*flashback on (umur Hali 11 tahun)
Hali's POVHali: Papa, papa nak pergi mana malam-malam ni?
Dark (Papa Hali): Papa nak pergi kerja part time. Hali jangan tidur lambat tau, esok Hali sekolah.
Hali: Ok.
Itulah jawapan yang sering didengari olehku. Walaupun soalan itu selalu ditanyakan kepada papa, jawapannya tetap sama. Aku tidak pernah bosan mendengar jawapan itu.
*skip time (waktu pagi)
Hali: Mama, papa tak balik lagi ke?
Light (Mama Hali): Entahlah, mungkin papa balik lambat kot. Hali jangan risau, dah cepat pergi sekolah. Nanti terlambat pulak.
Hali: Ok, mama. (salam dan cium tangan Light)
Pelik. Kenapa papa balik lambat pulak hari ni? Selalunya paling lambat papa balik pun pukul 4:00 pagi. Ah, tak apalah. Nanti bila papa dah balik aku tanya.
*di sekolah Hali
Tengah sibuk aku baca buku, ada sorang budak ni nama dia Sam. Dia berdiri depan aku. So, aku malaslah nak layan dia. Tiba-tiba, dia rampas buku aku.
Sam: Woi, Hali! Kau ni, lembik arr. Baca buku je tahu. Kau tak ingin ke jadi gangster macam kita orang ni?
Lepas tu, lagi 2 orang geng dia datang. Nama dia orang John dengan Timmy. Aku malas nak layan dia orang sebab mama aku cakap 'biarlah orang buat apa yang kita tak suka, apa yang kita perlu buat adalah membiasakan diri dengan perangai orang tu'. Aku pun bangun dari tempat aku duduk. Lepas tu, aku cakap...
Hali: Sorrylah, hati aku ni lembut sikit. Tak lah segangster korang.
John: Eleh, nerd lah kau ni.
Wait! What!!! John panggil aku nerd. Yalah, aku ngaku aku pakai cermin mata macam budak nerd lepas tu aku ni ulat buku. Tapi, janganlah ejek aku! Aku dah geram sangat dengan dia orang, lepas tu aku cakap...
Hali: Ish, korang ni memang nak kena!
GEDEBUK!!!
SPEK!!!
BANG!!!Akhirnya, aku pula yang kena belasah dengan dia orang. Nasiblah Sam dengan John tak sekelas dengan aku. Kalau tak, confirm dah kena ejek. Cuma Timmy je lah yang sekelas dengan aku tapi dia tu tak banyak cakap, pembuli je.
*di rumah Hali
Hali: Mama, Hali dah balik.
Light: Hali! Kenapa muka Hali lebam-lebam ni?
Hahha, mama aku dah perasan dah lebam-lebam aku ni. Sebenarnya, aku dah selalu dah kena buli. Mama aku pulak dah selalu tanya soalan macam tu.
Hali: Kat sekolah tadi Hali tengah baca buku, lepas tu tiba-tiba Sam dengan geng dia datang belasah Hali.
Light: Hali sabarlah, ya. Mama tahu Hali suka belajar and mama takkan halang minat Hali. Dah, pergi mandi.
Hali: Ok.
Aku pun menggerakkan kaki aku untuk pergi bilik air. Time aku lalu bilik mama dan papa, aku terkejut. Asal badan papa lebam-lebam dan luka-luka ni?! Aku pun apa lagi terus masuk je lah bilik tu.
Hali: Papa! Kenapa lebam-lebam, luka-luka ni? Papa ok tak?
Dark: Papa ok je. Ni ha, pagi tadi papa pergi selamatkan budak dari kena culik. Ha, yang Hali ni pulak. Asal lebam-lebam badan?
YOU ARE READING
SAHABATKU SEORANG PSYCHO (Slow Update)
FanfictionHali, seorang remaja yang berumur 15 tahun dan tidak mempunyai sesiapa selain ibu dan bapa angkatnya. Solar, seorang remaja yang sebaya dengannya dan mempunyai ibu, bapa dan adik kandungnya. Hali juga merupakan pelajar baru di sekolah Solar. Namun b...