الفصل الخامس❤
مرا اثنا عشر ساعه في حزن علي الجميع في حزن وبكاء وخلال الاثنا عشر ساعه انتقل والد كارما الي المستشفي بعد اصابته جلطه علي المخ وهذا مازاد الحزن علي الجميع جاء خطيب يمني هو ووالدته.
ام احمد بحزن مصطنع : الف سلامه علي كارما والحج محمد.
يمني بحزن وبكاء : الله يسلمك.
ام احمد وهي تواجه كلامها لعبير : وانتي بقا ياام يمني هتأجلي فرح احمد ويمني.
عبير بعصبيه وحزن : وانتي شايفه ان دا وقت كلام في افراح.
ام احمد بعصبيه : دانتو لطعين الواد سنتين جمبكم.
احمد وهو يهدي والدته : اهدي ياماما مش وقته الكلام ده.
ام احمد بسخريه وعصبيه : اسكت انت كان زمانك معاك عيال بس هقول اي وكلين بعقلك حلاوه.انا خلاص شلت ايدي منكم وبنتكم مش عايزنها.
كانت تنظر له تريد ان تعرف ردة فعله بعد كلام والدته ولكنه كان ساكن كانه لاتحدد مستقبله حزنت يمني كثيرا كأن الامر لايعنيه.
كانت ستحاول عبير ان تجعل ام احمد ان ترجع عن قرارها ولكن يمني سبقت والدته بالكلام.
يمني ببرود مزيف : انتي قبل ماتيجي تطلبيني لابنك كانتي عارفه ظروفنا ولو عقلك خيلك اننا هنتكسر ببعدكم يبقا تصححي معلماتك.،(وانهت كلمها بسخريه)
نظرت لها ام احمد نظره ناريه لو كانت النظرات تقتل لكانت قتلت يمني في مكانها.
ذهبت ام احمد هي وابنها.عبير بحزن : ليه يابنتي اتكلمتي معها كده وخسرتي احمد.
يمني بحزم : اللي ميحترمش ظروفي وظروف اهلي من دلوقتي يبقا عمره ميحترمني.ولا يحترم اهلي وانا ماعنديش اغلي منكم.وانتي شفتي معملش حاجه لما امه اتكلمت.!
اخذتها عبير يمني في حضنها وكانت تبكي كثيرا وتدعي في سره ان تعدي هذه الازمه علي خير.
كان يتابع كل هذا وهو ينظر لها باعجاب وتعجب في نفس الوقت فاول مره يجد فتاة تضحي بحبها من اجل عائلته.واعجاب لانها دفعت عن نفسها ولم تنزل من شان عائلته.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ثاني يوم في الصباح توجه طارق وادم الي مكتب الدكتور ليستعلمو عن حالة كارما.
خبط طارق علي الباب وسمح لهم الدكتور بالدخول.جلس ادم وطارق امام الدكتور وكان دكتور غير الدكتور التاني.
طارق : لو سمحت هو فين دكتور وليد.!؟
الدكتور : اتنقل وانا هنا مكانه.
ادم : كان فيه بنت هو اللي عارف حالتها.
الدكتور : اسمها ايه.؟
ادم : كارما.
الدكتور : دي عندها شويه جروح ورجليها مكسوره وهتقعد هنا كام يوم مكان العمليه وهتفوق شويه كده.
سعد ادم كثيرا ولكنها لم يبين عكس طارق الذي ظهرت فرحته.
طارق : طب هنشوفها امته.؟
الدكتور : لما تفوق.
خرج ادم وطارق من عند الدكتور.
فرحت عبير ويمني وهدي كثيرا عندم اخبرهم ادم.بعد ساعه فاقت كارما دخل الجميع لكارما ماعدا ادم.
عبير وهي تحتضن كارما وبدموع الفرح : الف سلامه عليكي ياحبيبتي.
كارما بصوت ضعيف : الله يسلمك يماما.،سكتت كارما شويه
كارما بلهفه : بابا عامل ايه.يمني بحزن : بابا اتنقل للمستشفى وتعبان اووي.
حزنت كارما كثيرا وبكت علي والدها.
دخل ادم.ادم بهدوء : عم محمد حالته صعبه جدا والدكاتره دخلوا للعمليه.
زاد بكاء كارما كثيرا وايضا عبير ويمني وحزنت هدي عليهم كثيرا.
ادم بهدوء : هو دلوقتي محتاج دعواتكم ياريت تصلو وتدعيلو.
بالفعل ذهبت يمني وهدي وعبير للجامع اللي في المستشفى ودعو لمحمد كثيرا.ولم بالطبع لم تستطع كارما الذهاب معهم ولكن ظلت تدعي لوالدته كثيرا.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند يوسف ومنهكان يلبس يوسف بستعجال.
منه بقلق : هو فيه حاجه يايوسف.
يوسف بكذب : مفيش حاجه يا حبيبتي انا رايح مشوار.
منه بعدم تصديق : ماشي.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرا ثلاث ساعات علي تواجد محمد في العمليات.
خرج الدكتور من الغرفه ليذهب له الجميع.عبير بقلق : طمني يا دكتور هو عامل ايه.
الدكتور باسف : البقاء لله.
انهارت عبير ويمني من البكاء.اقترب ادم من عبير
ادم بحزن : اولا البقاء لله وهو دلوقتى محتاج دعواتكم.
هدات عبير قليلا وقامت حتي تستعد لمواجهة الحياه مع بناتها بعد موت زوجها وقرة عينها.
لم تستطيع عبير او يمني اخبار كارما بوفاة والدها لهذا طلبو من هدي ان تخبرها.انهارت كارما عندما علمت بوفاةوالدها.مرا اليوم سريعا وتم فيه تغسيل محمد ودفنه ولم تستطع كارما حضور دفن والدها لوجود كسر في رجليها.ظل ادم معهم طوال اليوم ولم يعرف لماذا فعل هذا فهو كما يعلم الجميع قاسي القلب مع الغريب ولا يهتم لاحد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرا ثلاث ليالي علي وفاة محمد.
وخرجت كارما من المستشفي.
وسمح ادم ليمني ان تعمل معه وواعدهم بانه سيعطي كارما عمل بعد ان تخف بالكامل.
وخلال الثلاث ايام حاول يوسف ان اقناع منه بالعمليه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توقعاتكم للفصل الجاي.مين اللي حاول يقتل يوسف ومنه.!؟
هيحصل ايه مع ادم وكارما.!؟
ماهو مصير يمني وهدي وعمر.؟
من هو طارق.!
اسفه ان الفصل قصير.
#قاسي-اخترق-قلبي..❤
#بقلمي-شروق-محمد❤يــــــتــــبـــــــــع....💃