ عقل والدتها
ليان:الو ايوه ي ماما عامله ايه هو انتي عندك صديقه اسمها ساره.
هدى :ايوه دي من اعز اصدقائي بس مشفتهاش من فتره طويله بس ،بتسألي ليه.
وقبل أن تجيب ليان قالت لها تلك الوافقه تسمتع للمحادثه الدائره بينها وبين والدتها
ساره :من فضلك ي ليان ممكن تخليني أكلمها.ليان:أكيد اتفضلي.
ساره بنبره فرحه لمحادثتها لصديقه الطفوله :ازيك ي هدي عمله ايه وحشتيني جدااا.
هدي : ساره ياااه وحشتينى أوى يا سو بجد مفاجئه حلو انى أكلمك بعد الفتره دى كلها .
ساره:وأنا والله بقولك ايه ي هدي احنا عازمين ليان ع الغداء فلو سمحتي خليها تيجي أصل هي مش راضيه.
هدي :أكيد طبعاً مش هرفضلك طلب دا انتي زي أختي هي أكيد رفضت علشان هى لوحدها ولازم تاخد بالها من نفسها وكمان متعرفكمش دى بنتى وأنا عارفه طباعها .
ساره :فعلاً ي هدي زي ما قولتي كده هي قالت الكلام ده ما شاء الله الحقيقه يعني بنتك متربيه .
هدي :ربنا يخليكي لينا ي ساره ده من زوقك طب اديها الموبيل لو سمحتي علشان أقولها تروح.
ساره : ماشي ي هدي اتفضلي ي ليان.
هدي : متكسفيش طنط ي ليان دي اختى اعتبريها أنا ووافقى .
ليان بطاعه لوالدتها :ماشي ي ماما أنا رفضت بس علشان مش عرفاهم بس انتي طلعت عرفاهم خلاص ... . وأنهت كلامها بمقولتها المعتاده مع والدتها كل حديث.. صافى يا لبن هههههه.
هدي : حليب ي قشطه ههههه. ماشي مع السلامه يبقي سلميلي ع طنط.
ليان :ماشي باي.
ساره : هاااا هتيجي صح .ليان :أيوه.
أحمد بإندفاع : yes ...أوه آسف اني بس مبسوط انك هتيجى ، وكمان طلعنا معارف عشان ميبقاش ليكى حجه .
ساره بفرح :طيب ي ليان أحمد هيجي يخدك بالعربيه بعد العصر كده أوكي عقبال متلبسي ماشي.
ليان :ماشي بس في مشكله دلوقتي لو أهل البيت مردوش أنا مش هعرف آجي لأني في مسابقه ولازم أسمع كلامهم عشان أضمن انى أفوز فيها .
ساره :طب أنا ممكن أكلمهم متقلقيش.
ليان :لا ي طنط متعمليش كده ده كده ممكن يأثر عليا أنا هكلمهم ولو مردوش عادي ممكن نعوضها وآجي أتغدي معاكم بعد ما المسابقة ما تنتهي..........******
بليييز ممكن رأيكم.. يهمني جدااا....
أنت تقرأ
"حب من أول نظرة "
Cerita Pendekولا يأتي الحب من أول نظره...وإنما يأتي النظر مع أول حب... 💙