Aquaphobia | two

95 19 18
                                    

"Adakah air yang menjadi punca , atau aku yang membawa malang ? "

♡  ♡  ♡













Aku ingin melintas jalan . Nasihat abang ketika ingin melintas jalan menjengah fikiran . Walaupun jalan itu bukanlah jalan besar yang selalu menjadi laluan kenderaan lalu - lalang , namun bagiku jalan tetap jalan . Pasti sekali akan ada kenderaan yang akan lalu .

Aku memandang kiri , kanan , dan akhirnya kiri semula . Langkahku mula diatur untuk melintas apabila aku dapati tiada kenderaan . Ketika berjalan , tiba - tiba  hatiku merasakan sesuatu yang tidak senang . Aku lantas menoleh ke kiri dan mendapati sebuah kereta menuju ke arahku dengan laju . Entah mengapa kakiku tidak dapat bergerak lagi . Mataku sedikit mengecil dan membesar kembali .

" Papa , J-Jangan ! "

Streetttt

Dum !

" Eh dik ! " pakcik di seberang jalan lantas menerpa ke arahku yang tersidai di longkang besar yang terdapat air jernih di seberang jalan . Kereta papa dapat aku rasakan meluncur dengan laju meninggalkan kawasan taska . Badanku terasa sakit . Seketika , pandanganku berpinar . Sempat ku dengar suara abang yang panik memanggil namaku .

" Fiya ! "

_____

" Pakcik nampak tak nombor plat kereta tu ? " soal abang kepada pakcik yang menjual aiskrim itu . Kini , kami di hospital .

" Pakcik cuma sempat tangkap WAP . Yang lain pakcik tak dapat . Maaf ye nak . "

" Tak apa , pakcik . Pakcik tahu tak tu kereta apa ? "

"  Kerete Mercedes , warna hitam . " abang menggenggam penumbuk . Lantas dia keluar dari hospital kemudian menaiki kereta miliknya . Tujuannya cuma satu , ingin berjumpa papa .

_____

" Kau buat apa dekat anak kau lah sial ! " penumbuk dilayangkan . Papa terdongak ke atas bersama mulutnya yang memuntahkan darah . Papa memandang abang , sebelum ketawa besar .

" Apa aku dah buat ? Anak aku ? Aku ada anak eh ?  " dia memprovok kata - katanya sendiri . Abang mengetap gigi . Sekali lagi penumbuk dilayangkan .

" Fiya Raysha binti Abdul Rais . Anak kau , benih kau . Tak mengaku lagi ke ? "

" Oh . Mak kau tak cerita eh yang dia tu anak sial ? Anak luar nik -- "

Buk !

Sekali lagi penumbuk dilayangkan . Papa tersenyum sinis .

" Dia tetap anak kau ! " kata - kata abang membuatkan papa ketawa sinis .

" Well , kalau bapak dia sendiri mengaku tu bukan anak dia , apa kau boleh buat ? Bukan salah aku , menafikan dia tu anak aku . Mak kau tu yang terhegeh - hegeh sangat nak kahwin dengan aku . Padahal aku sentuh sikit je , mengandung boleh gugurkan . Kalau dia buang anak sial tu dari dulu lagi , aku rasa mak kau tak mati sekarang . " kata - kata papa membuatkan darah abang naik secara mendadak . Abang mengangkat penumbuk , ingin dilayangkan pada wajah sinis papa . Namun , papa menghalang penumbuk itu sebelum mengenai wajahnya . Tangan abang dipulas kebelakang .

" Kau fikir aku tak tahu perasaan kau pada dia , melebihi adik beradik tiri ? " papa memprovok abang . Abang sedikit terpana namun sempat dikawal riak wajahnya .

" Aku sayang dia sebab aku dah tak ada sesiapa lagi dekat dunia ni . "

" Kau fikir aku bodoh sangat ke tak dapat bezakan antara sayang dan cinta ? Wow ! Budak mentah yang baru umur 18 tahun jatuh cinta dekat budak bawah umur , itupun baru 5 tahun . Beza 13 tahun . Oh , sebab nafsu ya ? "

" Kalau sebab nafsu , tak apa . Aku benarkan . Sentuh je anak sial tu , sumpah aku lansung tak kisah . " sambungnya lagi . Abang mengetap gigi .

" Aku bukan macam kau , sentuh tanpa ada ikatan . Kalau aku cintakan Fiya sekali pun , rasanya tak kacau hidup kau kut . Kau sendiri menafikan dia tu anak kau . " abang mula berkata sinis .

" Tambahan pula , bapa dia ni tak macam manusia . Macam binatang ! Dah sentuh kaum hawa , dibiarkan beranak - pinak . Lepastu mak aku pun dia bunuh . Kau memang tak layak digelar manusia . Kau tu cuma layak digelar binata-- "

Buk !

_____

Terasa satu tangan hangat melekap di tapak tanganku . Aku dapat rasakan belakang tanganku dibawa ke bibirnya lau dikucup perlahan .

" Fiya , bila Fiya nak sedar ? "

Suara itu .

Aku amat mengenali suara itu .

Itu suara abang !

" Fiya tak sayang abang , ya ? Tidur lama - lama . Tinggalkan abang sorang - sorang . "

Tak , abang . Fiya sayang abang . Sebab Fiya sayanglah , Fiya cuba kuat demi abang .

" Nak dekat sebulan Fiya tak sedarkan diri . Fiya tak rindukan abang , ke ? Fiya , abang rindu . " sekali lagi belakang telapak tanganku dikucup olehnya .

Aku cuba menggerakkan jariku . Untuk memberitahu abang bahawa aku rindukan dia . Namun jariku cuma kaku . Aku mahu meraung untuk memberitahu abang bahawa aku juga merinduinya . Namun bibirku terkunci .

Abang ..

Fiya sayang abang juga ..

Fiya rindukan abang ..

" Abang .. "

" Fiya ! "

Aquaphobia [ SU ]Where stories live. Discover now