Maya duduk di buayan yang tersapat di taman permainan pada waktu petang. Tangannya memegang buku yang telah pudar warnanya.
// Flashbackkk//
Seorang gadis tingkatan 4 pulang dari sekolah sambil menguap,'Huwaaa.... Penatnya!! Sudah 4 minggu si Ryan masih merayu dengan aku tapi aku tidak ambil kisah. Bukan aku sombong tapi aku tidak berapa suka akan bunyi bising'.
Sedang gadis itu mengalamun tantang pelajar lelaki yang kuat suara serta charmingnya, dia ternampak sebuah buku yang digigit anjing.
Book alert!! Book alert!!!
Maya segera mengejar anjing itu. Dia mengambil ranting kayu dan cuba menakutkan anjing itu supaya dijatuhkan buku pudar itu,"Jatuh... Jatuhkan buku itu aku cakap!!!".
Oleh kerana anjing itu tidak mahu menjatuhkan buku itu dan cuba menyerang dia, Maya terpaksa menggunakan cara kasar iaitu membaling ranting kayu dan terkena pada anjing itu.
"Oowwffff!!!!!!" ( maafkan saya. Wa gak tahu macam mana nak tulis apa yang anjing cakap bila... Em.. Macam nangis ke?? Sambil lari??? Hantam sajala. Bolehkan????hehehe) anjing itu lari dengan empat kakinya.
Maya tercungap-cungap kerana mengejar anjing itu dan mengutip buku yang jatuh," Akhirnya... Dapat juga aku buku nie".
// Back to the present babe!!!///
Maya mengusap buku itu lembut,' Aku ambil sajalah buku nie. Sayang kalau nak dibiarkan buruk'.
---------------------------------------------------------------
Ryan ( pov)
Sudah petang, burung-burung berterbangan pulang ke sarang. Lewat sungguh hari ini aku pulang. Habiskan masa dengan melukis dinding sekolah yang bertemakan sekolah impianku atas arahan cikgu Rania.Huh!! Hari ini pun gagal!! Gagal untuk dekat dengan Maya. Entah mengapa, aku rasakan yang dia lain dari yang lain iaitu para diva dan penipu yang sering aku jumpa. Begitu juga dengan para pembuli yang baik hanya didepanku tapi dibelakang.... Hem!! Terbalik!
Aku berhenti di tepi jalan yang menghadap taman permainan, aku teringat akan senyumannya. Sampai sekarang ia sentiasa difikiranku dan ditidurku,' Huwaaa....!!!!!! Apa yang jadi dengan aku nie?? Demamkah??? Setahu aku, dulu demamku tidak sebegini. Adakah aku dah hilang akal fikiran??' habis kusut rambutku, aku kusutkan seperti fikiranku yang telah serabai ni.
Aku cuba melihat kekiri dan kekanan, cuba mencari jika ada yang melihat aksi hilang akalku ini. Kemudian, aku terlihat seorang gadis berambut hazel duduk di buayan sambil memegang sebuah buku.
Aku rasa dia tidak perasan akan kehadiranku, insan yang kesian ini,"You are beautiful, don't you know?? Maya" bisik aku perlahan sebelum gadis hazel itu berjalan pergi.
Aku terus berlari pulang ke rumah,"Aku dah pulang "kataku sebelum naik menaiki tangga dan masuk ke dalam bilik. Dilemparkan beg sekolah ke atas katil dan menghempaskan badan disebelahnya.
------------------------------------------------------------------Normal (pov)
Remaja lelaki yang masih memakai pakaian sekolah bangun dari perbaringan lalu mencapai buku lukisan yang dibeli pada lima minggu yang lalu.
Lukisan#1 ialah seorang gadis hazel sedang tersenyum sambil melambai tangan
Lukisan#2, gadis hazel melangkah masuk ke kelas.
Lukisan#3, gadis hazel sedang membaca buku.
Lukisan#4, gadis hazel yang tenang sambil rambut dibuai angin.
Dan banyak lagi, sekarang remaja itu mahu melukis lagi tentang gadis hazel duduk di atas buayan dengan buku diatas paha. Dia tersenyum,'tidak akan aku berputus asa. Tunggu.... Satu hari nanti.... Satu hari nanti!! Kau akan___ tak tahu tapi___ Anggap aku sebagai_______ orang yang rapat dengan kau, Maya Ariana' tekad remaja itu.------------------------------------------------------------------
Di sekolah yang spesefiqnya kelas,"M-Mayaa!!!!!" panggil seorang remaja lelaki dengan kuat.
~ Aku tidak akan mengaku kalah. 'Don't ever give up, event so many time you have fail but one day, just one day you might______ achieve it~~
From Mai's qoute
YOU ARE READING
Gadis pencinta buku(tidak Disambung)
Viễn tưởngKisah tentang seorang gadis yang amat menyukai buku. Dan pada suatu hari, dia dan keluarganya berpindah ke suatu kampung pendalaman kerana ayah dipindah tempat kerja. Di sana,gadis itu akan menjumpai sebuah buku misteri ,sekumpulan remaja seusia dia...