DH 3

1.1K 75 0
                                    

Mata tak lepas daripada merenung Rafael. Mengharapkan idea bernas daripada Rafael. Dari tadi pangilan tak henti ii masuk ke telefon bimbitnya. Siapa lagi yang sebarkan nombor telefon dia kalau bukan si Aira tu?

"It keeps ringing, Raf." Bibir Mikael terjuih pada iPhone 11 miliknya yang terdampar di tengah ii meja.

"What we should do now?" Soal Mikael lagi dan lagi.

Mata Rafael tunak memandang Mikael. Dia memang ada jalan. Tapi dia ragu ii Mikael nak ke ikut cara dia tu? Mikael tu kan ego menongkah langit.

"Kita ada satu cara, bos?"

"Say it, Raf."

Rafael telan liur sekali. GULP! Jgn Mikael lepar dia ke bawah bangunan sudahlah kejap lgi.

"Bos buat pemeriksa.."

"Kau tau aku takkan buat, Raf! Aku tak mandul. Aku tahu keadaan diri aku ni. Kalau aku buat, nampak sangat aku gentar dgn Aira. Dan satu lagi, kau rasa benda akan berhenti sampai sini je ke? Kau tak rasa akan ada isu baru yang akan timbul? Ceo TA Holdings palsukan keputusan kesihatan sendiri. Don't you think so, Raf?"

Kan Rafael dah kata. Mikael takkan ikut cara dia ni. Lama Rafael perah otaknya untuk berfikir dan ting! Ada cadangan kedua masuk ke kotak mindanya.

"Err..."

"You're trying to say something?" Tebak Mikael.

"Saya ada cadangan kedua."

"Apa?"

"Anak."

"Huh? I don't get it, Raf. Make it clearer, please." Wajah Mikael berkerut-kerut tatkala menghadam baris ayat Rafael.

"Bos kena dapatkan anak untuk buktikan keberannya."

"Macam mana? Aku ni duda, Raf. Takkanlah aku nak minta anak dengan Aira pula? Dah serupa aku pula yang terhegeh-hegeh nak balik dekat dia. Lagipun,aku yang ceraikan dia. Kau ni biar benar, Raf?"

"Tak ii bukan dengan Aira, bos"

"Habis tu?"

"Err.."

"Wait. Cadangan kau ni memaksa aku berkahwin kali kedua kan, Raf?

Rafael anggukkan kepala sekali.

"Aku rasa aku tak mampu, Raf." Lemah nada yang melontar.

"Tpi tu cara yang paling okey, bos. Lagipun kali ni bos boleh pilih perempuan yang layak."

"Aku memang tak ada pilihan lain ke, Raf?"

Diam Rafael menjawab pertanyaannya. Mata dicelik kembali.

"Dengan siapa?" Dua patah dia bertanya dekat Rafael, tapi agak lama Rafael ambil masa untuk kembali bersuara.

"Maksud, bos?"

"Aku nak kahwin dengan siapa,Raf?" Geram saja suara yang keluar.

"Bos tak ada calon?"

"Raf!" Terjerit sikit suara Mikael.

Mikael mendengus kuat sebelum tubuhnya tegak semula. Tajam memandang wajah Rafael.

"Ke..kenapa?" Gugup jadinya Rafael. Yalah, dah tiba ii Mikael pandang dia macamlah nak telan orang.

"Kau ada adik perempuan kan?"

Rafael angguk.

"Aku kahwin dengan adik kau, boleh? Kau baik, adik kau mesti baik macam kau. Aku cuma nak perempuan yang baik untuk jadi ibu kepada anak ii aku. Boleh kan, Raf?"

"Bos!. Adik saya tu baru umur umur 18 lah." Rafael tepuk dahi. Sentap sekejap hati Mikael.

"Dahlah, Raf. Kau bagi idea. Tpi kau sendiri tak ada calon untuk aku. Takkanlah kau nak aku kutip mana ii perempuan yang..." bicara Mikael langsung tergantung disitu.

Tak semena ada seseorang yang tiba ii melintas dekat kepala dia sekarang ni.

"Laura!" Mikael petik jari depan mata Rafael.

"Yes-yes...Laura, she's the one! Bring her to me, Raf!" Ujar Mikael. Sekelip mata, ada senyuman yang meniti di bibirnya. Lebar.

Dan Rafael.. hanya mampu memandang Mikael tanpa kelip. Biar benar??

~SKIP~

Kemain payah lagi Rafael nak paksa Laura ikut dia. Lepas puas dipujuk, barulah gadis itu setuju. Tu pun lepas dia sogok yang Mikael nak kembalikan jawatan dia di pejabat.

Dalam keadaan payah nak dapatkan pekerjaan, dia yakin Laura mengalah.

Suasana memang tersangat canggung. Mikael pandang Laura. Laura pandang Rafael. Rafael? Pandang keduanya silih berganti.

"Kita memang nak diam macam ni je ke?" Selar Laura sudah tak tertahan dengan situasi itu. Mikael jongket sebelah kening.

Sejujurnya dia rasa tidak puas hati pula tengok wajah selamba Laura. Seakan tak ada sebarang perkara yang terjadi di antara mereka sebelum ini. Sedangkan tempoh hari gadis inilah yang beria-ria menangis.

Nak memujuk? Memang taklah sbb dia takkan sesekali merendahkan egonya.

"Ehem!" Mikael sengaja berdeham .

Malangnya, langsung Laura tidak terkesan. Gadis itu hanya kerling dia sekali lepas tu terus pendang wajah Rafael.

Mulalah hati Mikael sakit. Boleh jadi Laura tungulkan dia di sini? What the....

"Awk, tadi awk cakap yang.."

"Kejap, Cik Laura. Saya tak ada hak nak cakap apa ii. Bos yang akan buat keputusan." Potong Rafael tak mahu Laura merepek yang bukan ii.

"Eh? Tapi bukan ke awk kata saya kena datang sebab bos awk memang nk ambik saya bekerja semula?" Terkejut nada yang diajukan kepada Rafael.

"Kau ni jenis tak ada hati eh?" Serkap Mikael

Muka Laura menjadi cemberut.

"Kalau kau nak terus kerja dkt syarikat aku bleh tpi ad beberapa syarat"

Terjongket sebelah kening Laura sambil mengata Mikael dlm hati

"Mengata aku lh tu" Mikael menjeling Laura yg muka tidak berpuas hati

TBC

Apa agaknya ye syarat mikael tu?? Korang bleh teka tak??

Duda HotWhere stories live. Discover now